Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nå photoshops imageprocessor från lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

contender

Aktiv medlem
Går det?

Har ett gäng bilder i en collection i Lightroom. Har redigerat alla bilder i lightroom och vill nu bara lägga på lite skärpa, förminska och spara ut som jpeg. Har ett makro/script i PS som gör det. Men har inte hittat hur jag kan komma åt det från lightroom. Som jag gör nu så får jag gå via bridge och kalla på image processor därifrån, men dels tappar jag då konceptet med collections och får istället ge bilderna en speciell färg eller ett speciellt keyword och sen tappar jag även de justeringar jag gjort i lightroom med spot removal tool. Alternativet är ju att för varje bild ta edit in Photoshop CS3 men det skulle isf ta mycket längre tid. Någon som har nån idé?

jag fyller på med lite allmänna frågor om lightroom... alla ändringar man gör, hur sparas dessa.
sparas taggarna i bildfilen eller i nån annan fil?
vad händer om jag formaterar hårddisken som LR finns på... försvinner alt arbete man lagt ner i lighroom då (med att skriva in taggar m.m.)

Hej
Du har en databas där infon ligger men....
Du kan exportera de taggar osv du gjort i separata filer, xml dokumnet, för RAW filer. För JPG/TIFF o DNG kan viss information läggas in i själva bildfilen.

Så gör gärna en backup av själva databasen är mitt tips.

Roine

reine vindebro skrev:
jag fyller på med lite allmänna frågor om lightroom... alla ändringar man gör, hur sparas dessa.
sparas taggarna i bildfilen eller i nån annan fil?
vad händer om jag formaterar hårddisken som LR finns på... försvinner alt arbete man lagt ner i lighroom då (med att skriva in taggar m.m.)

ANNONS