Jag har kört D700 sedan den kom.
Jag har ställt in kameran på följande sätt och använder det praktiskt taget alltid:
* Raw med full upplösning, inga jpg alls efterom jag använder Lightroom
* Fokus på AF-on med tummen, ingen AF på avtryckaren. Kontinuerlig fokus, ensam fokuspunkt
* Avtryckarprioritet, alltså att det säger klick när jag trycker på avtryckaren oavsett om kameran tycker att bilden är skarp eller inte
* Auto-ISO på max 6400 och längsta slutartid (det står kortaste i menyn) på 1/80. Centrumvägd ljusmätning.
* Inställningen som gör att man inte behöver hålla in en en knapp, tex exponeringskomp eller AE-lock för att kunna använda funktionen. Man duttar på knappen och kan sedan ratta med inställngen. Jag vet inte vad det där heter egentligen...
* Jag tror att jag har bytt rotationsriktning på rattarna också för att det passar mig bättre.
* I "Min meny" har jag lagt till snabbåtkomst till inställningar för Auto-ISO och för avtryckarfördröjning.
* Kameran i A-läge. ISO 200 i grunden. Bländare 2,8 på 24-70 och 14-24. Bländare 2 på 50 och 85 mm.
* Stängt av förhandsvisning av tagna bilder
Med de här inställningarna gör kameran praktiskt taget som jag vill vid nästan alla tillfällen. Den sköter all exponering och bilderna blir skarpa i "normala" situationer. Om jag vill justera exponering så använder jag exponeringskomp och / eller AE-lock. Jag har alltid tillgång till följande fokus vilket jag ofta använder vid porträtt med kort skärpedjup.
När jag plåtar längre telen justerar jag upp längsta slutartid i Auto-ISO-inställningen. När jag plåtar mer entusiastiskt med blixtar ställer jag kameran i M-läge och stänger av Auto-ISO i snabbmenyn.
Grym kamera på det hela taget!
Björn