Annons

Naturfotografering farligt..???

Produkter
(logga in för att koppla)

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Ni naturfotografer törs ni gå ut i skogen nu under pågående älgjakt??
Förra året i oktober var jag ute med min kamera tidigt...plötsligt kom en jägare o undrade vad jag höll på..."Vad tycker du det ser ut som" svarade jag. Han blev mycket sur o påpekade att jag borde pysa därifrån!!! Vilken fräckhet. Sen sa han när jag inte ville dra..."Jaja nu vet du...skyll dej själv" Jag trodde knappt mina öron...Skyll dej själv!!! Om jag blir skjuten eller.....Jag tycker inte om jakt o detta spädde på mina åsikter.
 

Raderad14

Avslutat medlemskap
Hmmm. Fotograf med kamuflage bör nog skylla sej själv i älgskogen ;-)
Hoppas du hadde lite orange på mössan, eller i.a.f. en röd ring på gluggen........

Tok du en bild på jägaren?
 

The Champ

Aktiv medlem
jägare !!!!!

Bara för att det är älgjakt ska inte "vanligt" folk hålla sig hemma,jag hatar (och tycker det är tråkigt)att höra folk säga att "nej ut i skogen nu när det är älgjakt det törs jag inte " äger dom skogen eller vad.....hösten är en toppen tid att vara ute och fota och det tänker jag fortsätta med.
 

dJb

Aktiv medlem
Jag undviker områden där det bedrivs jakt. En anledning är att inte riskera vådaskott, men den största anledningen är att inte störa den pågående jakten. Jag känner nämligen inget behov av att markera min "rätt" att vara där. Jägarna kan gott få hålla sig där den period de jagar, jag kan åka någon annanstans. För är det nåt som är säkert är det i alla fall att det inte är brist på plats i vårt land. På samma sätt skulle jag inte få för mig att samla grodyngel eller liknande framför ornitologernas och fågelfotografernas objektiv vid Tåkern heller.
 

The Champ

Aktiv medlem
jägare...

Det är inte frågan om att hävda min rätt utan att ta vara på det fina vädret och vara ute ,och alla kan samsas det brukar funka för det mesta .Men under våra mcturer på småvägarna i Sörmland har vi råkat ut för en del riktiga "skräckexemplar" när det gäller jägare men dom flesta går att prata med och det är helt ok att pasera.
Alla har rätt till naturen även under älgjakt.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag undviker områden där det bedrivs jakt. En anledning är att inte riskera vådaskott, men den största anledningen är att inte störa den pågående jakten. Jag känner nämligen inget behov av att markera min "rätt" att vara där. Jägarna kan gott få hålla sig där den period de jagar, jag kan åka någon annanstans. För är det nåt som är säkert är det i alla fall att det inte är brist på plats i vårt land. På samma sätt skulle jag inte få för mig att samla grodyngel eller liknande framför ornitologernas och fågelfotografernas objektiv vid Tåkern heller.
En bra syn på saken.
Jägaren som trådskaparen råkat ut för representerar inte den svenska jägarkåren, det kan jag gå i god för.
Det är dock bra att bära signalkläder om man vill kamouflera sig under jakt. Finns ju kamouflagevästar i signalrött, och för färgblinda motsvarar dessa kläder vanliga kamouflagekläder.

EDIT:
Känner att jag måste redigera lite. Läste trådskaparens inlägg lite slarvigt och uppfattade det som att det var jägaren som uppträdde olämpligt. Så var det ju tydligen inte, och jag ställer mig bakom Jim i hans syn på saken.
 
Senast ändrad:

dJb

Aktiv medlem
Det är inte frågan om att hävda min rätt utan att ta vara på det fina vädret och vara ute ,och alla kan samsas det brukar funka för det mesta .Men under våra mcturer på småvägarna i Sörmland har vi råkat ut för en del riktiga "skräckexemplar" när det gäller jägare men dom flesta går att prata med och det är helt ok att pasera.
Alla har rätt till naturen även under älgjakt.
Ja men då är vi väl överens. Skräckexempel finns dock i de flesta grupper men jag har inte varit med om att det inte går att samsas. Ofta är det ju skyltat där de jagar och träffar man på någon så kan man ju fråga i vilka områden där det är lugnt att befinna sig. Jag skulle inte stanna kvar i jaktområdet bara för att jag har rätt till det, det är det jag menar.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
"Vad tycker du det ser ut som" svarade jag. .....Jag tycker inte om jakt o detta spädde på mina åsikter.
No offense, men kan det inte vara så att dina åsikter färgade er konversation från start? "Vad tycker du det ser ut som" är inte det trevligaste svaret i mina öron. Om man blir otrevligt bemött är det lätt att svara med samma mynt även om det naturligtvis är barnsligt.

De flesta jägare är rätt angelägna om goda relationer till annat skogsfolk.

//Jim, precis på väg ut i skogen. Med gevär den här gången men lika gärna med kamera
 
Senast ändrad:

The Champ

Aktiv medlem
.

Japp...
Jag fikar med två st som är riktigt "jakttokiga"varje adg och vi har haft en del snack om just detta här ....kan jag lova.
 

casting

Aktiv medlem
Det värsta är ju inte fotot utan svampen. Varför måste jägarna jaga älg precis när svampen är som talrikast? ;-)
Skämt åsido så ahr jag träffat på riktiga rötägg till jägare. Och ska man vara lite elak kan man väl säga att älgjakten är den tråkigaste då många orutinerade jägare är ute.. Dom som jagar året runt är ioftast trevligare, kunnigare och mer måna om att få det att funka. (Om jägarna är trevliga och pratbara brukar jag försöka förhöra mig om vart jag kan röra mig och inte)
Och ja, jag är fördomsfull OCKSÅ.
 

mannbro

Aktiv medlem
...äger dom skogen eller vad...
Erm, ja! Antingen äger de skogen eller så har de ett avtal med markägaren som ger dem rätt att jaga.

Allemansrätten är fantastisk, men det är viktigt att komma ihåg att för att allemansrätten ska kunna fungera så måste det ske med respekt för markägaren. Om vi som är ute i andras privata skog och mark värnar om allemansrätten så tycker jag att vi bör respektera att markägarnas intressen måste sättas först. Om allemansrätten blir ett allt för stort hinder för markägarna att kunna nyttja sin skog på det sätt de i egenskap av ägare önskar, d.v.s. kunna livnära sig på marken genom skogsbruk, jakt etc, så lär det vara slutet för allemansrätten.
 
Senast ändrad:

freddifriend

Aktiv medlem
jag brukar alltid lämna en lapp hemma när jag ska iväg nånstans och fota, typ i skogen eller liknande. Med dirrektioner om vart på ett ungefär man tar vägen. Utifall något skulle hända mig. Jag har hört en massa skott i skogen sista tiden men har ännu inte stött på någon jägare.
 

PMD

Aktiv medlem
Tjavars. Jägarna har bössor. Fotograferna har kameror. Det är ju ganska lätt att räkna ut vem som har mest rätt.
 

SINGO

Aktiv medlem
Är synd att folk är rädda i skogen. Det är en plats för alla även om det nu är älgjakt. Allemansrätten gäller. Jag tycker det är trevligt med jakt även om jag ännu hellre bara har med kamera. Sen brukar jägarna i första hand skjuta sin hund, andra sina kamrater och sen tredje person... Att det finns jägare som kastar i väg ett skott utan att vara säker på vad dom beskjuter och hur det ser ut bakom är nervpirrande. Folk måste inse sina begränsningar!
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
No offense, men kan det inte vara så att dina åsikter färgade er konversation från start? "Vad tycker du det ser ut som" är inte det trevligaste svaret i mina öron. Om man blir otrevligt bemött är det lätt att svara med samma mynt även om det naturligtvis är barnsligt.

De flesta jägare är rätt angelägna om goda relationer till annat skogsfolk.

//Jim, precis på väg ut i skogen. Med gevär den här gången men lika gärna med kamera
Dum fråga kräver dumt svar tycker jag....där stod jag med stor kamerastativ och kamera......ganska tydligt vad jag pysslade med. När han sen säger "skyll dej själv" vilket pucko!!!
 

tumlaren

Aktiv medlem
Tjavars. Jägarna har bössor. Fotograferna har kameror. Det är ju ganska lätt att räkna ut vem som har mest rätt.
Det är inte frågan om vem som har vad utan att vi skall vara rädda om allemansrätten, missbrukar vi den kan det bli som i övriga länder att vi inte får gå ut i naturen.
Jägarna betalar stora pengar för rätten att jaga och stör vi dessa för mycket kan det bli klagomål (tänk på att jägarna är en stark påtryckningsgrupp och väl organiserade) och ändrade bestämmlser.
Har pratat med många jägare inan jag själv skall gå ut i skogen för att fotografera och reda var de inte jagar, samtidigt har jag ofta fått tips var det kan finnas djur och annat smått o gott i skogen. De blir oftast glada över att man frågar var man kan vara utan att störa dem i deras jakt.
Sven-Åke
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
En bra syn på saken.
Jägaren som trådskaparen råkat ut för representerar inte den svenska jägarkåren, det kan jag gå i god för.
Det är dock bra att bära signalkläder om man vill kamouflera sig under jakt. Finns ju kamouflagevästar i signalrött, och för färgblinda motsvarar dessa kläder vanliga kamouflagekläder.

EDIT:
Känner att jag måste redigera lite. Läste trådskaparens inlägg lite slarvigt och uppfattade det som att det var jägaren som uppträdde olämpligt. Så var det ju tydligen inte, och jag ställer mig bakom Jim i hans syn på saken.
Vad pysslar du med!! Det tyckte jag va en sur o vresig öppning på en koversation. Där stod jag med kamera och stativ...ganska uppenbart vad jag gjorde. Sen säger han "skyll dej dej själv då..." Det va faktiskt jägarnissen som var upphov till osämjan som blev....
 

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Det är inte frågan om vem som har vad utan att vi skall vara rädda om allemansrätten, missbrukar vi den kan det bli som i övriga länder att vi inte får gå ut i naturen.
Jägarna betalar stora pengar för rätten att jaga och stör vi dessa för mycket kan det bli klagomål (tänk på att jägarna är en stark påtryckningsgrupp och väl organiserade) och ändrade bestämmlser.
Har pratat med många jägare inan jag själv skall gå ut i skogen för att fotografera och reda var de inte jagar, samtidigt har jag ofta fått tips var det kan finnas djur och annat smått o gott i skogen. De blir oftast glada över att man frågar var man kan vara utan att störa dem i deras jakt.
Sven-Åke
Jo tack...alldeles för stark......det e ju därför det förs ett sånt förfärligt liv för att vi har ngr stackars vargar i landet som råkar vara fridlysta. Det är jägarna som skall anpassa sej efter allmänheten och inte tvärtom.
 

alfin

Aktiv medlem
Dum fråga kräver dumt svar tycker jag....där stod jag med stor kamerastativ och kamera......ganska tydligt vad jag pysslade med. När han sen säger "skyll dej själv" vilket pucko!!!
Han kanske bara var rädd om dig? Det händer ju faktiskt att folk blir vådaskjutna under jaktsäsong ibland. Med en vresig fotograf som hävdar sin rätt att vara var som helst i skogen skulle jag också sagt skyll dig själv.
 
ANNONS