Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon med erfarenhet av Phenix kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

supen

Aktiv medlem
Hittade en kamera på Fhotax, Phenix DN60.Är det någon som vet om det är en bra kamera? Är sugen på att plåta manuelt igen, saknar min gamla KX.

Jag kanske skulle varit lite tydligare. Det jag har nu är F90x och F75. men jag vill ha en helmanuell kamera o leka med lite. Det var därför jag funderade på Phenix. Men om den har dålig kvalite så är den ute ur "bilden"

supen skrev:
Jag kanske skulle varit lite tydligare. Det jag har nu är F90x och F75. men jag vill ha en helmanuell kamera o leka med lite. Det var därför jag funderade på Phenix. Men om den har dålig kvalite så är den ute ur "bilden"

Den behöver inte vara direkt dålig men det finns ju oerhört många begagnade manuella kameror i omlopp som garanterat håller högre klass för ganska så bra priser (Ex. den som Göran föreslår).

Och om du köper en äldre Nikon så kan du ju använda gluggarna du har, om det inte är G-varianten utan bländarring. Jag vill också ha en FE2...

Var inne o tittade på FE2an. Jag är inte så bra på Nikons äldre modeller eftersom jag började med Pentax KX och sedan Canon AE1. Vilken Nikon modell ska jag leta efter, den ska vara helmanuell och ha spegelupfällning, har FE2 det?

Jaa..jag hade köpt den själv om inte börsen varit lite tunn just nu, antar att den lär gå snabbt

Göran

Kan inte skaka fram så mycket just i dag så jag får hoppas att den finns kvar när mer pengar kommit in.

Fe2 har tidsautomatik och ttl-mätning för blixt. FM och FM2(n) är helmanuella utan ttl. Osäker på spegeluppfällningen, men FA har det bara i kombination med självutlösare. Det funkar för mig.

Jag tackar så mycket för all hjälp jag fått av er,nu vet jag ska leta efter och var. Mvh Anders

Jag skulle valt en F3, men den är inte helmanuell och något dyr för att bara leka med. Dock kan den användas helt manuellt och har spegeluppfällning. Kan verkligen rekommendera en begagnad FM, som kostar 1000-2500kr beroende på skick och är en fantastisk kamera. Liten, lätt, stryktålig, manuell, mekanisk (funkar utan batterier). Billigare än F3 och FM2. FM2 har snabbare blixtsynk och slutartid, men kan inte använda non-AI-objektiv, har något fler plastdetaljer och är dyrare. Både FM och FM2 har en form av spegeluppfällning via tidsutlösningen. F2 lär vara en gediget byggd kamera. Har dock inte använt den själv. Helmanuell och med spegeluppfällning.

Behöver du inte ljusmätare har jag en EL2 med winder liggande. Funkar bra förutom ljusmätaren. Har äkta spegeluppfällning, bländarstyrd automatik och tar både non-AI och AI-objektiv.

/Pontus

J. Patric skrev:
Är det verkligen ingen som har använt en Phenix? Diskussionen blev visst enbart om Nikon.

Ja, eftersom han redan kör Nikon så blev det den naturliga rekommendationen.

Skulle ju förstås vara kul att höra av någon med Phenixerfarenhet.
Det är tydligen inte så många som har köpt en.

Göran

Nu såg jag att nämnda Phenix faktiskt har Nikonfattning. Sorry, trodde det var den med Pentaxfattning. Men jag skulle ändå köpa en gammal Nikon, trots, eller just för att jag inte vet nåt om Phenix.

Jag har handlat av Photax flera gånger och VET att de har bra grejor.
Phenix är en enkel, men ändå fullgod kamera.En perfekt nybörjarkamera, som jag tycker är prisvärd. De har oxå lite roliga objektiv till den och om jag minns rätt så har de m42 fattningen som gör att du kan använda många olika objektiv till den.

Hej hopp!

NIKLAS

ANNONS
Götaplatsens Foto