Annons

När ska man stänga av IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Jag har ett EF-S 55-250 IS och jag provade att ta lite nattbilder. Kameran satt på stativ och jag hade en trådutlösare. Slutartiden blev ca 10 sekunder.

Bilderna med IS blev mycket mindre skarpa än utan IS. Tydligen förstör IS mer än vad den hjälper till vid långa slutartider. Annars tycker jag att IS funkar bra.

Finns det någon tumregel när man inte ska använda IS?

// Magnus

På trebenta stativ, om du inte har stativet bara för att slippa hålla kameran i dagsljus och (för vissa objektiv) om du försöker panorera.

Jag har ett EF-S 55-250 IS och jag provade att ta lite nattbilder. Kameran satt på stativ och jag hade en trådutlösare. Slutartiden blev ca 10 sekunder.

Bilderna med IS blev mycket mindre skarpa än utan IS. Tydligen förstör IS mer än vad den hjälper till vid långa slutartider. Annars tycker jag att IS funkar bra.

Finns det någon tumregel när man inte ska använda IS?

// Magnus

Det är stativet och inte lång slutartid som "förstör" för IS. Du ska inte använda IS med stativ. IS försöker kompensera för "skakningar" som inte finns och skapar därmed oskrpa istället. Mi erfarenhet är att det är bäst att stänga av IS även på enbenstativ.

Du ska också stänga av IS vid panorering om inte objektivet har ett speciellt IS läge för panorering. Jag vet ej om EF-S 55-200 objektivet har det. Teleobjektiv i "L" serien har två IS lägen. En för "vanligt" och en för panorering.

Snarare är det kombinationen av stativ och lång slutartid. När det är helt stilla är det meningen att moderna objektiv (senare modeller av IS) ska inse detta och sluta försöka kompensera.
Troligen har stativet darrat till en aning, vilket väckt upp IS från sin slummer. Sen har IS "simmat omkring" i sina försöka att kompensera skakningar som inte finns, vilket har förstört din bild.
Hade du haft en kort slutartid hade det inte spelat någon roll, för då hade IS inte hunnit förstöra din bild.

Somliga objektiv, som EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM och EF 70-200 f/4L IS USM har omkopplare för IS mode 1 (normal) och mode 2 (panorering). En del av de nyaste objektiven, som EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS ska begripa detta själv, är det tänkt. Somliga äldre modeller, som EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM blir konfysa om man försöker panorera utan att stänga av IS.

Tack för alla svar på min enkla fråga.

Med andra ord om man vill ha riktigt skarpa bilder så ska man skaffa sig ett bra stativ och strunta i IS.

Fast IS har gett mig många bra bilder när man inte har lust/ork/tid/plats att använda stativet.

// Magnus

Tack för alla svar på min enkla fråga.

Med andra ord om man vill ha riktigt skarpa bilder så ska man skaffa sig ett bra stativ och strunta i IS.

Fast IS har gett mig många bra bilder när man inte har lust/ork/tid/plats att använda stativet.

// Magnus

Med IS har du möjlighet att använda IS där den bör användas. Vid långa slutartider på ett stabilt underlag som ett stativ är, kommer IS om den inte känner av att den sitter på ett stativ att arbeta med att kompensera för störningar som inte finns, vilket gör att störningar införs och bilden blir oskarp.

Nu har jag inte någon erfarenhet av EF-S 55-250.
Du kan kolla om stativet är helt stabilt genom att använda spegeluppfällning och självutlösaren. Använder du dem och stänger av och på IS och jämför resultatet så ser du vad som är boven.
/Lars

ANNONS
Götaplatsens Foto