Annons

Någon som bytt från D90/D300 till D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej!
Funderar på att skaffa en lättare reservkamera. En notering jag gjort när man läser tidningars tester av nya kameror att de konsekvent inte pratar om hur mycket bättre en ny kamera är jämfört med dess föregångare. D 7000 har ju fått bra omdömen i tester, men min fundering är hur ni som gjort detta byte upplever skillnaderna i "verkligheten"

Mvh

Magnus

Nu har jag inte gjort just detta byte, men skulle generellt säga att få efterföljare är så mycket bättre som man kan tro när man läser på nätet och det är, i de flesta fall, vettigare att hoppa över en generation.
Min absoluta övertygelse är att de flesta som lovordar sin nya kamera som de trodde att de behövde gör detta mest för att övertyga sig själva om att det var smart att köpa nytt trots att den "gamla" kameran knappt lämnat kartongen.

Nu har jag inte gjort just detta byte, men skulle generellt säga att få efterföljare är så mycket bättre som man kan tro när man läser på nätet och det är, i de flesta fall, vettigare att hoppa över en generation.
Min absoluta övertygelse är att de flesta som lovordar sin nya kamera som de trodde att de behövde gör detta mest för att övertyga sig själva om att det var smart att köpa nytt trots att den "gamla" kameran knappt lämnat kartongen.

Det ligger nog en del i det.
Jag har en D80 och visst var D90 bättre, men det kändes inte tillräckligt för att kasta ut den och D300 kunde jag inte riktigt motivera merkostnaden för. Jag var sugen på en D700 istället, men det blir så förbenat dyrt när någon optik jag vill ha lastats på.

Nu när D7000 kommit börjar det suga i kameratarmen igen och den har flera förbättringar, förutom lägre brusnivåer, som jag vill ha. Bl a kompabilitet med AI och 100% sökare samt lite bättre innanmäte i huset. Visst skulle jag helst vilja ha FX, men det känns svårt att motivera merkostnaden det skulle medföra. Dessutom blir det tyngre och större, vilket jag inte har något emot vid själva fotograferingstillfället, men man ska ju släpa på det också.

Nog är D7000 lite bättre än D90/D300, men det är väl mer evolution än revolution tycker jag det verkar som. Sedan varierar det ju var förbättringarna finns. För vissa kan ju en förbättring som är helt irrelevant för en person vara nära nog avgörande för en annan.

Jag har en D80 och visst var D90 bättre, men det kändes inte tillräckligt för att kasta ut den och D300 kunde jag inte riktigt motivera merkostnaden för. Jag var sugen på en D700 istället, men det blir så förbenat dyrt när någon optik jag vill ha lastats på.

Nu när D7000 kommit börjar det suga i kameratarmen igen och den har flera förbättringar, förutom lägre brusnivåer, som jag vill ha. Bl a kompabilitet med AI och 100% sökare samt lite bättre innanmäte i huset. Visst skulle jag helst vilja ha FX, men det känns svårt att motivera merkostnaden det skulle medföra. Dessutom blir det tyngre och större, vilket jag inte har något emot vid själva fotograferingstillfället, men man ska ju släpa på det också.

Nog är D7000 lite bättre än D90/D300, men det är väl mer evolution än revolution tycker jag det verkar som. Sedan varierar det ju var förbättringarna finns. För vissa kan ju en förbättring som är helt irrelevant för en person vara nära nog avgörande för en annan.

Som jag påpekat flera gånger är D7000 på de högsta ISO-talen mer än ett steg bättre än D300 i form av lägre brus, mindre artefakter, bättre DR, bättre färgbevarande, bättre utrymme för både NR och skärpning. D7000 på ISO 12800 är bättre än D300 på ISO 6400.

Som kamerahus är D7000 sämre än D300. Jag sålde min D300 och i väntan på D400 köpte jag D7000 som en mellanmodell. I övrigt har jag D3s i väntan på D4. Både D4 och D400 lär presenteras under hösten 2011.

