Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativfickor av pergamyn eller av polytenmaterial?

Produkter
(logga in för att koppla)

VBG

Medlem
Skulle vilja ha råd angående bästa materialet till negativfickor. Var hos två olika fotohandlare i stan, den ena hade fickor av pergamyn, tillverkare Hama. 25 st för 149:- där det var tio fickor med plats för fyra raders negativ i varje.

Den andre fotohandlaren hade plastfickor i något polyten- eller polyestermaterial, tillverkare Polly. 10 st för 42:- med samma antal fickor och plats för samma längd på remsorna som ovanstående.


Är ute efter just detta format då alla mina negativremsor är just klippta i remsor om fyra i varje.

Läste på något forum eller någon arkivmyndighet att pergamyn inte var så bra som man tidigare trott, Kommer dock inte ihåg var jag läst det. Är det från en arkivmyndighet är källan relativt tillförlitlig men är det från ett forum är jag mindre säker på trovärdigheten.

Sen har jag läst att man inte ska förvara färgnegativ med svartvitanegativ eller ens färgbilder med svatvitabilder. Men det kan väl inte vara någon fara om de ligger i olika fickor trots att det är samma pärm/album, eller?

Är det något mer jag bör tänka på när jag håller på med negativen eller bilderna?

Tacksam för svar
 

Spunken

Aktiv medlem
En nackdel med pergamyn är att man inte ser igenom pappret, man måste alltså ta ut varje rad för att kolla på den. Det kan nog leda till lika mycket slitage som att förvara de i undermåliga negativfickor. Polyten håller bra, såvitt jag vet, så om inte pengar är ett jätteproblem skulle jag rekommendera det. Jag använder det själv och är helnöjd.
 

alf109

Aktiv medlem
Har använt pergamyn sedan 70-talet, och papperen gulnar med tiden, dock påverkas inte negativen av detta. Vad gäller de olika "plast" fickorna som många rekomenderar tycker jag att de har en möjligen två stora nackdelar. Dels att de drar åt sig damm och bygger upp statisk elektrisitet. Jag är även misstänksam mot att de är för täta och inte tillåter cirkulation och i och med detta torde vara känsliga för kondensbildning, vilket i så fall påverkar filmen på sikt (man använder inte glasade diaramar av den anledningen).

Nu vet jag att jag kommer att få mothugg :)
Men du kan lugnt välja pergamyn i 30 år utan att filmen påverkas.

Har sökt källorna till påståendet att pergamynen ej anses som arkivbeständigt, men inte funnit dessa, så om någon påstår det vore det kul med en länk till källan.
 

mipert

Aktiv medlem
alf109 skrev:
...Har sökt källorna till påståendet att pergamynen ej anses som arkivbeständigt, men inte funnit dessa, så om någon påstår det vore det kul med en länk till källan.
Någon länk har jag inte, sådan information har jag bara i bokform ;-)

Men pergamyn är ett bra material för att förvara negativ, det är arkivbeständigt.
MEN, för att få det mer transparent badar man materialet i syra och om sköljningen inte görs med strikt kontroll finns det risker för att syra finns kvar i pergamynen.

Därför rekommenderar man inte pergamyn för förvaring av arkivmaterial.

Hasselblads fickor (om de fortfarande finns) lär vara korrekt sköljda efter syrabad.
 

VBG

Medlem
Tror jag hittat källan till de frågorna och funderingarna jag startade denna tråd med.

http://www.sll.se/docs/L_LA/arkivhandboken/Forvaringochhanteringavarkiv.pdf

Det är från sidan 8 till sidan 10 information finns angående ovanstående funderingar.

Ni får läsa texten själva för att bilda er en egen uppfattningen.Här kommer iaf några utdrag som gäller påsiktsbilder, (vilket jag inte vet vad det är, kan någon förklara tack!) pergamyn, album mm.

"Man kan också förvara bilder i plastfickor, men då måste de vara av
polyester, polyeten eller polypropylen. PVC-plast liksom all plast med
mjukgörare är skadlig. Fuktiga eller vattenskadade bilder skall aldrig
förvaras i plastfickor. Landstingsarkivet kan förmedla adresser till firmor
som säljer godkända produkter."

"Tidigare var det vanligt att man placerade fotografier i pergamynkuvert.
Senare undersökningar har visat att sådan förvaring är direkt skadlig för
bilden. Landstingsarkivet avråder bestämt från sådan förvaring och tar inte
emot fotografier packade i pergamynkuvert."

"Färgbilder förvaras på samma sätt som beskrivits för svartvita påsiktsbilder.
Blanda aldrig färgbilder och svartvita bilder i samma ask eller låda. De
kemiska ämnen och substanser som medför att färgbilderna har kortare
beständighet, kan inverka menligt på intilliggande svartvita bilder."

"Nutida fotoalbum i handeln består oftast av plastfickor där bilden antingen
helt förvaras i pla stfickor eller sätts fast i särskilda fotohörn. Det är sällan
som sådana album uppfyller de krav som ställs på ett långsiktigt bevarande.
Det sämsta alternativet är fotoalbum där fotografiet sätts fast på en
klisterremsa i albumet. Därför skall bilderna tas ut och beroende på om det
är svartvita fotografier eller färgbilder placeras som ovan beskrivits."

