Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nedbländningsknappen, när har man nytta av den?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har lyckats bena ut mycket om kamerans funktioner och vad de är bra för, men inte lyckats med denna lilla detalj. Har sett råd som säger att "fördelen med den kameran är att den har nedbländningsknapp" och så vidare, men kan inte begripa vad det innebär för det praktiska fotograferandet. Visst, jag förstår ju att bländarlamellerna sätts i funktion men vad har man för nytta av det?

Syftet är du skall kunna betrakta skärpedjupet.

Kritikerna hävdar att det ändå är omöjligt att se skärpedjupet på små mattskivor. I något slags strikt mening har de rätt i att det kan vara väldigt svårt att avgöra vad som är acceptabelt skarpt och inte. Men knappen är likafullt väldigt användbar för att se hur det som är oskarpt avbildas. T ex om man verkligen lyckats dämpa det oönskade elementet i bakgrunden tillräckligt, eller om man måste blända upp ytterligare.

jimh skrev:
Syftet är du skall kunna betrakta skärpedjupet.

Kritikerna hävdar att det ändå är omöjligt att se skärpedjupet på små mattskivor. I något slags strikt mening har de rätt i att det kan vara väldigt svårt att avgöra vad som är acceptabelt skarpt och inte. Men knappen är likafullt väldigt användbar för att se hur det som är oskarpt avbildas. T ex om man verkligen lyckats dämpa det oönskade elementet i bakgrunden tillräckligt, eller om man måste blända upp ytterligare.

Då mpste det ju ändå vara meningslöst att ha detta på kameror med undermåliga sökare? Eller? tycker själv att min Eos 30 har en bra sökare, men i det här fallet verkar den inte räcka till, för jag ser då rakt ingen skillnad vad gäller skärpa/skärpedjup.

Nej, det är inte meningslöst men det kräver träning.

Titta inte på hela sökarbilden och förvänta dig att du skall få en bild av skärpedjupet när du bländar ner.

Titta istället på enskilda bildelement. Spänn blicken på en pryl i bakgrunden, håll kvar den där och blända ner. Koncentrera dig på föremålet. Blända upp igen. Blända ner. Repetera om nödvändigt.

jimh skrev:
Nej, det är inte meningslöst men det kräver träning.

Titta inte på hela sökarbilden och förvänta dig att du skall få en bild av skärpedjupet när du bländar ner.

Titta istället på enskilda bildelement. Spänn blicken på en pryl i bakgrunden, håll kvar den där och blända ner. Koncentrera dig på föremålet. Blända upp igen. Blända ner. Repetera om nödvändigt.

Ok, detta måste testas!

En annan användning av nedbländningsknappen är att det blir enklare att använda avtonade neutrala gråfilter. Detta då det är lätt(are) att placera övergång på rätt ställe genom att blända ned.

-- Nicke

Visst kan det vara svårt eftersom sökaren blir så mörk vid nedbländningar till 11, 16 eller 22. Men ett tillfälle då det fungerar mucket bra är när jag fotograferar macro och vill att bakgrunden ska förbli oskarp men att jag ändå vill ha större delen av t ex blomman som jag fotograferar skarp. Då fotograferar jag ofta med 85/1,8 = mycket ljus sökare att starta med. Visserligen är det en liten sökare i min 350D, men jag använder ändå ofta nedbländningsknappen för att konrollera om jag ska använda bl 4, 5,6 eller kanske bl 8.
Använder den även i andra sammanhang som vid landskapsfoto med då blir det ännu lite svårare. Håller med Jim. Det kräver lite träning.

SixBySix skrev:
Visst kan det vara svårt eftersom sökaren blir så mörk vid nedbländningar till 11, 16 eller 22. Men ett tillfälle då det fungerar mucket bra är när jag fotograferar macro och vill att bakgrunden ska förbli oskarp men att jag ändå vill ha större delen av t ex blomman som jag fotograferar skarp. Då fotograferar jag ofta med 85/1,8 = mycket ljus sökare att starta med. Visserligen är det en liten sökare i min 350D, men jag använder ändå ofta nedbländningsknappen för att konrollera om jag ska använda bl 4, 5,6 eller kanske bl 8.
Använder den även i andra sammanhang som vid landskapsfoto med då blir det ännu lite svårare. Håller med Jim. Det kräver lite träning.

Bara lite nyfiken, är verkligen 85/1.8 ett lämpligt makroobjektiv, nrägränsen är ju 85 cm. Hur löser du det? med mellanringar etc?

nikitin skrev:
En annan användning av nedbländningsknappen är att det blir enklare att använda avtonade neutrala gråfilter. Detta då det är lätt(are) att placera övergång på rätt ställe genom att blända ned.

-- Nicke
Vilket suveränt bra tips - det har jag aldrig tänkt på. Tack för det Nicke!

Jag tycker jag får väldigt fin skärpa med mellanringar och 85/1,8. Enda tråkiga är att fokusområdet blir så enormt litet. Ibland får man testa med en mellanring och sedan byta till en annan, bara för att man inte prickade rätt avbildningsskala med den första. Så lite klumpigt alltså men resultatet tycker jag blir utmärkt.

Vissa kameramodeller med stöd för äldre manuella objektiv kan bara ljusmäta med optiken nerbländad. Då är nerbländningsfunktionen användbar.

ANNONS
Götaplatsens Foto