Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Några knep att frilägga hår?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Håller på att fixa med foton från ett bröllop. Några bilder som är bra på paret och jag vill använda har dock en bakgrund som tar över för mycket. För att kunna tona ner bakgrunden vill jag frilägga paret. Jag har då problem med hans hår, en frisyr med testar som sticker upp. Svårt att få loss den snyggt från bakgrunden, håret är svart och bakgrunden röd.
Någon som har bra knep?

Hår är alltid lurigt att frilägga. Det enda jag kommer på är att använda en penna och tryckkänslig platta, typ Wacom, och jobba med olika opaciteter på olika områden.
Eventuellt kan man använda funktionen "Extrahera" och bara frilägga håret. Kanske i komination med lagermask, luddig pensel och olika opaciteter.

Ett tips är att göra färgen på bakgrundslagret samma eller liknande som du skall använda som färdig bakgrund. Då ser du om håret smälter in i bilden.
Det är aldrig bra att frilägga direkt mot den rutiga genomskinligheten. Blir mycket svårare.

ANNONS
Götaplatsens Foto