En sista fundering är om det duger bra med apotekets bomullshandskar då det inte står på förpackningen om de är luddfria, vilket rekommenderas. Behöver man ha s.k. dammskydd på sina negativpärmar eller är det lite att ta i? Tror dock inte det går att få tag på här i stan, i Varberg.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Den arkivbeständiga negativförvaring i plastmaterial som rekommenderas är av tunn och klar acetat och ingenting annat. Pergamyntblad med "blank" yta rekommenderas inte då de har syra kvar i sig (därav gulfärgningen). Pergamyntblad ska vara av typ "Hasselbladsmappen" där all syra avlägsnats och ingen blank yta finns. Om helt syrafria pergamyntfickor för småbildsnegativ finns vet jag inte men Acetat-fickor finns att köpa av märket Hama, bl.a.
 

alf109

Aktiv medlem
Hamas Pro Archiv Pergamyn matt är certifierade (museum quality, document safe) P.A.T. per ANSI IT 9.16/DIN ISO 10214 och finns att köpa på Scandinavian Photo 100 st för 155 kr.
 

Graal

Avslutat medlemskap
alf109 skrev:
Hamas Pro Archiv Pergamyn matt är certifierade (museum quality, document safe) P.A.T. per ANSI IT 9.16/DIN ISO 10214 och finns att köpa på Scandinavian Photo 100 st för 155 kr.
Bra tips! Har sedan länge använt acetat-blad i museum quality för småbild. Handlar hos Photax i Nybro som har sådana men vad jag vet är inte de pergamyntblad för småbild som de säljer i denna arkivkvalité? Till mellanformat har jag dock Hasselblad-mappen som är matta och syrafria och de är perfekta tycker jag. Skulle hellre vilja använda pergamynt även till småbild. Ska följa med min broder till Scand.Photo inom kort och då får man väl inhandla en paket på prov.
 

mange78

Aktiv medlem
Graal skrev:
Bra tips! Har sedan länge använt acetat-blad i museum quality för småbild. Handlar hos Photax i Nybro som har sådana men vad jag vet är inte de pergamyntblad för småbild som de säljer i denna arkivkvalité? Till mellanformat har jag dock Hasselblad-mappen som är matta och syrafria och de är perfekta tycker jag. Skulle hellre vilja använda pergamynt även till småbild. Ska följa med min broder till Scand.Photo inom kort och då får man väl inhandla en paket på prov.
Varför är Pergamynt att föredra framför acetat? Ren nyfikenhet... Kör själv med acetat och tycker det är en fördel när man ska göra kontaktkopior ex.
 

Graal

Avslutat medlemskap
mange78 skrev:
Varför är Pergamynt att föredra framför acetat? Ren nyfikenhet... Kör själv med acetat och tycker det är en fördel när man ska göra kontaktkopior ex.
Visst är det bra att slippa ta ur negativen när man gör kontaktkartor men i acetfickorna har negativen en tendens att "sugas" fast (vet inte om det beror på statisk elektricitét) och jag har faktiskt fått repor i några negativ när jag dragit ur/satt i dom i fickan. Kan bero på att dammkorn kanske dras till plasten pga det statiska och att dessa också följer med in i fickan via filmen. Hasselbladmappen är perfekt konstruerad med "bulbiga" fickor där negativen aldrig fastnar på samma sätt och därför är repningsrisken minimal. Har aldrig fått en repa i negativ förvarade i Hasselbladmappen pga detta och finns motsvarande för småbild lika konstruerade och arkivbeständiga så föredrar jag nog det.
 

Kalinka

Aktiv medlem
Pergamyn kan bleka ut dina negativ på sikt

Jag är museiutbildad och har arbetat med fotosamlingar sedan 2002. Polyeten eller polyester är bättre än pergamyn då pergamyn innehåll lim och kemikalierester som kan bleka silver vid direktkontakt. Vid Nordiska museet finns Fotosekretariatet, som fungerar som ett kunskaps center vad gäller hantering och vård av äldre fotografier för såväl proffs om allmänhet. Läs mer på www.nordiskamuseet/fotosekretariatet.
så här skriver man om förvaringsfickor.

OBS! Att äldre film från början-mitten av 1900-talet kan innehålla nitrat och inte bör förvaras i plast!


"Vad som för trettio år sedan ansågs vara bra negativfickor, nämligen de som är gjorda av pergamyn (se bilden), är inte heller lämplig förvaring. Förutom att arken kan innehålla kemikalierester kan det lim som använts för att limma pappret bleka ut silver-gelatinemulsion vid direktkontakt.

Lämpligt förvaringsmaterial
Det finns idag både papperskuvert och plastfickor som går att använda för förvaring av fotografier. Återförsäljare av fotokuvert har oftast även godkända plastfickor i sitt sortiment. Plastfickor är tillverkade av ren polyester eller polyeten. Vissa material bör man dock inte förvara i plast överhuvudtaget. Nitrat- och kollodiumnegativ avger gaser som inte får stängas inne. "
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det bör också nämnas att nitratfilm kan självantända under vissa förhållanden och bör förvaras i kyl/frysrum med kontrollerad luftfuktighet.

När jag var ordförande i en fotoförening på Chalmers lät vi en gubbe från kommunarkivet gå igenom vårt filmarkiv som förvarades i Chalmers centralarkiv (ett par hundra rullar film av olika bredd). Han identifierade ett tiotal rullar nitratfilm från förra seklets första hälft som han raskt lyfte ut från arkivet och förklarade den typen av film bäst förvarades i frysrum för att undvika självantändning. Bland annat har Svenska Filminstitutet sådana frysrum.
 

norda72

Ny medlem
Jag förvarar mina negativ i plastfickor och nu efter 20 år märks det att det blir en sorts kondens i dem, det ser ut som om det är fett på utsidan trots att jag sällan håller i plastfickorna. Men negativen verkar ändå vara i gott skick. Det ser dock mindre trevligt ut. Håller för närvarande på att digitalisera mina analoga bilder.
 
ANNONS