Annons

Nästa objektiv vilket

Produkter
(logga in för att koppla)

linlar

Medlem
Har en Canon Eos 1000D med standardobjektiv 18-55. Är sugen både på ett vidvinkel och ett zoomobjektiv men har nog inte råd med båda.
Har man större nytta av ett zoom? Och vilken storlek ska jag välja i sådan fall för att få ut så mycket som möjligt, är ganska ny på fotografering.

Jag antar att du menar tele dvs längre brännvidd när du talar om "zoom".
Faktum är att du redan har ett zoomobjektiv, det är den variabla brännvidden som kallas just zoom.

Hur just du vill göra kan egentligen bara du svara på men en hint är att du har ett objektiv som har brännvidderna 18-55mm.
Rent generellt så brukar man vilja täcka upp området från runt 18mm och upp mot 200mm på en kamera av din typ.
Alltså borde en zoom med mer brännvidd, en telezoom, vara högst i prioriteringen.

Pengar är givetvis en viktig aspekt..

Jag har samma uppsättning som dig och var lite osäker på om teleobjekttiv var nåt för mig. JAgskaffade ett canon 75-300 III billigt (1500:)från cyberphoto. Jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet. Det kan jag verkligen rekommendera om du inte vill lägga ut mycket pengar. Du kan se lite exempel på min profil.

Om det är ett vidvinkelobjektiv eller ett teleobjektiv du vill ha kan du bara lista ut själv.

Hej Linda.

Om du är ganska ny på fotografering skulle jag rekommendera canons fasta 50mm f/1.8.
Det kostar bara en tusenlapp eller så, och ger dig möjlighet att kunna leka loss rejält med skärpedjups-effekter, vilket är den stora skillnaden mellan system och kompaktkameror. Det objektivet är nog det som gett mig störst aha-upplevelse, dessutom är det så billigt och skarpt att det nästan är obligatoriskt i alla kameraväskor.
På en kamera med crop-sensor som du har är det dessutom ett optimalt porträtt-objektiv.

Telezoom skulle jag avråda ifrån, om du inte känner att du absolut vill fota saker på jättelångt avstånd. Användningsområdet är ganska snävt med dom billiga 70-300 / 55-250 som finns.
Hellre i så fall en vidvinkel för din kamera, canons ef-s 10-22 eller sigmas EX 10-20 f/3.5, men dom kostar 6-7 gånger så mycket som 50mm-objektivet från canon.

Snävt användningsområde för en teleglugg för att man inte vill fota saker på jättelångt avstånd.
Håller inte riktigt med där.

Jag bifogar en bild tagen med en EF-S 55-250 IS på en 450D.
Flygfäet är ungefär två meter från mig...

Bilagor

• IMG_3644_645_400px.jpg
    IMG_3644_645_400px.jpg
    51.7 KB · Visningar: 382
:)

Självklart menar jag ett teleobjektiv, tänkte hela tiden på att jag ska zooma så då skrev jag det. Tack för tipsen såhär långt..

Märket

Ska man satsa på ett äkta Canon eller kan man likväl köpa ett tamron för mig som nybörjare?

Prisvärt...

Det som Du efterfrågar är bland det svåraste som finns. Jag startade lite mer seriöst min hobby för drygt två år sedan efter att ha haft en analog systemare tidigare som tyvärr alltid låg i väskan hemma istället för med på resan. Jag kan bara berätta hur jag tänkte, sedan får Du värdera det så gott det går. Du kommer få lika många förslag som författare, alla lika riktiga för dem/mig, men kanske inte alls för Dig.

Bästa är väl att börja fråga Dig hur Du fotar nu och framför allt vad är det för foton som Du just nu upplever att Du inte eller med besvär kan ta? Är det saker nära Dig, långt ifrån eller vill Du komma riktigt nära en insekt eller blomma så Du kan se minsta lilla detalj? Vill Du "hela världen" skall få plats på fotot eller vill Du istället klippa ur en liten del av allt Du har runt Dig? Om Du kan berätta det, kan man enklare förstå vad Du saknar.

Edit: Se där, kom det ju medan jag skrev inlägget

Fråga om ditt normalzoom på 18-55 är med eller utan IS (bildstabilisering). Om det är varianten utan IS kan du vinna ganska mycket i bildkvalitet på ett byte. EF-S 17-85 IS är ett välbyggt objektiv med USM-autofokus och ger dessutom ett större brännviddsområde mot telesidan. EF-S 15-85 IS är ett dyrare alternativ men ger ännu bättre skärpa.

