Annons

Några frågor gällande Canon R5 och R6

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
Canon EOS R5 och R6 verkar vara väldigt fina och genomtänkta kameror, om än galet dyra, men jag har i alla fall några frågor som jag inte kan hitta några bra svar på när jag söker på nätet, då väldigt mycket gällande beskrivningarna av dagens kameror gärna hakar upp sig på bilder per sekund och videoprestanda, men för mig är det avsevärt viktigare att kameran är rapp i hanteringen.

Jag har tidigare haft Nikon DSLR och då har man blivit väldigt bortskämd med hur snabbt allt går vad gäller själva hanteringen av kamerorna. Jag har även erfarenhet av Sony och Nikon spegellösa, vilka jag tycker är ganska sega att hantera i jämförelse, där Sony känns segast och Z-kamerorna som något mellanting jämfört med en Nikon D850 och en Sony A7R IV.

1. Hur lång tid tar det från helt avstängd till man kan ta första bilden och kameran är fullt igång?

2. Hur snabb är den att hantera? Finns det något lagg vid vissa funktioner (till exempel tar det en evighet att visa 100% förstoring av tagen bild med Sonykamerorna)?

3. Använder R5/6 alltid största bländare vid fokusering (och då menar jag vid följande AF)? Nikon bländar ner till 5,6 och Sony bländar ner till bländare 8 om man exempelvis fotar på bländare 11 och detta är oerhört prestandanedsättande för AF.

4. Hur tycker ni att de icke-L-objektiven till R-systemet presterar, främst på helt öppen bländare (med S-objektiven till Nikon har man blivit rejält bortskämd med att de verkligen levererar redan full öppna)?

Ändrade till siffror 1-4 för tydlighetens skull.
 
Senast ändrad:

Siljefjord

Aktiv medlem
R5
1. Ingen väntetid alls. Den är klar direkt när jag sätter på och tar bilden direkt när jag trycker på avtryckaren.
2. Ingen lagg alls
3. Jag har inte märkt att den ändrar bländare
4. Har det med kameran att göra?
 

Torda

Aktiv medlem
Tack för svar.
1. Det var överraskande snabbt må jag säga, mycket snabbare än någon annan kamera alltså?
2. Det var inte heller dumt. Så att exempelvis visa en tagen bild i 100% sker helt omedelbart utan tidsfördröjning. Även till exempel att växla mellan bildvisning och fotografering sker helt utan tidsfördröjning?
3. Så den använder alltså samma bländare som man valt vid fototillfället även när den fokuserar? Det borde ju i så fall innebära att husen vid fokusering har samma prestandatapp när man bländar ner som de andra märkena. Jag hade fått för mig att R-husen använder största bländare vid fokusering, i alla fall vid enbildstagning.
4. Jag ber verkligen om ursäkt om jag lät objektiven komma med i frågeställningen, när jag inte tog upp det i rubriken, men det är ju ganska intressant hur de presterar ihop med husen.
 

ArneB

Aktiv medlem
3. Det går att välja exponeringssimulering av eller på. Som jag uppfattar det innebär exp.sim på att vald bländare används. AF kan få problem om man fotograferar med blixt i en annars mörk miljö. När exp.sim. är av verkar största bländare användas och AF funkar bra.
 

Torda

Aktiv medlem
3. Så himla föredömligt om man själv kan välja hur den ska använda AF och man vill ju gärna att AF ska fungera så bra som möjligt även om man bländat ner och det gör den verkligen inte med Sony eller Nikon och där kan man heller inte välja hur de ska arbeta.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
4. Hur tycker ni att de icke-L-objektiven till R-systemet presterar, främst på helt öppen bländare (med S-objektiven till Nikon har man blivit rejält bortskämd med att de verkligen levererar redan full öppna)?
Det varierar från objektiv till objektiv. Jag har RF 35/1,8 IS och det är väldigt likt EF 35/2 IS, som anses vara ett bra objektiv. Det är inte lika perfekt som mitt EF 35/1,4L II, men jag använder f/1,8 i sammanhangdär man ändå inte kan få ut maximal bildkvalitet. Det är alltså skarpt så det räcker.

Jag har inte provat 85/2, men det verkar vara liknande med den.

24-105/3,5-7,1, 600/11 och 800/11 är större kompromisser jämfört met motsvarande L-objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tack för svar.
1. Det var överraskande snabbt må jag säga, mycket snabbare än någon annan kamera alltså?
2. Det var inte heller dumt. Så att exempelvis visa en tagen bild i 100% sker helt omedelbart utan tidsfördröjning. Även till exempel att växla mellan bildvisning och fotografering sker helt utan tidsfördröjning?
Nej, det är helt normalt. Åtminstone om man har Canon. Den jag har på bordet just nu är klar att fotografera innan jag hinner lyfta sökaren till ögat. Visar jag en bild och trycker på förstoringsglaset visas bilden förstorad utan någon märkbar fördröjning.
 