Behöver man inte de extra finesserna och ISO 6400+ med D7000 är säkert en begagnad D90 ett mer prisvärt köp för den som idag har D80 (Jag har haft D70, D2X, D80, D40, D40x, D300, D3 innan D3s och D7000).

Som jag påpekat flera gånger är D7000 på de högsta ISO-talen mer än ett steg bättre än D300 i form av lägre brus, mindre artefakter, bättre DR, bättre färgbevarande, bättre utrymme för både NR och skärpning. D7000 på ISO 12800 är bättre än D300 på ISO 6400.

Jag har inte jämfört DR och färgkorrekthet osv, men tittar jag på bilder från de båda så tycker jag att ISO6400 på D300(s) ser betydligt bättre ut an ISO12800 på D7000. Både fler detaljer och lägre brus. Jag skulle säga att skillnaden är ungefär ett halvt steg till fördel för D7000 vad gäller detta. Framför allt har D7000 fulare brus med större "färgblobbar".
Men lägg gärna upp lite RAW-filer som visar på dina fynd.

Jag har inte jämfört DR och färgkorrekthet osv, men tittar jag på bilder från de båda så tycker jag att ISO6400 på D300(s) ser betydligt bättre ut an ISO12800 på D7000. Både fler detaljer och lägre brus. Jag skulle säga att skillnaden är ungefär ett halvt steg till fördel för D7000 vad gäller detta. Framför allt har D7000 fulare brus med större "färgblobbar".

Om man ska tro DXOmark så är skillnaden mellan D90 och D7000 avsevärt mycket mindre än skillnaden mellan D80 och D90. Jag har tittat på lite bilder och tycker nog att användbar ISO på D7000 förefaller vara ett steg under max riktig ISO precis som på D80. Dvs 3200 jämfört med 800. Visst går högre, men det är inte något jag känner mig sugen på. Sedan är det rätt olika vad folk upplever som acceptabelt.

Jag har en D80 ....

Kan bara hålla med. Gick från D80 till D7000 och skillnaden är helt klart märkbar.
Tillfällen jag tidigare mest svor över är plötsligt riktigt roliga att fotografera tack vare bättre ISO-egenskaper på 1600 och uppåt.
Sen är det såklart hastighet och allt annat som tillkommer.

Säkert en bra idé att hoppa över "varannan" modell, m.a.o. :)

D7000 vinner framförallt genom överlägsen skuggkvalitet tack vare bättre färgbevarande, mindre förekomst av artefakter och mycket bättre detaljnivå. Skillnaden är mer än 1 steg.

Se den påfallande skillnaden efter lyfta skuggor på ISO 6400:

http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/D300vsD7000ISO6400lyftaskuggorcropNR.jpg

D7000 ISO 12800 vs D300 ISO 6400:

http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/D7000ISO12800vsD300ISO6400NRCrop.jpg

Även ISO 25600 ger helt ok bildkvalitet i 1024 px eller i utskrift i A4-storlek:

http://i950.photobucket.com/albums/ad342/Teodorian/_DSC0398kopiera-1.jpg

Senast ändrad:
.

Just köpt en begagnad D700 och gick med vinst!!!

Sålde min D300 med 17-55/2,8 och 16-85 och köpte D700 + 24-120. Fick lite pengar över på affären!!

Sensmoral: D700 behöver inte bli så dyr

Jag gick från D80 till D90, vilket Hög ISO mässigt va ett lyft. Och det va det jag ville åt.
Idag, sitter jag och suger på d90-> D7000, men där tycker jag att steget känns för litet. Därför kommer jag att avvakta. Ev. gå till FX.

Men, att gå från D80 till D7000 lär bli ett rejält lyft, i "utmanande" situationer. Vi bra förhållanden så är D80 väldigt fin, tycker jag.
Misstaget jag gjorde, va att sälja mitt D80-hus, det hade jag gärna haft kvar idag!

Slutsats; Jag hade bytt til D7000 och behållit D80.

Mvh, Peter-L

D90->d7000

Jag har bytt från D90 till D7000 och visst vinner du lite i funktion men med facit i hand är det tveksamt om jag hade gjort bytet idag faktiskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto