Annons

Naturfotografering farligt..???

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Vad pysslar du med!! Det tyckte jag va en sur o vresig öppning på en koversation. Där stod jag med kamera och stativ...ganska uppenbart vad jag gjorde. Sen säger han "skyll dej dej själv då..." Det va faktiskt jägarnissen som var upphov till osämjan som blev....
Kanske ni båda var delaktiga i osämjan.
Kanska jägaren hade dåliga erfarenhetet av fotografer/bärplockare/e.d.
Kanske din anti-jakt-inställning gjorde det lite värre.

Är det som du nu säger, att han var mycket vresig från början, var det ett dåligt uppträdande av honom.

Ursäktar mig om jag lät provocerande, inte min mening.
 

Carpe Noctum

Aktiv medlem
Har nog inte hört talas om nån skadeskjuten fotograf nångång, däremot jägare som skadeskjutit sig själv eller sina jaktkamrater.

Just hemkommen från en lyckad älgjakt, dock utan bössa...
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jo tack...alldeles för stark......det e ju därför det förs ett sånt förfärligt liv för att vi har ngr stackars vargar i landet som råkar vara fridlysta. Det är jägarna som skall anpassa sej efter allmänheten och inte tvärtom.
Har en bekant som kommer ifrån ett vargkärnområde. De som bor någon kilometer från "stora vägen" har det inte speciellt kul ska du veta. Barnen kan inte längre gå till skolbussen ensamma på morgonen, och inte tillbaka på kvällen.
Att släppa en hud i skogen är inte att tänka på ens.

Tänk på det innan du snackar in dig i ett hörn.
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Har en bekant som kommer ifrån ett vargkärnområde. De som bor någon kilometer från "stora vägen" har det inte speciellt kul ska du veta. Barnen kan inte längre gå till skolbussen ensamma på morgonen, och inte tillbaka på kvällen.
Att släppa en hud i skogen är inte att tänka på ens.

Tänk på det innan du snackar in dig i ett hörn.
Tycker det e ynkligt om vi i vårt stora land inte skulle kunna ha en livskraftig vargstam. vargen har varit här minst lika länge som vi. Alla kunniga personer på området säger samma sak..."Varg anfaller inte människor" Det ingen bevisad vargattack på människor de senaste 100 åren.
Det är okunniga personer som du som spär på varghatet. Tror du på fullt allvar att vargen är människoätare??? O släppa en hund lös i skogen.......GIVETVIS INTE. Bodde jag där o hade hund skulle jag givetvis aldrig släppa den lös i skogen. Tacka tusan att vargen ser hunden som ett bytesdjur......vad begär vi egentligen??? Att vargen skall tänka "Oj där är en hund...den får jag inte rör"
Jag har rört mej ute i "vargland" kvällstid...tro det eller ej men aldrig varit rädd att bli överfallen.
 

David G

Aktiv medlem
Är det säkert? Hur många i år har dödats av vargar och hur många har dödats av männskliga kriminal-dårar?


Själv har jag funderat på att börja bära kniv som försvar, visserligen har jag alldrig sett en fri varg men okända hundar har ibland kommit springande och en del har t.o.m smygit fram utan att man märkt det och nafsat en i byxbenen. Jag skulle inte ha några moraliska broblem med att utöva dödligt våld mot nåt som jag kan anta har möjlighet att göra det sammam mot mig, om det är jag som blir anfallen. Sen får alla "djur är människor"-muppar tycka vad dom vill.

Hadde det inte vart för att det verkar så bökigt att jaga djur i skogen så hadde jag nog försökt bli jägare, då är det nog enklare att klubba ihjäl en ko eller gris. Man kanske kan jaga hare med nät och kniv, det kan vara värt att undersöka hur det förhåller sig.
 
Senast ändrad:

mannbro

Aktiv medlem
Är synd att folk är rädda i skogen. Det är en plats för alla även om det nu är älgjakt. Allemansrätten gäller.
Rädd ska man inte vara, men man ska ha respekt för markägare, jägare och deras rättigheter. Man ska också inse att, även om risken är ofantligt liten (det är troligtvis långt farligare att gå över ett övergångsställe i stan än att ge sig ut i skogen under pågående älgjakt) så gör man det på egen risk.

Under älgjakten, liksom under trädfällning, är skogen en arbetsplats där potentiellt farliga verktyg används och det är klokt att iaktta försiktighet och att inte störa, både för sin egen skull och för de som arbetar där.

Jag tycker också att man ska vara noggrann med att inte störa jägarna i deras arbete på deras arbetsplats. Allemansrätten gäller, men allemansrätten är ett privilegie som enbart kan fungera om det nyttjas med respekt för de som äger marken och har den som försörjning.
 
Senast ändrad:

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Är det säkert? Hur många i år har dödats av vargar och hur många har dödats av männskliga kriminal-dårar?


Själv har jag funderat på att börja bära kniv som försvar, visserligen har jag alldrig sett en fri varg men okända hundar har ibland kommit springande och en del har t.o.m smygit fram utan att man märkt det och nafsat en i byxbenen. Jag skulle inte ha några moraliska broblem med att utöva dödligt våld mot nåt som jag kan anta har möjlighet att göra det sammam mot mig, om det är jag som blir anfallen. Sen får alla "djur är människor"-muppar tycka vad dom vill.
Ja...det finns ingen bevisad vargattack på människor de senaste 100 åren...det är fakta. Varför då vara rädd för dom. Hörde en känd naturfotograf o filmare för inte så länge sen..."det är mkt farligare att gå genon en storstad en kväll än att va ensam i vargskogen"....Fast det klart.....vi kanske skall börja med skyddsjakt av krimonaldårar istället...eller ska du börja hugga ihjäl hundarna, herregud använd pallet!
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Varg anfaller inte människor" Det ingen bevisad vargattack på människor de senaste 100 åren.
Det hänger direkt ihop med hur många vargar som funnits de senaste hundra åren, och det är inte många.

Det är okunniga personer som du som spär på varghatet. Tror du på fullt allvar att vargen är människoätare???
Nej jag tror ingen vuxen människa löper risk att bli attackerad under normala omständigheter.

Men skulle du släppa ditt barn på en mörk grusväg i vargland, där varg ses flera gånger i veckan? Helt ärligt?


Tror du jag är varghatare? Inte alls. Jag vill gärna ha varg i skogen, men jag vill inte ha dom inpå knutarna. Lika lite som jag vill ha björn i soptunnan.

Det är lätt att snacka när man inte har problemen själv.


Den här diskutionen lägger jag ner å en gång, för jag vet hur det barkar annars.
 

PMD

Aktiv medlem
Under älgjakten, liksom under trädfällning, är skogen en arbetsplats där potentiellt farliga verktyg används och det är klokt att iaktta försiktighet och att inte störa, både för sin egen skull och för de som arbetar där.
Under skogsavverkning så är skogen mycket riktigt en arbetsplats, men under älgjakten är skogen ingen arbetsplats utan en plats för utövande av en hobby.
 

PMD

Aktiv medlem
Har en bekant som kommer ifrån ett vargkärnområde. De som bor någon kilometer från "stora vägen" har det inte speciellt kul ska du veta. Barnen kan inte längre gå till skolbussen ensamma på morgonen, och inte tillbaka på kvällen.
Att släppa en hud i skogen är inte att tänka på ens.
Varför det? För att det går åt så många barn och hundar varje dag som vargarna äter upp?
 

PMD

Aktiv medlem
Är synd att folk är rädda i skogen. Det är en plats för alla även om det nu är älgjakt. Allemansrätten gäller. Jag tycker det är trevligt med jakt även om jag ännu hellre bara har med kamera. Sen brukar jägarna i första hand skjuta sin hund, andra sina kamrater och sen tredje person... Att det finns jägare som kastar i väg ett skott utan att vara säker på vad dom beskjuter och hur det ser ut bakom är nervpirrande. Folk måste inse sina begränsningar!
Man blir en mycket bättre naturfotograf av att vistas i skogen när älgjakten pågår. Man lär sig att vara närvarande utan att synas och höras, vilket ger bättre chanser till bra bilder.

Jag tycker att vi ska tacka jägarna för att vi har en så bra träningsmiljö en gång om året!
 

