Annons

någon som kan räkna?

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
jag har en kamera av enklare design med ett fast 28 mm objektiv. manualen utlovar skärpa från 1.2 meter till oändligt. vilken bländare har objektivet då?

måste finnas en formel för att räkna ut detta..

Runt f/8 skulle jag tro. Det baserat på hyperfokalavståndet med en grov oskärpecirkel på 0,04 med antagandet att tillverkaren har tänkt sig att kopiorna aldrig blir stora. Men det finns inget sätt att veta vad tillverkaren haft för prioriteringar.

Har du provat att mäta bländaröppningen?

vad kameran har för namn vet jag inte. det är en mycket enkel undervattenskamera, batterioberoende och lik en engångskamera fast med undantaget att filmen går att byta. den har bara en bländarinställning och en slutartid, så jag försöker lista ut vilka de är så att jag kan välja rätt film till olika ljus.

jag har inte mätt bländaröppningens diameter. ska testa när jag har gjort slut på filmen som sitter i.

glömde nämna att det är 24x36-format.

mårten skrev:
måste finnas en formel för att räkna ut detta..
Som Jim skrev beror det på vilket krav man har på skärpan. En formel kan i alla fall se ut så här:
f = brännvidden
c = oskärpecirkelns diameter, här valt till Jims förslag: 0,04 mm
a = fokuseringsavståndet = 2*näravståndet vid "hyperfokalfokusering"

bländartalet = f^2/(c*(a-f)) = 0,028^2 / (0,00004 * (2,4 - 0,028)) = 8,263

vad är oskärpecirkel?
kanske ska jag också tillägga att kamerans slutare också är dess bländare. den består förmodligen av ynka två lameller, har dock inte kollat det än.

ANNONS
Götaplatsens Foto