Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nef-filer till Jpg med Photoshop Cs

Produkter
(logga in för att koppla)

Razorback

Aktiv medlem
När jag öppnar en Nef-fil (tagen med D70) i Photoshop Cs så finner jag ingen möjlighet att spara den i Jpg, hittar inte någonstans att spara filen överhuvudtaget.

Det är bara en massa uppgifter om filen, vad har jag missat :(

Du måste byta till 8-bit mode.
Jpeg kan inte hantera 16 bitar per färg som NEF gör. Därför finns inte det valet om man inte byter mode till 8 bitar.

Gör detta det sista du gör innan du sparar.

/AnWi

Jag kör själv med NEF-formatet och har undrat lite över i vilket skede man bäst ändrar filen från 16 till 8-bitars. Hittills har jag gjort som Anders sa, att man ändrar till 8-bitars momentet innan man spar.

Blir det skillnad på slutresultatet om man arbetar med bilden i 16- eller 8-bitars? Rent spontant så känns det som att resultatet borde bli bättre om man redigerar bilden i 16-bitars, eller?

Oscar

Aha, kom på en sak! Med Nikon Capture Editor kan man välja att öppna bilden i Photoshop och då med 8 bit.

Med Capture är bilden väldigt brusig (mörkerbild) men i Photoshop är den inte det?

En annan sak, det går ju att spara Nef-filen till Jpg med Capture Editor men inte med Photoshop ??????

Senast ändrad:
Det är klart att du skall jobba i 16 bitar tills du är färdig! D70n ger 12 bitar per färg. Detta ger 4096 steg per färg. Du har alltså en mycket fingraderad skala. När du byter till 8 bitar har du bara 256 steg per färg.

Detta gör i proncip ingen skillnad på en färdig bild men en oerhörd skillnad på bilden under bearbetning. Om du t.ex tar en 8-bitarsbild och ändrar levels kommer du att kunna se hur ljusnivåerna blir "taggiga". De finaste justeringarna går inte att utföra.

Om du har en PC som inte "bryter ihop" vid 16-bitarsberäkningen så jobba i 16 bitar tills du är klar och läs ALLTID in bilden i 16 bitar om du vill göra några justeringar i den.

Spara INTE bilden som NEF. Det är ditt original och skall alltid finnas orört kvar. På detta sätt kan du alltid utgå från originalet om du vill ändra något, beskära annorlunda mm.

/AnWi

Om jag väljer att jobba med Nef-16 bitars bilden i Photoshop så har jag ingen möjlighet att spara den till Jpg.

Ska jag då spara den i t.ex Tiff och sedan till Jpg eller hur är arbetssättet?

Skall du jobba vidare med den i PS senare - spara då i TIFF eller PSD.

Sen när du skall ha den till JPEG, slå om til 8bit och spara som jpeg (kan du göra en Action av tex). Jobba inte vidare på den bilden - utgå ifrån din TIFF/PSD. Går du till 8bit och sedan tillbaks till 16bit har du tappat information.

ANNONS