Annons

Negativ till Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Finns det något företag som kan scanna in mina negativ så jag kan ha dom i datorn istället?

Jag menar inte då en eller två rullar utan 100tals.

Håkan

Jag är visserligen possitiv till digitalt,
men jag kan svara iaf ;-)

Det blir betydligt billigare att köpa en filmskanner och skanna in bilderna själv.

Ska man skanna själv så bör man vara medveten om att det tar en massa tid med betoning på en massa. Dels för själva skanningen men också efterbearbetning. Köpte själv en filmskanner och tänkte skanna alla mina dior men gav upp efter ett par magasin. Tog alldeles för lång tid. Blev i stället så att jag numera skannar de enstaka dior jag är intresserad av.

Se till att köpa en snabb skanner med damm och repborttagning i hårdvaran. Annars är nog risken att man tröttnar ganska snabbt.

Finns det nån scanner som man kör in en remsa å så jobbar den själv tills alla bilder på remsan är scannade. Så man kan göra efterbehandlingen efteråt?

det finns en skanner som kan ta 50 bilder på raken.
vilken det är kan man finna på div, fotosajter.

Ställ in, mata på och sedan jobbar den på..
det måste ju vara relativt smidigt.

sethakan skrev:
Finns det nån scanner som man kör in en remsa å så jobbar den själv tills alla bilder på remsan är scannade. Så man kan göra efterbehandlingen efteråt?

Ja, men smakar det så kostar det. Kolla här. Det är möjligt att även andra märken har denna funktion, det har jag dålig koll på.

ANNONS
Götaplatsens Foto