Eeros

Aktiv medlem
Tycker det e ynkligt om vi i vårt stora land inte skulle kunna ha en livskraftig vargstam. vargen har varit här minst lika länge som vi. Alla kunniga personer på området säger samma sak..."Varg anfaller inte människor" Det ingen bevisad vargattack på människor de senaste 100 åren.
Det är okunniga personer som du som spär på varghatet.
Anfaller den inte?
http://www.cbc.ca/canada/saskatchewan/story/2007/11/01/wolf-verdict.html
http://www.canada.com/theprovince/news/story.html?id=44d94f6e-11cd-46b6-84c4-3f48d8df838b

Den som söker, han finner.

Det är märkligt hur ofta folk som själva inte bor inpå vargrevirer så ofta spär på osanningen att vargar inte anfaller människor. Det är klart, de behöver ju inte ta konsekvensen själva om en människa attackeras. För är det någon annas unge som går åt så spelar det ju ingen roll, bara ens egna barn är i säkerhet.

För inte ens fem år sedan hävdade samma människor att varken björn eller varg anfaller människor. Nu när flera människor de senaste åren har blivit dödade av björn både i Finland och i Sverige, så har de förnuftigt nog hållit tyst om teddybjörnens gullighet. Vad säger de sen när en människa blir offer för vargar här i Norden? "Ja, ja, det skedde ju ute i obygden, här i Stockholm går man iaf säker, varför flyttar folk inte hit om de är rädda?"

Det lustigaste var när någon fraktade en varg till Stockholm för några år sedan, för att se hur stockholmarna reagerar på att ha en varg inpå knuten. Vad hände? Jo, det blev ju en kalabalik utan dess like i media och alla krävde att vargen ska avlivas. Vilket också skedde, med assistans av den rara svenska polisen.

Själv bor jag endast ett stenkast från ett av vargreviren i länet. Jag har ingenting emot bestarna, har ett par gånger försökt fota dem i deras naturliga miljö. Men jag respekterar dess djuriskhet och käftars styrka, dess målvedvetenhet i flock och jag reagerar på den hätska och snedvridna propagandan som människor som själva inte skulle godkänna vargen i sitt närområde, för. Om ni älskar vargen, varför inte plantera ut några i er närområde? "Va, de trivs väl inte här, varför ska vi ta dem hit, det är ju mycket bättre förhållanden för dem ute i ...i.. någonannanstans! Men absolut inte här! Väl?". Sure!


.
 

Bilagor

mannbro

Aktiv medlem
Under skogsavverkning så är skogen mycket riktigt en arbetsplats, men under älgjakten är skogen ingen arbetsplats utan en plats för utövande av en hobby.
Du skämtar med mig aprillo?

Visst, det är få (om någon) som har jakt som heltidssysselsättning, och väldigt lite av det som fälls hamnar i köttdiskarna på ICA eller Konsum, men jakt är av många skäl betydligt mer än en hobby.

För att nämna de två viktigaste; det ger inkomster och/eller mat till de som jagar (d.v.s. det är en del av deras livnäring) och det är en viktig del i vården av skogsbrukarnas kapital - skogen.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Varför det? För att det går åt så många barn och hundar varje dag som vargarna äter upp?
Har lite svårt att tolka om du är seriös eller inte, men jag antar att du försöker vara sarkastisk.

Svaret är ja och nej.

*Det går inte åt några barn för att mamma och pappa kör dem till bussen.

*Det går åt hundar. En vecka för ett tag sedan gick det åt två.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, då vet vi att kanadensiska vargar som har lärt ska att leta mat i soptippar i närheten av mänsklig beyggelse kan tappa sin naturliga rädsla för människor. Nä, förresten, det visste vi nog redan.

När anföll senast en vild varg en människa i Sverige?

För inte ens fem år sedan hävdade samma människor att varken björn eller varg anfaller människor.
Det var ena dumma människor. Att björnar inte drar sig för att försvara sig när de störs eller retas av människor är knappast okänt eller speciellt ovanligt. Det händer ju varje år. Björnar är mycket, mycket farligare än vargar. Jag skulle inte vilja ha björnar i närheten av där jag bor, men vargar skulle jag gärna se i skogen där jag bor och går promenad med mina hundar varje dag (förutom just nu då eftersom älgjakten pågår).

