Annons

Nef+jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas D50

Aktiv medlem
JAg har en D200. Jag kan få ut NEF-filer i datorn med olika konverterare. Men bara när jag ställer in endast NEF i kameran. Kör jag blandat NEF+JPEG med olika inställningar så kommer dubbla JPEG-filer in i datorn. JAg kan alltså inte hitta NEF-bilden i kameran??????
Ngn som har ett tips på vad som jag gör fel eller....?
Tacksam för råd.
Thomas

Låt bli att använda nån programvara när du för över filerna. Antingen använder du en kortläsare i datorn, eller så kopplar du bara in kameran med USB-kabel och tankar över filerna. Då bör det inte vara några problem.

Hej Martin.
Jag för över filerna i "utforskaren", kopiera-klistra in. Utan resultat. Det blir bara två filer av varje bild. Bägge i JPEG.
Thomas

Ser du filändelserna i utforskaren så du är säker på att det är två jpg? Annars kanske du bara ser två likadana ikoner för olika filsorter? Skiljer dom sig i storlek?

Använder du guiden i utforskaren för att föra över filerna? Gör inte det i så fall. Såg härom dagen att den bara för över jpg filerna.
Sorry, nu såg jag att du klippte klistrade. Kortläsare eller direkt från kameran?

Jag ställde kameran idag på NEF+JPEG Fine. Tog 55 bilder. Kopplade kameran till datorn med usbkabeln. Markerar alla filerna som jag ser i kameran i utforskaren. Bara JPEG filer (55 st). Startar att kopiera. Får över 110 filer, bägge i JPEG-format, exakt lika i storlek mm.
T

Ja, jäsikens... så blir det med min D70 också. Jag för över via kortläsare i vanliga fall så jag har inte märkt det. Förrän nu. Med kortläsare fungerar det att få över nef-filerna. Müschtischkt som tysken säger.

Det låter mycket skumt. Jag för över via kortläsaren, så det är inte omöjligt att jag skulle ha samma problem.
Är det månne operativet som inte vill kännas vid .NEF av nån anledning? Har du associerat filtypen med något program?

Näe. Men det ska ju inte spela ngn roll. Om Windows inte känner igen en fil så ska ju filerna ialla fall finnas i ngn form oaktat om jag har programvara eller ej. Ta ett Worddok. tex. Har man intte Word så finns ju filen där ialla fall. Det konstiga är ju att om jag enbart tar NEF så finns den filen efter copy-paste. Men inte om kameran är inställd på NEF+JPEG.
Vill också passa på att tacka för att ni är intresserade.
Thomas

Om man tittar på filerna i kameran i läget detaljerad lista så syns jpg-filerna med jpg-typ. Den andra filen är typ-lös och jag antar att det beror på att det finns en inbakad jpgfil i nef-filen om jag inte minns fel eller rent av har fel. XP kanske filtrerar ut den "delfilen" och för över den? mystiskt och skumt är det i alla fall. Men, nu pillade jag i menyerna och ändrade från PTP till Masslagring och se då fungerade det. Kommer inte ihåg vilket läge som rekommenderas i instruktionsboken men det fungerar så i alla fall.
Det var alltså i USB på kameran jag ändrade

Hr du på usb-m eller p i kameran? Om du har p-läget så kan det strula till så man inte får raw filerna utan ends jpg. Har egna erfarenheter.

Hade PTP i inst. Ändrade till Masslagring. Nu kom grabben in från pulkabacken så nu ska han ha mat. Provar sedan och återkommer. Tack så länge.
Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto