Annons

Natthimmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasseg

Aktiv medlem
Provat fotograferat av natthimlen men kan det bli så som på bilden alltså mycket mer än man ser med ögat?
Eller är det något fel inställning?
Mvh Hasse
 

Bilagor

alf109

Aktiv medlem
Om du plåtar natthimlar så kan ju kameran som dels är ljuskänsligare än ögat om du skruvar upp iso även addera ljus så det normala är att man ser många fler stjärnor än vad man gör med blotta ögat. Gör en sökning på google på astrofoto så ser du hur mycket det går att plocka fram med en kamera som vi inte ser med ögonen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ta och ladda ner en app om stjärnhimlen. Jag började med Sky view lite som är gratis men jag köpte Sky Guide för en 50:- vilken är fantastisk om man ska ta reda på något i stjärnhimlen. Har man tex tagit en bild så kan backa tiden i appen och se vad man fotograferat om man kan hitta samma bit av himlen och man kan också planera innan vad man ska fotografera. Det finns några större sevärda saker som tex Andromedagalaxen att fotografera
 

Astroscapist

Aktiv medlem
vet inte vad du gjort med bilden i efterhand eller hur inställningarna var. Men en snabb titt så kannan tycka det ser ut som heta pixlar.

/Stefan
 

Robby24

Ny medlem
1465714084128881437.jpg1465714083113033758.jpg
Jag minns att jag fick mina mest spektakulära bilder av stjärnor och Vintergatan i Egypten, på natten när jag klättrar på berget Moses på Sinai-halvön.
På bilden, förresten, kan du se en grupp andra turister klättra på leden och tända sig med lyktor.Canon 5d mark II, 16-35mm f/2.8, 30 sec, iso 3200.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Någon som har tips på bra objekt att fotografera nu, det är ju fina kvällar så jag har varit ute nästan varje natt men jag börjar få tillräckligt på Vintergatan och Andromedagalaxen. Har också fotograferat Triangulum galaxen, det var ett gränsfall men annars är det svårt att hitta några motiv som går att fotografera bra med en omodifierad kamera med ett 300-600mm tele samt stegmotor. Har försökt med neboloserna i Vintergatan men får inte fram de färger jag vill ha, Orion fungerar men den är inte i läge just nu. Skulle behöva nya utmaningar som fungerar på en modifierad kamera. Kanske skulle man modifiera en kamera?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Någon som har tips på bra objekt att fotografera nu, det är ju fina kvällar så jag har varit ute nästan varje natt men jag börjar få tillräckligt på Vintergatan och Andromedagalaxen. Har också fotograferat Triangulum galaxen, det var ett gränsfall men annars är det svårt att hitta några motiv som går att fotografera bra med en omodifierad kamera med ett 300-600mm tele samt stegmotor. Har försökt med neboloserna i Vintergatan men får inte fram de färger jag vill ha, Orion fungerar men den är inte i läge just nu. Skulle behöva nya utmaningar som fungerar på en modifierad kamera. Kanske skulle man modifiera en kamera?
Du kan fota det det mesta med en omoddad kamera, men du behöver längre tid.
Viktigt med mörk Himmel och/eller ljusföroreningsfilter och såklart en tracker.

Denna är med omoddad Sony A7* (nåt R3 eller III). Den relativt lilla och portabla iOptron Skyguider Pro från min trädgård i Åhus.

462A5EA5-8700-4229-AB5C-7673CE528828.jpeg

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan fota det det mesta med en omoddad kamera, men du behöver längre tid.
Viktigt med mörk Himmel och/eller ljusföroreningsfilter och såklart en tracker.

Denna är med omoddad Sony A7* (nåt R3 eller III). Den relativt lilla och portabla iOptron Skyguider Pro från min trädgård i Åhus.

Visa bilaga 160199

/Stefan
Ok tack, får väl göra ett försök, med längre tider vad tänker du då, räcker tex 50 x 30 sekunder?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Den bilden är 50st 2min exponeringar vid f/1.8. Så du behöver en del om du ska övervinna bruset.

/Stefan
Det gick ju bättre än väntat, iaf om jag använder Sequater, DSS har jag nog aldrig fått ut något vettigt av
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det gick ju bättre än väntat, iaf om jag använder Sequater, DSS har jag nog aldrig fått ut något vettigt av
Inte illa alls. Vet inte hur du stackar i DSS, men det brukar fungera bra för mig. Du ska helst stacka RAW-filer. Roligt nu så postade jag Själsnebulosan bara för en timme sen på fb.


/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Inte illa alls. Vet inte hur du stackar i DSS, men det brukar fungera bra för mig. Du ska helst stacka RAW-filer. Roligt nu så postade jag Själsnebulosan bara för en timme sen på fb.


/Stefan
Jo det raw, precis samma filer som in i Sequator, jag får ta en titt i manualen igen, men hur mycket fel kan man göra med klick för check files och OK och OK vid register checked pictures, men det är kanske det som är felet :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Någon som vet hur länge man kan exponera och hur lång paus man ska ta mellan bilderna, finns det någon praxis för att hålla nere bruset?

Tex om man tex tar 50 st bilder i 30-60 sekunder styck, hur lång tid ska man sätta som paus, 0, 2, 5, 10 sekunder? Om man istället tar 100 eller 200 behöver man då utöka tiden för paus?

Gäller Nikon DSLR och Spegelfri
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Någon som vet hur länge man kan exponera och hur lång paus man ska ta mellan bilderna, finns det någon praxis för att hålla nere bruset?

Tex om man tex tar 50 st bilder i 30-60 sekunder styck, hur lång tid ska man sätta som paus, 0, 2, 5, 10 sekunder? Om man istället tar 100 eller 200 behöver man då utöka tiden för paus?

Gäller Nikon DSLR och Spegelfri
Behövs ingen paus.
/Stefan
 
ANNONS