Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som prövat 20Ds vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jimmy Thörne skrev:
Joakim, det är fel på batterigreppet. Mitt är inne på verkstad för andra gången nu, sök på forum här på internet ska du se att i princip alla lider av det problemet!

MVH
Jimmy

Ja det verkar inte bättre än att det är fel på åbäket. Frågan är om man rent av borde skicka tillbaka skiten och kräva ett nytt. Man ska ju verkligen inte behöva skicka ett nytt vertikalgrepp raka vägen till verkstaden tycker man.

/Joakim

Re: Fungerar bra

Magnus Nyman skrev:
Skulle inte vilja plåta med 20d utan greppet.
Kameran känns väldigt liten i handen utan.
Greppet har fungerat utan problem.
Enda nackdelen med hela kameran är att den känns plastig.
Men man ska nog inte jämföra den med 1d mk2 som kostar 3 stycken 20d.

Så mitt tips är helt klart att köpa greppet till din 20d.

MVH
Magnus

Jag kan knappt förstå hur ni kan tycka att kameran är för liten utan greppet. Ni måste ha ena rejäla dassalock till nävar! ;-)

Personligen tycker jag kameran är på tok för bulkig och stor med greppet på. Köpte mest till det för att få utökad batterikapacitet och så tänkte jag använda greppet när jag vet att jag ska ta många stående bilder. Annars klarar jag mig kalasbra utan detta tillbehör.

Annars tycker jag kameran är supersmidig utan vertikalgreppet. Lagom stor, lätthanterlig och behändig. Tar ingen onödig plats. Perfekt helt enkelt.

/Joakim

Något liten tycker jag att den är kanske, men inte så att jag upplever det som ett problem. Jag kommer förmodligen att investera i ett BG framöver. Hade ett till min 300D, och jag tycker det blir en annan kamera att hålla i. Stabilare, bättre balans och dessutom är det ju ett jätteplus med vertikalgreppet.

Att Mark II-ägare tycker att 20D är liten har jag förståelse för, då Mark II ju är betydligt större och tyngre. Jag tror också att du kommer att uppleva en liknande känsla om du vänjer dig vid 20D med BG, och sedan plockar bort det. När jag gjorde så på min 300D kändes den...futtig. Det är lätt att vänja sig.

edit: kanske OT, men detta var mitt 401:a inlägg på FS. Tänk vad man kan njuta av att plåga andra ;)...

Senast ändrad:
Kakelgasten skrev:
Nu är vi snart fler som har BG som fungerar än ALLA dom vars BG inte fungerar...:)

Mitt fungerade inte. Det är nu inne för fix eller byte (funkade inte ens från början, utan fulladdade batterier indikerade halvfullt). 20D-greppet är ett av de mest kritiserade sakerna på dp-review, vilket inte säger lite. Om jag skulle köpa ett skulle jag göra mig besväret att testa det ett tag i affären med min kamera. Fungerar det bra ett tag har man en bra chans att det inte är något fel på det.

Mvh

Bent

Jag gillar inte 20D:s batterigrepp. För det första känns det så plastigt. Men, det kan jag väl leva med. Värre är att det har en förmåga att glida isär från huset så att man titt som tätt måste kolla så att det sitter på ordentligt.

Mitt grepp fungerar bra, Det är inte värre än det för 300D eller 10D. Allt är plast och inget av dem kommer någonsin att ha samma känsla som en 1D mk2 eller ens samma passform som greppet för Eos 30/33. Allt för att batterierna är så stora.

Det sitter också bra sålänge jag inte slänger på gigantiska objektiv när hela klabbet sitter på stativ. Man behöver bara skruva åt det ordentligt.

Det finns ett batterigrepp på fotosidan under övtigt, för 1000 kr, kanske något att kolla.

(Har Aslr) Beror lite på-vad man fotar/med vilka objektiv man fotar. Jag fotar mycket med längre b,vidder och skulle inte drömma om att inte ha greppet på. Inte bara för smidigheten vid höjdformatet utan för greppets större strl och vikt.
**

Hur är det nu, finns matningsratt och exp,lås på greppet vid tumme resp pekfinger?

Kan man välja AF,en till tummen på 20D?

Kan man välja IS,ens aktiverande till olika funktioner? Eller binds IS,en till typ AF,ens aktivering eller avtryck eller likn,?

Nyfiken!

Mvh Niclas.

FredrikArvidsson skrev:
Jag gillar inte 20D:s batterigrepp. För det första känns det så plastigt. Men, det kan jag väl leva med. Värre är att det har en förmåga att glida isär från huset så att man titt som tätt måste kolla så att det sitter på ordentligt.
prova locktite i gängan ;)

Jag har köpt vertikalgreppet. Jag kan inte säga att jag är direkt stormförtjust.

Inte för att det är plastigt, utan för att det är klumpigt och ibland onödigt. Jag skrivar bara på det när det behövs.

FredrikArvidsson skrev:
Vad menas med "Locktite"? Seriöst intresserad.
Det är gänglåsning; en vätska som du droppar på gängan och sedan drar du skruven. Men det kan bli jobbigt att knappt alls få loss greppet sen då. IOFS finns det ju lätt låsande typ av denna. Men det var mest ett skämt.

Vad menas med "Locktite"? Seriöst intresserad.
Det är en smet/vätska man lägger i gängan som torkar fast ung som lim, fast den är såpass skör att ett redigt knyck lossar det hela. Det viktiga är att det hindrar vibrationer och dylika saker från att gänga upp skruven. Första gången jag kom i kontakt med det var när jag började skjuta recurve-båge.

Damocles skrev:
Det är en smet/vätska man lägger i gängan som torkar fast ung som lim, fast den är såpass skör att ett redigt knyck lossar det hela. Det viktiga är att det hindrar vibrationer och dylika saker från att gänga upp skruven. Första gången jag kom i kontakt med det var när jag började skjuta recurve-båge.

Jaha. Allvarligt talat så vore det nog nåt att lägga i gängan.

Skruvade av bg:et igår, för första gången på ett halvår. Känns riktigt skönt och smidigt utan.

Fast plåtar man mycket vertikalt kan det vara skönt att ha det på...

Jag har inte värst stora labbar, men ändå vill jag ha vertikalgrepp och framförallt handlovsrem.

Körde samma sak på den analoga, men då utan remmen. Dock är jag lite irriterade då jag skulle vilja ha fäster över hela ytan. Skulle man behöva hänga på en tyngre glugg utan eget när man har grejerna på stativ så bågnar greppet.

Jag älskade greppet till EOS 33 och blev mycket besviken på framförallt passformen på det till 20D som verkligen är obekvämt. Men det är ju en smakfråga. Sen att det inte satt 100% när man har tunga objektiv på är ju en värre miss av Canon tycker jag... Är nu en otillfredsställd ägare till en 20D utan batterigrepp :( Men om jag måste välja så blir det utan grepp tyvärr. Min själ gråter ;(

Jag har ännu inte testat mitt batterigrepp med tyngre objektiv än 17-40L, men jag har i alla fall inte haft några som helst problem med glapp i mitt.

Visst - kvalitetskänslan i greppet är inte 100% och det är onödigt brett, men med greppet passar kameran mina händer betydligt bättre än utan.

/AFE

Fast det är tuvärr inte onödigt brett, skulle det vara mindre får du inte plats med batterierna. Därav kruxet.

Jo, men det är väl ganska få som köper greppet för att kunna köra AA-batterier.

/AFe

ANNONS
Götaplatsens Foto