Annons

Någon som använder Cam Remote?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Gjorde idag ett nytt försök att använda Cam Remote appen. Det brukar fungera efter ett antal försök att få kamera och app att komunicera men jag kan inte se vad det var som helt plötsligt fick det att fungera efter ett antal försök och ”knappande” i menyerna.

Troligen handlar det om att jag inte förstår ”samspelet” mellan kamera, app och kommunikationsinställningarna och därför gör fel saker och i fel ordning.

Är det någon som regelbundet använder appen och kan sprida lite ljus över detta?
 

Cygni

Aktiv medlem
Är det en speciell app för en viss kamera? Jag använder OI.Share till mina Olympus kameror och Imaging Edge Mobile till Sony kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har haft Fuji kameror sedan 2012. Camera remote har funnits länge. Kanske kameravärldens mest kritiserade app. Jag har testat den fllera gånger. Oftast har jag inte fått et att fungera och ibland har jag lyckats men det har krånglat och jag har gett upp. Fast häromdagen gjorde jag ännu ett försök. Plötsligt lyckades jag med pairing mellan min X-T5 och iPhone. Sedan lyckades jag äntligen få igång alla funktioner. Nu har jag plötsligt GPS koordinater i metadatan. Visar tyvärr en aning fel men trots det ser jag det som ett steg framåt. Remote tigger fungerar och jag kan även styra kameran som tänkt och föra över bilder till mobilen. Får se om jag får det att fungera även idag. Det är en skit app och klart mindre tillförlitlig än den app jag har till min Canon 5DMKIV.
 

janc

Aktiv medlem
Jag har haft Fuji kameror sedan 2012. Camera remote har funnits länge. Kanske kameravärldens mest kritiserade app. Jag har testat den fllera gånger. Oftast har jag inte fått et att fungera och ibland har jag lyckats men det har krånglat och jag har gett upp. Fast häromdagen gjorde jag ännu ett försök. Plötsligt lyckades jag med pairing mellan min X-T5 och iPhone. Sedan lyckades jag äntligen få igång alla funktioner. Nu har jag plötsligt GPS koordinater i metadatan. Visar tyvärr en aning fel men trots det ser jag det som ett steg framåt. Remote tigger fungerar och jag kan även styra kameran som tänkt och föra över bilder till mobilen. Får se om jag får det att fungera även idag. Det är en skit app och klart mindre tillförlitlig än den app jag har till min Canon 5DMKIV.
Min erfarenhet är att får man väl till förbindelsen (vilket som sagt sällan fungerar…) så brukar funktionerna fungear som förväntat. Ifall jag inte minns hel fel kom den med X-Pro 2 (tror inte X-Pro 1 hade WiFi?) och det är förvånande tycker jag att dom inte lyckats få till den
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Just nu har jag fått det att fungera flera dagar i rad. Deete jag använder mest är GPS tagga bilderna. Fast har bara testat lite. De taggar jag fick var på fel plats med några hundra meter. Måste testa detta ytterligare. Remote trigger är det jag använder mest. Det fungerar hyfsat men är lite trögt. Att föra över bilderna till mobilen är i mitt fall fel. Jag tar dem i så fall från LR till PS på mobilen. Vad jag skaffat är en bra radio trigger för fjärrutlösning. Har man en bra landskapsbild men tycker man vill ha med en människa någonstans i bilden så kan man själv agera modell. Tror jag betalde 240 kör för triggern med sändare och mottagare. Små lätta prylar och verkar fungera utan krångel. Den kommer göra att jag sällan behöver cam remote.
 

Johan O E

Aktiv medlem
Jag har använt appen till min XT2 och XS10 utan problem i flera år. Använder den dagligen. Lite synd att man ej kan föra över RAW men funkar bra med jpg. Fört över tusentals bilder senaste året.
Appen har jag på min Samsung tab s6 platta.
 
ANNONS