Annons

Nattlig stads foto och scenfoto - vad tror ni om de här linserna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hepp!

Har en D2H som kommer att dimpa ner i min brevlåda snart, och behöver lite ljusstarka gluggar då mitt huvudsakliga intresse är att fota i ljussvaga miljöer.

Jag hade tänkt mig följande gluggar (jag gillar primes mer än zoomar). Snabb autofokus är ju kul men inte en nödvändighet för mig.

50/1.8
20/2.0
18-135 (har inget reelt behov av längre linser än 135)

Jag har hört att Nikon Nikkor AF 50/f1.8D har stora problem med kromatisk abberation, hur är den här i jämförelse Nikon Nikkor 50mm/1.8 AI-S?

Sigma 20/1,8 EX DG ASP verkar vara ett bra alternativ till Nikons Af 20/2,8D eller?

Sigma 24-135/2,8-4 och Cosina Sigma 24-135/2,8-4 Nikon verkar vara prisvärda men det vore bra att veta vad ni tror?

Nu vet jag att D2H har en DX sensor, och jag trodde att jag kunde mina objektiv men jag måste erkänna att jag inte vet vilka av de jag har valt här som är bra val så jag frågar folket på forumet om jag är helt ute och cycklar?

jag gillar min sigma 20/1.8 när ljusnivåerna sjunker! ljusstarkt och vidvinkligt...
går att få rätt billigt oxå, från ~2500 här på fs annonsmarknad.

Är det en fullframe eller för APS-C/DX storlek på sensorn?

Jag har inte riktigt lyckats lista ut vad Sigmas alla bokstäver betyder ännu =)

Aha!

Tack för den utmärkta länken!

Hur är konstruktions kvaliteten på Sigma och Tamron linser?

Har hört lite oroväckande incidenter med fram/bak fokus samt att gluggarna fallit i bitar utan tillsynes anledning...

Nikons egna gluggar är ju byggda som om de skulle kunna överleva ett världskrig utan problem.

Jag har inga problem med fokus och etc iaf. Konstruktionen på 20/1,8 är riktigt rejäl, ingenting som snurrar vid fokusering och stor ring för manuell fokusering.

har nu införskaffat en AF NIKKOR 24mm 1:2.8D och en AF NIKKOR 85 1:1.8, vilket jag känner mig mycket nöjd med =)

ANNONS
Götaplatsens Foto