Själv bor jag endast ett stenkast från ett av vargreviren i länet.
Du kan skatta dig lycklig! Jag är avundsjuk.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
OK, då vet vi att kanadensiska vargar som har lärt ska att leta mat i soptippar i närheten av mänsklig beyggelse kan tappa sin naturliga rädsla för människor. Nä, förresten, det visste vi nog redan.

När anföll senast en vild varg en människa i Sverige?


Det var ena dumma människor. Att björnar inte drar sig för att försvara sig när de störs eller retas av människor är knappast okänt eller speciellt ovanligt. Det händer ju varje år. Björnar är mycket, mycket farligare än vargar. Jag skulle inte vilja ha björnar i närheten av där jag bor, men vargar skulle jag gärna se i skogen där jag bor och går promenad med mina hundar varje dag (förutom just nu då eftersom älgjakten pågår).


Du kan skatta dig lycklig! Jag är avundsjuk.

Återigen. Hur många vargar och hur länge har dom funnits i Sverige. Inte tillräckligt länge för att hinna med att bli orädda osv.

Herregud människa. Nämn ett djur som inte försvarar sig när det retas. Det var ju tex ett barn som blev attackerad av en bäver för ett tag sedan. Min granne blev påhoppad av två ekorrar. Men vargar, dom är så snälla. Precis som den lösa hunden man kan möta i skogen. "Nej han biter inte. Han morrar bara när han är glad"

Dessa dumma människor du talar om. Du säger ju precis samma sak som dom. Det måste väl alla inse. När det blir för mycket av något, då händer det olyckor. Det var ju ingen som blivit dödad av björn på hundra år heller, tills för ett par år sedan. Det ökar ju ganska kraftigt som du kanske märker.
Det var ingen som dött i trafiken när bilen var ny heller.

Ja du är avundsjuk, och alla stadsbor, och alla andra naturpoeter som inte bor med problemen.
Precis samma människor som startar ramaskrin när det händer dem något.

Det är ju jättefint med alla exotiska djur och giftiga ormar i andra länder, tycker alla som inte bor där.
 

David G

Aktiv medlem
Det är nog många som gärna ville slippa aggresiva björnar, vargar, anders eklund och krogvakter, ändå väljer folk att vistas där dessa farligheter finns, det är en risk man tar om man inte vill leva helt isolerad som en eremit i en garderob.

Man måste väll kunna se att det finns positiva värden även om man bor utanför en storstad? Eller är det meningen att allt utanför större tätorter ska bli ett reservat för vargar och hells angels?
 

PMD

Aktiv medlem
Visst, det är få (om någon) som har jakt som heltidssysselsättning, och väldigt lite av det som fälls hamnar i köttdiskarna på ICA eller Konsum, men jakt är av många skäl betydligt mer än en hobby.

För att nämna de två viktigaste; det ger inkomster och/eller mat till de som jagar (d.v.s. det är en del av deras livnäring) och det är en viktig del i vården av skogsbrukarnas kapital - skogen.
Ja, det är en hobby. En amatörfotograf som drygar ut sin inkomst med lite fotouppdrag sysslar också med en hobby. Skatteverket kallar det inkomst av hobbyverksamhet. Hobbyfotografen är förmodligen mer benägen att ta upp verksamheten i sin deklaration än vad jägaren är.

De enda som sysslar yrkesmässigt med jakt i Sverige är väl de kommunala jägare som får rycka ut och skjuta djur som har blivit en plåga för människor. Möjligen att det finns "storviltjägare" i Sverige också, dvs sådana som mot betalning hjälper turister att jaga, men det vet jag inte säkert.

De allra flesta jägare i Sverige är hobbyjägare.

(Nu invänder kanske vän av ordning att ordet "arbete" inte nädvändigtvis bara kan användas för att beskriva yrkesmässig verksamhet, och det är förvisso sant. Min poäng är dock att det är stor skillnad på skogsavverkning och älgjakt när det gäller verksamhetens ekonomiska betydelse.)
 
ANNONS