Annons

Några frågor om 350D...

Produkter
(logga in för att koppla)
Då infinner sig

nästa fråga igen! Men detta är den sista lovar jag. Vid vilka slutarhastigheter är det idé att låsa upp spegeln då? Vid 1/125 el 1/60 kan det av naturliga skäl inte behövas, kan det börja redan vid 1/30 eller måste man ner på 1/10 eller nåt? Sen vid tio sekunder lär det väl vara onödigt igen eftersom huset darrar väl till under högst en halv sekund el nåt…? Men när är det idé då typ?

Karlsson skrev:
Offtopic:
Petra, har du testat ditt Tamron ihop med den externa blixten (420 EX) och sett hur den fokuserar i lite svagare belysning där den röda hjälpbelysningen går in?
I ett par andra trådar skriver jag och Johan Hansen om våra problem med den kombinationen.
I mitt fall fokuserar den bra och korrekt utan blixt och med den interna (då den blixtrar som hjälp vid fokusering) men inte korrekt med den externa.
Jag hade felet på min 10D också och Johan har testat en tre olika Tamron med samma fel så något skumt är det.
/Lennart

Nu har jag testat blixten och mycket riktigt så har den problem med autofokusen om man kör i P-läget och låter kameran ställa in sig själv (i mitt fall blev det f4.0 och 1/60 s vid 28 mm, 100 ISO). Gick jag däremot över till manuella läget och ställde in bländaren till 5.6 men andra övriga inställningar densamma verkade bilden bli knivskarp.

Jag fotade i ett helt mörkt rum och lät blixten studsa i taket. Detta för att försäkra mig om att den skulle använda den där röda-hjälpbelysningen.

Skärmdump med jämförelse av de båda bilderna bredvid varandra i 100%:
http://www.bazazz.com/pics/Tamron_420EX.jpg

Bekräftade också idag att min Tamron vid f2.8 och 28 mm brännvid inte kan fokusera när man fotar landskap. Bländar man ner går det däremot bra (eller zoomar in). Skumt! I andra omständigheter fokuserar den perfekt vid 2.8, vilket förvånar mig rejält.

CyberPet skrev:
Gick jag däremot över till manuella läget och ställde in bländaren till 5.6 men andra övriga inställningar densamma verkade bilden bli knivskarp.
När man bländar ner (större skärpedjup) så döljer man nog fokusproblemet, den behöver alltså inte fokusera helt korrekt då. Jag får också skärpa i en del bilder vid nerbländning om det jag fokuserar på är fokuseringsvänligt, men faller igenom allt för ofta med den externa blixten på. Dessutom ska det funka med 2.8 då Canon-objektivet jag har gör det.
/Lennart

Re: Då infinner sig svaret

Jochum Berg skrev:
nästa fråga igen! Men detta är den sista lovar jag. Vid vilka slutarhastigheter är det idé att låsa upp spegeln då? Vid 1/125 el 1/60 kan det av naturliga skäl inte behövas, kan det börja redan vid 1/30 eller måste man ner på 1/10 eller nåt? Sen vid tio sekunder lär det väl vara onödigt igen eftersom huset darrar väl till under högst en halv sekund el nåt…? Men när är det idé då typ?

– Fick svar på ett annat forum som jag förmedlar ifall ngn är intresserad: "The loss of image shapness is worst at intermediate shutter speeds, say between 1/60 and 1/2 second"
M a o är det bra att ha ganska ofta!

Hänger på en annan 350D fråga. Har fått (nä köpt förstås) ett nytt objektiv idag. Canons 55-200. Mkt trevligt m mera brännvidd måste jag säga.

Nu till frågan. När jag kommer lite för nära (rent fysiskt alltså) m detta vill kameran inte trycka av utan piper o fokuspunkten i mitten lyser. Kan detta ha något m närgränsen att göra som är på hela 1,2 m på denna optik? Eller är det nåt annat?

Eller ska jag t o m titta i instruktionsboken? :)

Uttryck skrev:
Nu till frågan. När jag kommer lite för nära (rent fysiskt alltså) m detta vill kameran inte trycka av utan piper o fokuspunkten i mitten lyser. Kan detta ha något m närgränsen att göra som är på hela 1,2 m på denna optik? Eller är det nåt annat?

Om vi förutsätter att samma objektiv klarar av att ställa in fokus när du står lite längre bort så är jag 100% säker på att det är närgränsen som spökar.

ANNONS
Götaplatsens Foto