Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
NEX-5R: piratbatterier?
- Trådstartare ultrakomm
- Start datum
koxa
Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar hur säkert det är att köra piratbatterier i en kamera? Hur fungerar det med garantin på kameran ifall batteriet skulle förstöra den på något vis? Vad bör man tänka på när man köper piratbatterier från till exempel eBay?
Tack!
Jag har ett 20-tal kameror, jag kör nästan uteslutande "pirat" eller tredjepartsbatterier. De är oftast bättre, kostar 1/4 eller mindre jämfört med original. Köp inte det billigaste skräpet dock på tex eBay, kolla in seriösa batterileverantörer i Sverige som tex:
www.batteriexperten.se
http://www.teknikproffset.se
Har aldrig haft några som helst problem med något batteri till någon kamera och har över 50 "pirat"-batterier. De hade kostat en förmögenhet om jag köpt original. I de flesta fall är det samma tillverkare som tillverkar "original" som "pirat" så varför betala 4-5x så mycket?
reboot81
Aktiv medlem
Köpte piratbatteri till min RX100II på ebay av försäljaren littierbaby.
Ungefär ett sådant här paket med två batterier och en laddare för ca $15. Batterierna skulle vara ”equivalent to NP-BX1. 1240mAh 3.6V”.
Öppnar upp paketet, och till min förvåning står det Sony på batterierna, väl medveten om att det måste skilja nånting från originalet som kostar 10ggr så mycket.
Laddaren fungerar men batterierna var mest luft! 17g mot originalets 26gr. Billig byggkvalitet och snart får jag bucklor på batteriet. Men det som förvånar mig mest är kapaciteten - jag får ut ca 20 bilder på en laddning!
Och att man gå så långt för att få batteriet att se genuint ut. Vid första anblick är det endast avsaknaden av hologramklistermärket som avslöjar kopian. Nej, kopia är fel ord. Det här är bluff. En kopia ska ge liknande funktion, och ~200 till ~20 kort per laddning är inte liknande. Dessutom vill inte batterierna laddas i kameran.
Jag kontaktade såklart säljaren och fick tillbaka köpeskillingen utan tjafs.
Kan du se vilken som är Sony original och vilken som är bluff?

A & D är en mest luft.
Ungefär ett sådant här paket med två batterier och en laddare för ca $15. Batterierna skulle vara ”equivalent to NP-BX1. 1240mAh 3.6V”.
Öppnar upp paketet, och till min förvåning står det Sony på batterierna, väl medveten om att det måste skilja nånting från originalet som kostar 10ggr så mycket.
Laddaren fungerar men batterierna var mest luft! 17g mot originalets 26gr. Billig byggkvalitet och snart får jag bucklor på batteriet. Men det som förvånar mig mest är kapaciteten - jag får ut ca 20 bilder på en laddning!
Och att man gå så långt för att få batteriet att se genuint ut. Vid första anblick är det endast avsaknaden av hologramklistermärket som avslöjar kopian. Nej, kopia är fel ord. Det här är bluff. En kopia ska ge liknande funktion, och ~200 till ~20 kort per laddning är inte liknande. Dessutom vill inte batterierna laddas i kameran.
Jag kontaktade såklart säljaren och fick tillbaka köpeskillingen utan tjafs.
Kan du se vilken som är Sony original och vilken som är bluff?

A & D är en mest luft.