Annons

Neopan - exponeringsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Är nybörjare på film, men har märkt att just Fuji Neopan 400 och även 1600 väldigt lätt ger överexponerade partier. Kontrasten i filmen verkar vara enorm! Jag har inte fått mycket till gråskala alls, bara svart och vitt, i princip.

Jag är mycket nyfiken på alla medfotografers erfarenheter av dessa filmer. Ska man underexponera den för bättre resultat? Jag har fått totalt utkritade partier när jag fotat i både strålkastar- och solljus, trots att jag mätt i det absolut ljusaste partiet. Jag har inte heller ställt in kameran på fel ISO eller pressat filmen.

De väldigt få bilder jag lyckats med har dock blivit nästan grafiska i sin teckning. Dock har motiven då i princip bara innehållit svart och vitt. Nyfiken på knep och tips!

En av de få lyckade:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=272723

Hej Rickard,

Några frågor:

Hur har du framkallat filmen? Vilken framkallare? Tid? Temperatur?

Har du kopierat negativen och scannat papperskopian eller har du scannat negativet direkt?

Jag har kört Neopan 400 i både D-76 och Rodinal och fått mycket fina negativ. Rodinalen ger ju lite högre kontrast och tydligare korn, men det är rätt snyggt tycker jag.

Det verkar väldigt konstigt!
Vad har du använt för framkallare?
Vad har du fotat för motiv?

Normalt brukar man snarare mäta ljuset i skuggorna när man fotar med svartvit film.

Ah, inser nu problematiken... Samt att min fråga egentligen kanske bör ställas till mitt labb, eftersom jag inte framkallar själv, och aldrig skulle försöka ens... Crimson har gjort ett sånt otroligt bra jobb med mina svartvita rullar tidigare, men dom kanske har något emot Neopan...

Utgick hela tiden från att det handlade om exponeringen, men så behöver det ju inte alls vara...

Senast ändrad:
Ïnte för att jag provat någon gång men jag inbillar mig att om man lämnar in S/V för framkallning så är det lite på tur ifall det råkar bli bra med en film. Det är en helt annan femma med standardiserade proccesser som C-41 och E6 (färgneg & dia).

Tja/jo, men alla andra svartvita filmer dom soppat åt mig har ju blivit mycket bra... Och jag har gett dom en hel del underliga och ovanliga filmer att bita i. Neopan borde ju vara "middle of the road" s.a.s.

Kanske borde prova att soppa själv någon gång. Verkar svårt, jobbigt och tråkigt dock. Är mest intresserad av sjävla fotandet, inte av att simma runt i kemikalier...

Senast ändrad:
Brejdol skrev:
Tja/jo, men alla andra svartvita filmer dom soppat åt mig har ju blivit mycket bra... Och jag har gett dom en hel del underliga och ovanliga filmer att bita i. Neopan borde ju vara "middle of the road" s.a.s.

Kanske borde prova att soppa själv någon gång. Verkar svårt, jobbigt och tråkigt dock. Är mest intresserad av sjävla fotandet, inte av att simma runt i kemikalier...

Utrustning finns t.o.m. på Clas Ohlsson. Ladda filmen i framkallningsdosan kan du säkert, precis som jag, göra i badrummet. Det är enklare än du tror. Några rullar och sedan är du säkert fast, börjar med zonsystemet, sensitometri och kallibrering av processen. Skitkul helt enkelt!!!

Är ju det där med att gå digitalt med... Funderingar finns ju! Dessutom måste jag köpa en skanner om jag ska soppa själv. Problem problem :)

Jag fick tillbaks min första rulle Neopan 1600 för ett tag sen och jag gillar resultatet. OBS! Inlämnad på Fujilabb :)

Två bilder från min blog:
Bild 1
Bild 2

ANNONS
Götaplatsens Foto