Annons

Närbilder med 18-70 objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lackner

Aktiv medlem
Har nyss köpt min första systemkamera, En D80 med 18-70 objektiv.

Går det inte att ta närbilder med ett sånt objektiv? Har bara provat på det automatiska macroläget och det funkade inte. fick ingen focus.
Läste sedan i Specifikationerna att det är en närgräns på 0.38m för objektivet.
Måste man alltså ha ett annat objektiv för närbilder?

Dumma frågor kanske men jag är inte så insatt i objektiv och sånt..

Lackner skrev:
Har nyss köpt min första systemkamera, En D80 med 18-70 objektiv.

Går det inte att ta närbilder med ett sånt objektiv? Har bara provat på det automatiska macroläget och det funkade inte. fick ingen focus.
Läste sedan i Specifikationerna att det är en närgräns på 0.38m för objektivet.
Måste man alltså ha ett annat objektiv för närbilder?

Dumma frågor kanske men jag är inte så insatt i objektiv och sånt..

Det finns 3 alternativ för dig.

1. Mellanringar. Bakom ditt objektiv. Bättre än försättslinser!

2. Försättslinser. Framför ditt objektiv. Billigast och enklast

3. Macro objektiv. Dyrast och bäst. Istället för ditt objektiv.

Kolla här för mer info om macro. www.photax.se

Närgränsen 0,38 står även på objektivets avståndsskala.

Kanske lite väl sent att studera digitala systemkamerors typiska egenskaper efter det att man köpt en.

Nåväl, det finns vad jag vet främst två egenskaper som direkt skiljer en systemkamera gentemot en kompakt.

Den första har du nog märkt, nämligen att du inte ser bilden på displayen innan du tar den.

Den andra är att du måste ha ett speciellt makroobjektiv för att ta extrema närbilder. Dessa kostar ca. 4000:- hos Sigma /Tamron

Re: Re: Närbilder med 18-70 objektiv?

Maxieboy skrev:
Det finns 3 alternativ för dig.

1. Mellanringar. Bakom ditt objektiv. Bättre än försättslinser!

2. Försättslinser. Framför ditt objektiv. Billigast och enklast

3. Macro objektiv. Dyrast och bäst. Istället för ditt objektiv.

Kolla här för mer info om macro. www.photax.se
Måste bara påpeka att macroobjektiv förutom att de är dyrast och bäst, också är det absolut enklaste. Jag skulle nog rekomendera mellanringar framför försättslinser.

Re: Re: Re: Närbilder med 18-70 objektiv?

paul innergård skrev:
Måste bara påpeka att macroobjektiv förutom att de är dyrast och bäst, också är det absolut enklaste. Jag skulle nog rekomendera mellanringar framför försättslinser.

Jag gjorde ingen rangordning med alternativen!
Jag skrev att mellanringar är bättre än försättslinser. Sen finns det ju ett alternativ till, kopplingsring eller omvändningsring för extrem macro för den som fotar platta föremål. Frimärken och Mynt är platta föremål :)

Jag har funderat. Varför skall man ha macroobjektiv?

Jag kör på 135 mm och ställer mig någon meter ifrån. Funkar bra. Om jag köper ett 200 macro, kan jag då stå typ fem cm bort från ex blomman?

Hur blir det med ljus och så på macroobjektiv?

Om jag skall köpa ett nytt objektiv, vilket jag snart gör (har en D80+18-135) så vill jag ha ett telezoom. Typ upp mot 300. Skiljer det sig något om det är macro eller vanligt objektiv vid vanlig fotografering?

Ett Sigma 70-200mm/2,8 är perfekt för dig om du vill ha ett kombo objektiv. Med ett set mellanringar så kan du fota på ganska kort avstånd utan att skrämma iväg fjärilar och andra småkryp. Normalt sett 30-60cm avstånd och ljuset räcker till om du använder stativ.

Här finns lite exempelbilder.

Annars så finns det 90mm Macro från TAMRON som är väldigt bra.

Saxdalen skrev:
Jag har funderat. Varför skall man ha macroobjektiv?

Jag kör på 135 mm och ställer mig någon meter ifrån. Funkar bra. Om jag köper ett 200 macro, kan jag då stå typ fem cm bort från ex blomman?

Hur blir det med ljus och så på macroobjektiv?

Om jag skall köpa ett nytt objektiv, vilket jag snart gör (har en D80+18-135) så vill jag ha ett telezoom. Typ upp mot 300. Skiljer det sig något om det är macro eller vanligt objektiv vid vanlig fotografering?
'

Hej!

Du får skilja på närbilder (i allmänhet) och makrobilder som är mer extrema närbilder.

Ofta klarar du dig bra med ett objektiv som har bra närgräns utan att för den skull vara ett makroobjektiv.

Men skall du få riktigt bra förstoring, då räcker inte vanliga objektiv till. Det som gör makroobjektiv speciella är att de har en extremt kort närgräns, vilket då får motivet (myran, blomman eller vad det nu är) att täcka betydligt mer av bildytan än du kan uppnå med ett vanligt objektiv.

En vanlig (och lite slarvig) definition är att ett "äkta" makroobjektiv har så extremt kort närgräns att de klarar att avbilda saker i 1:1, dvs att en 8 mm lång myra avbildas just som 8 mm på kamerans sensor.

Ett populärt (icke-makro-) objektiv som många använder för att ta fina närbilder med är Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro. Den har så bra närgräns att du kan avbilda saker i 1:2, dvs myran på 8 mm blir 4 mm på kamerans sensor.

Nikons eget 70-300 VR har lite sämre närgräns (men fortfarande ganska ok) och kan bara avbilda saker i 1:4, dvs vår kära myra på 8 mm blir nu bara 2 mm på kamerans sensor.

Ett problem med makrofotografering som du är inne på är ljussättning, ofta måste man gå så nära att man skymmer ljuset på motivet. Det är en orsak att många gillar lite längre makroobjektiv (längre brännvidd), som 105, 150, 180 eller 200 mm. Längre brännvidd innebär helt enkelt att man kan ha ett lite längre arbetsavstånd.

Sedan kan du (som flera andra varit inne på) göra om ett vanligt objektiv till ett makroobjektiv med hjälp av mellanringar. Vad du då gör är att korta ned närgränsen -- nackdelen är att du förlorar förmågan att fokusera på längre avstånd (med det är ofta ett ointressant problem när du kravlar runt på marknivå :) En nackdel med mellanringar är att du tappar i ljusstyrka, så det blir mycket mer lättjobbat med relativt ljusstarka objektiv. Själv tycker jag att en 80-200/2,8 med mellanringar är ett trevligt fuskmakro.

Sätter du sedan mellanringar på ett riktigt makroobjektiv, jag då får du avbildningsskalor större än 1:1 och det kan sluta med att våra 8 mm myra inte längre får plats i bilden ... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto