Annons

ND-filter. Rekommenderar ni Soligor eller Hoya?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Jag vill köpa ett ND-filter och funderar på om Soligors filter är bra eller om jag bör köpa ett Hoyafilter som jag sett rekommenderas. Är det någon skillnad?

Torun

Okej. Verkar inte vara någon som har någon åsikt i frågan. Kanske skall formulera mig så här istället- Ni som har Soligorfilter - är ni nöjda?

Torun

Jag har själv inget ND-filter men man tycker ju att man skulle få bättre kvalité om man köper Hoya.
Sedan finns ju Cokins filtersystem, det tycker jag verkar vara ett intressant alternativ då man kan ha samma filter till olika objektiv genom att byta filterring.

Tack för ditt svar Roger.

Har beställt ett Hoyafilter. Det var så billigt att jag blir misstänksam, men då är det ju inte mycket jag förlorat om det är skräp heller! Fanns två olika filter där det enda som skiljde var att ordet super fanns med i varunamnet. Hittade ingen info om vad detta super innebar, men men.

Torun

Super betyder antagligen att det har mer avanserad multicoating, köpa filter är enkelt, köp samma klass som den glugg det skall sitta på, dom billigaste till dom billigaste objektiven, mellaklass till mellanklass osv.

/kent

Fick filtret igår och är helnöjd! Det som var förvillande när jag skulle beställa var att "superfiltret" var billigare än det andra.

Torun

ANNONS
Götaplatsens Foto