Torda

Aktiv medlem
Det varierar från objektiv till objektiv. Jag har RF 35/1,8 IS och det är väldigt likt EF 35/2 IS, som anses vara ett bra objektiv. Det är inte lika perfekt som mitt EF 35/1,4L II, men jag använder f/1,8 i sammanhangdär man ändå inte kan få ut maximal bildkvalitet. Det är alltså skarpt så det räcker.

Jag har inte provat 85/2, men det verkar vara liknande med den.

24-105/3,5-7,1, 600/11 och 800/11 är större kompromisser jämfört met motsvarande L-objektiv.
Det varierar från objektiv till objektiv. Jag har RF 35/1,8 IS och det är väldigt likt EF 35/2 IS, som anses vara ett bra objektiv. Det är inte lika perfekt som mitt EF 35/1,4L II, men jag använder f/1,8 i sammanhangdär man ändå inte kan få ut maximal bildkvalitet. Det är alltså skarpt så det räcker.

Jag har inte provat 85/2, men det verkar vara liknande med den.

24-105/3,5-7,1, 600/11 och 800/11 är större kompromisser jämfört met motsvarande L-objektiv.
OK, tack för svar och de är alltså ganska bra, men inte perfekta.
 

Torda

Aktiv medlem
Nej, det är helt normalt. Åtminstone om man har Canon. Den jag har på bordet just nu är klar att fotografera innan jag hinner lyfta sökaren till ögat. Visar jag en bild och trycker på förstoringsglaset visas bilden förstorad utan någon märkbar fördröjning.
Det låter bra, är det en R5 eller R6 som Du har på bordet?
 

Torda

Aktiv medlem
Nu var det ju inte någon DSLR jag undrade över, utan R5 och R6. DSLR-kameror oavsett märke verkar ju starta på tiondelar av en sekund, medans exempelvis EOS R tar drygt två sekunder på sig att starta, därav min undran om de nya kamerorna.
 

Curt L

Aktiv medlem
Nu var det ju inte någon DSLR jag undrade över, utan R5 och R6. DSLR-kameror oavsett märke verkar ju starta på tiondelar av en sekund, medans exempelvis EOS R tar drygt två sekunder på sig att starta, därav min undran om de nya kamerorna.
På mitt bord har jag en R5. Den startar upp direkt, klar för fotografering på mindre än en halv sekund. Växling mellanfotoläge och bildvisning tar också den under en halv sekund, förstoring och bläddring mellan tagna bilder är utan fördröjning. Upplever ingen skillnad i detta avseendet mellan R5 och min 1DX M2,
 

Torda

Aktiv medlem
Tack för att Du tog Dig tid att kolla ungefärliga tider och uppstarttiden är då ungefär hälften jämfört med att få igång Nikon Z6/7.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu var det ju inte någon DSLR jag undrade över...
Jo, du skrev "mycket snabbare än någon annan kamera".

Så jag tänkte att du måste rimligen vara van vid något annat än en modern Canon.

Min 1DX Mark II låtsas vara upptagen i en 3-4 sekunder efter tillslag. Sensor ska rengöras och så ska det blinkas lite förföriskt med lysdioder. Men det är mest spel för galleriet. Håller man avtryckaren nedtryckt när strömbrytaren slås hinner den med nåt halvdussin bilder innan man släppt strömbrytaren igen.

Om jag sätter kameran i läget live view, ett läge som inte är normalt på en spegelreflex, men det enda som finns på en spegellös, sen trycker på bildvisning (kommer på någon tiondels sekund) och efter det trycker på avtryckaren, då tar det nog en halv sekund innan "sökarbilden" visas på displayen igen. Det är nåt av det längsta man får vänta.
Om jag använder den normala sökaren går växlingen från bildvisning till fotografering på någon tiondel igen.

Kanske det finns en sån lite längre väntetid på en R5 också, just när man lämnar bildvisning? Eller har de kommit runt det på den modellen, som inte har något annat än "live view"?
 

Torda

Aktiv medlem
Jag skrev ju i mitt ursprungsinlägg att jag är bortskämd med att mina tidigare Nikon DSLR var väldigt snabba i hanteringen, men det Du citerar var ju ett svar på att R5 inte har någon väntetid alls och det stämmer ju uppenbarligen inte enligt senare svar i tråden.
1DX mk II startupptid
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag försökte klargöra att det inte är ovanligt för en Canonkamera att exempelvis kunna förstora en bild utan att man tänker på att det tar någon tid. Det känns nästan momentant.

När det gäller uppstarten på min 1DX Mark II märker jag att det verkar variera lite från gång till annan. Försöker jag räkna "ettusenett" från det att jag slår på den tills en bild tas hinner jag ibland nästan uttala ordet, men ibland bara med "etttu" innan den drar av ett skott. Vet inte riktigt. Det har inte med fokuseringen att göra i alla fall.

Nåväl, oavsett dessa rundturer har du fått svar på att en R5 inte har några fördröjningar som är plågsamma. Jag hinner inte få upp min kamera till ögat innan den är redo att ta en bild, även om jag slår på den först när jag börjar lyfta den.
 
ANNONS