Dyr, dyrare, dyrast

Jag har gjort några avstickare från Canons original, men tyvärr inte blivit nöjd med dels AF och dels färgerna. Du fick ett bra förslag som matchar Din normalzoom du redan har. 55-250. Är väl bland det billigaste Canon att finna. Som bilden visar, är det riktigt bra, samt mycket användbart, har IS (image stabiliser)

Sedan kommer nästa nivå där det börjar kosta lite mer: EF 70-300 IS USM. Trevligt, tyst, skarpt. Lite tyngre att ha på huset.

Sedan börjar det bli jobbigt : EF 70-300 L IS USM (runt 13.000:). Dessa gluggar är jäkligt bra. Du börjar se vad Du gör och gör för fel också. Här har Du optik som överträffar Ditt kamerahus och hänger med till nästa nivå om hobbyn blir så rolig så man köper upp sig. Tyst, skarpt, tungt, vitt och massa imponatorpoäng...

Efter det kommer ... vi rånar vi en bank först, va?

som cropsensor-användare kan jag med gott samvete rekommendera sigmas fasta 30mm f/1.4. det är 4 gånger så dyrt som canons 50mm f/1.8, men ger en trevligare inte lika "inzoomad" bildvinkel. men återigen, canons fasta 50mm f/1.8 måste vara det mest prisvärda som finns. det är kul att leka med skärpedjup.

Du får ett 50mm 1.8 + 55-250 för betydligt mindre pris än den billigaste vidvinkeln och du kommer förmodligen ha roligare med de bägge tillsammans. Så det är också mitt tips.

Du får ett 50mm 1.8 + 55-250 för betydligt mindre pris än den billigaste vidvinkeln och du kommer förmodligen ha roligare med de bägge tillsammans. Så det är också mitt tips.

Eller en mellanring till det 18-55 IS hon redan har plus telezoomet, så kan hon börja makrofota också. Det skulle vara mitt tips. 50an är jättebra och kan kompletteras sedan om man märker att det blir mycket fotande runt den brännvidden. Kanske blir det en annan, det vet man inte med en gång. Tycker jag, kan va fel, hänt förut ...

Eller en mellanring till det 18-55 IS hon redan har plus telezoomet, så kan hon börja makrofota också. Det skulle vara mitt tips. 50an är jättebra och kan kompletteras sedan om man märker att det blir mycket fotande runt den brännvidden. Kanske blir det en annan, det vet man inte med en gång. Tycker jag, kan va fel, hänt förut ...

Det som är fördelen med 50:at är att det är ljusstarkt också så det går att använda när det blir lite skummare. Kort skärpedjup ger den där extra känslan också som många letar efter i porträtt och annat. Finns inget som är så billigt och ljusstarkt. Det är ett roligt objektiv att leka med även om det känns lite plastigt.

Men du har kanske rätt med att vänta, det är roligt att leka med maktro också. Det kan vara värt att spara några månader och välja en bildvinkel som man trivs med. Själv använder jag Canons 28mm 1.8 som en "normal" på min Canon 40d, men 35 2.0 är ett fint objektiv som förmodligen är prisvärdare. Skärpan är lika bra som mitt 28mm, bara autofokusen som är lite sämre. Sigmas 30mm 1.4 är ytterligare ett bra alternativ för dryga tvåtusen till.

Kanske värt att länka till ungefärliga priser och sånt på det vi pratar om (Cyberphoto):

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS
Canon EF 50/1,8 II
Kenko AF Mellanringsats 12/20/36mm till Canon EOS även EF-S (enskilda för dryga tusenlappen)
Canon EF 35/2,0
Sigma EX 30/1,4 DC HSM

Billigare blir det förstås om man handlar begagnat.

Mellanringar kan även beställas från utlandet, med eller utan automatik (kontakter) och i olika material.

Har själv beställt ett par för ca 400:- för ett set om 3 ringar i olika storlek och med kontakter, byggda helt i metall och ska bli spännande att börja testa!

Säger inte att dessa är bättre eller sämre än de som nämnts, men det kan ju vara värt att veta om man inte har lust att lägga mer pengar på att testa.

Ett Tokina 50-135/2.8 är ett gott val att lägga till efter ditt 18-55.
Litet och smidigt och av mycket hög kvalite.
Får dock kanske sökas efter i utlänska nätbutiker.
Mvh/Gunte

ANNONS
Götaplatsens Foto