Annons

Någorlunda billigt teleobjektiv till Canon EOS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin F skrev:
Hur är extendrar från andra märken? Till exempel Sigmas 1.4x? Canons är ju så förbenat dyra. SKiljer det verkligen så mycket?

Jag har fått uppfattningen att det skiljer sig lika mycket mellan Sigmas och Canons extendrar som mellan Sigmas och Canons liknande linser. Dvs. en smaksak och svårt att se skillnad i ett test där du inte vet vilken tillverkare som hör till vilket foto. Personligen föredrar jag allting i original, trots att jag vet att andra tillverkare kanske presterar lika bra till ett billigare pris.

Jag har svårt att tro Canons extender skulle vara värt alla extra pengar, men jag garanterar inte eftersom jag bara sett testbilder och inte provat själv. Men vill man vara märkes-freak så är det väl bara att gå på Canon. En sak är iaf säker. i den högre prisklassen finns det INGA dåliga Canon objektiv

Jag har provat lite olika konvertrar/extendrar.. och snabbt kunde jag (inte förvånande) konstatera att Kenkos enkla AF/7-serie presterar sämst, därefter kommer Sigmas EX-konvertrar tillsammans med Kenkos Pro300-serie. På första plats kommer Canons extendrar.

ANledningen till att Canons exendrar är bättre är att glasytorna i Canons extendrar är nästan dubbelt så stora som i Kenkos och något större än Sigmas. Dessutom har de flera lager av multicoating.

En Kenko 1.5x kostar ca: 1000:-
En Kenko Pro 1.4x kostar ca: 2000:-
En Sigma EX 1.4x kostar ca: 1900:-
En Canon EF 1.4x II kostar ca: 3300:-

Vad som är viktigt att tänka på är att en konverter alltid försämrar objektivets egenskaper och då vill man ju försämra det så lite som möjligt.

3300:- tycker inte jag är en kostnad för ett 420/5.6L..om man säger som så.. (EF 300/4L)

100% utsnitt från en bild tagen en tidig morgon vid Hornborgasjön (därav det höga ISO-talet)

EF 300/4L + EF 2x II 1/125 f11
(Manuell fokusering)

Bilagor

• utsnitt-2x.jpg
    utsnitt-2x.jpg
    42.8 KB · Visningar: 276
Canons extendrar behöver inte vara så dyra, om man hittar dem begagnat. Ett ganska vanligt pris jag sett är 2500, och då ibland Mk II. Själv har jag gett 1000kr (kanske var det 1500) för EF 1.4x Mk I, och 500kr för EF 2x Mk I. Båda med kvitto från handlare i Sverige, i B+ skick. Den som söker skall finna, heter det ju.

ANNONS
Götaplatsens Foto