Annons

Nätas generations budget-digitalsystemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesis

Aktiv medlem
Jag har hört folk tala om dessa efterföljare av D70 och 300D som uppenbarligen ska vara 'mycket bättre och till ett mycket lägre pris.'
Själv är jag aningen skeptisk till att dessa kameror kommer att bli billigare, då det väl en en marknadsfråga (företagen vill inte att folk ska tänka att 'de lika gärna kan köpa systemkamera' om den kostar lika mycket som kompaktkamerorna.

Vad tror ni? Är det värt för en fattig student att vänta på dessa 'billigare och dessutom bättre' digitala systemkameror, eller kommer de aldrig att komma?

Det kommer ju bättre kameror varje månad, så det hjälper inte att vänta. Det kommer alltid kännas surt när det efter några månader kommer en bättre kamera än den man nyss köpte.

Om det inte framgick: det jag främst ville ta upp var prisfrågan. Jag har med andra ord egentligen inte råd med med dagens kameror, och istället för att skrapa ihop alla mina pengar för att köpa en efter sommaren, tänkte jag att det möjligtvis skulle släppas en ny generation en månad efter som skulle kosta halva det priset de gör nu.

Tja, tänk en budgetversion med en ordentlig stor och ljus sökare, helst inte mer än 1,3x fov crop eller fullsize och spotmätning. Sex miljoner pixlar duger dock. Detta med ett pris på 5000kr. Vore inte fel :)

ZoMbiE skrev:
Kameran gör inte fotografen

Fotografen bör åtminstonde ha de nödvändiga hjälpmedlen tillgängliga som i detta fall är just en kamera.

Jag ber om ursäkt om det inte framgick att jag ville att diskussionen skulle belysa den ekonomiska aspekten av det hela

Priset på nya modeller brukar inte sjunka nämvärt - man brukar "bara" få mer kvalitet och finesser för ungefär samma pengar. Jämför t ex med datorer där nypriset inte sjunkit särskilt mycket de senaste åren medan prestanda ökat avsevärt. Däremot kan du sannolikt köpa föregående generations utrustning begagnad till ett bra pris. Det som krävs för ett rejält pristapp är att tekniken blivit mogen, färdigutvecklad - som t ex med VCR eller CD-spelare - men då brukar industrin hitta på ny teknik som kan motivera en prishöjning.

Ett Canon 300D kamerahus kostar idag i USA under 800 USD, drygt 6.000 SEK. Dock finns det vilsna själar i Sverige som försöker kränga sina gamla D30 för mer än så...

Thrilmaril skrev:
Fotografen bör åtminstonde ha de nödvändiga hjälpmedlen tillgängliga som i detta fall är just en kamera.

Jag ber om ursäkt om det inte framgick att jag ville att diskussionen skulle belysa den ekonomiska aspekten av det hela

Nää precis det var så jag menade också, som exempel kan vi ju ta Canon D60 - klockren kamera som nu börjar dyka upp på begagnatmarknaden rätt rejält. Min tank är att det funkar med begagnat oxo :)
Inte behöver du be om ursäkt inte.

ZoMbiE skrev:
Nää precis det var så jag menade också, som exempel kan vi ju ta Canon D60 - klockren kamera som nu börjar dyka upp på begagnatmarknaden rätt rejält. Min tank är att det funkar med begagnat oxo :)
Inte behöver du be om ursäkt inte.
Kameran gör inte fotografen - finns ju engångskameror i kiosken för betydligt mindre pengar... ;-)

Jag skulle tro att kom kommer att få 8MP, men att de största färbättringarna kommer ligga i brusnivåer och tonomfång. Tycker att Fuji's S3 verkar bli den första kameran som lyckas med detta (fast än vet vi inget, men borde dyka upp strax). Kul också att dom lagt in "filmimitation" dvs du kan ställa in om den ska imitera filmer ur fujis sortiment. Trevligt att välja Velvia eller Provia och se om det funkar.

Priserna kommer gå ned något på de enklaste (dock inte så mycket; det säljs så många kring 10.000 strecket, vilket tyder på att folk är redo att betala det i utbyte mot att slippa film), men på de mer avancerade kommer priset nog ligga kvar, fast du får mer för pengarna. Ungefär som det blivit för EOS 1D vs. EOS 1D Mark II.

Vad tror ni?

Och nej, kameran gör inte bilden, men det är trevligt med kameror som gör som man vill, och tillräckligt snabbt så man inte missar sina bilder.

Stora sensorer är och förblir dyrt. Det som blir billigare med dom är högre komplexitet för samma pengar.

Den observationen har hållit i många år hittils. Moore's.

ANNONS
Götaplatsens Foto