Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ni som gjort dia av digitalfiler
- Trådstartare JonAnder
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Vad jag vet som finns det ingen bra teknik för att göra dia av digitalbilder. Man kan göra dia av powerpoint-presentationer och liknande, men jag tror inte tekniken håller för detaljerade fotografier med många toner. Dessutom är det dyrt och knappt någon längre som har maskiner för det.
Vad det gäller analogt kontra digitalt i övrigt finns det massor av diskussioner på fotosidan att ta del av. Inte lönt att starta en ny.
Vad det gäller analogt kontra digitalt i övrigt finns det massor av diskussioner på fotosidan att ta del av. Inte lönt att starta en ny.
Damocles
Aktiv medlem
Jag fick massor av bilder när jag köpte min beggade projector, alltsammans var diabilder från powerpoint eller dylikt ursprung. Och i samtliga fall för kvaliten bedrövlig bildmässigt. Mycket sämre än en vanlig datorprojector är. Mycket banding i färger och dylikt. Vet inte om det är generellt så eller bara för dessa.
JonAnder
Aktiv medlem
Det är en sådan här tjänst som jag undrar om någon provat:
Orginaltjänster Staffans Bilder Göteborg
"Vi har den förnämsta teknik som finns för att exponera ut digitala filer på negativ film eller dia. Systemet heter Symbolic Sciences LightJet 2000 och ger en upplösning på 80 linjer/mm eller 2000 dpi. Största möjliga exponeringsyta är 230x190 mm (ca 850 Mb i RGB-läge)."
De nämner 80 linjer/mm, vad har ett analogt dia?
/Jonas
Orginaltjänster Staffans Bilder Göteborg
"Vi har den förnämsta teknik som finns för att exponera ut digitala filer på negativ film eller dia. Systemet heter Symbolic Sciences LightJet 2000 och ger en upplösning på 80 linjer/mm eller 2000 dpi. Största möjliga exponeringsyta är 230x190 mm (ca 850 Mb i RGB-läge)."
De nämner 80 linjer/mm, vad har ett analogt dia?
/Jonas
Michael Johansson
Aktiv medlem
För en del år sedan lät jag göra en del småbildsdia från datorrenderings. De blev av ypperlig kvalitet och kunde inte skiljas från ett vanligt dia taget i en analog kamera. Möjligtvis kunde man se att det rörde sig om datorgrafik, men vissa bestod av t ex rendering av en grävmaskin inplacerad i en inskannad bild av en verklig miljö. Det gick inte att skilja dessa bilder åt. Den rendrade filen i RGB var på ca 18 Mb.
Tyvärr kan jag inte minnas vad labbet hette, men det låg i Högsbo industriområde i Göteborg.
Tyvärr kan jag inte minnas vad labbet hette, men det låg i Högsbo industriområde i Göteborg.
Michael Johansson
Aktiv medlem
Det kan tänkas att de hette så.
Vad jag ville säga var att randiga diautskrifter eller andra felaktigheter inte är acceptabelt. Det går att få bra kvalitet (men det kostar).
Vad jag ville säga var att randiga diautskrifter eller andra felaktigheter inte är acceptabelt. Det går att få bra kvalitet (men det kostar).
kaw
Aktiv medlem
För mindre pengar än så (ca 100) gör Diabolaget diautskrifter på småbild. De är också bra, har tyvärr inte testat själv, bara sett utskriven bild som hastigast.
AnnaKarin
Aktiv medlem
kaw skrev:
För mindre pengar än så (ca 100) gör Diabolaget diautskrifter på småbild. De är också bra, har tyvärr inte testat själv, bara sett utskriven bild som hastigast.
Jag blev rätt glad när jag läste ovanstående så jag hoppade fort in på Diabolagets sida. I deras prislista hittade jag detta "...startkostnad 225:-/st". Är det så, så är det inte billigt längre: 225 + 90 * 1,25 = ca 390:-. Snälla "någon" säg att det inte är så dyrt *snyft*.
/AnnaKarin
kaw
Aktiv medlem
Slarvigt att jag inte såg den...AnnaKarin skrev:
I deras prislista hittade jag detta "...startkostnad 225:-/st".
Johan Okker
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Vad jag vet som finns det ingen bra teknik för att göra dia av digitalbilder. Man kan göra dia av powerpoint-presentationer och liknande, men jag tror inte tekniken håller för detaljerade fotografier med många toner. Dessutom är det dyrt och knappt någon längre som har maskiner för det.
Men tekniken finns ju för t ex spelfilm iom att de flesta kopiorna idag görs från film till data och till film igen. Och biofilmen är ju vanlig hederlig projektionsfilm.
Helt undermålig kan tekniken inte vara.
froderberg
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Men tekniken finns ju för t ex spelfilm iom att de flesta kopiorna idag görs från film till data och till film igen. Och biofilmen är ju vanlig hederlig projektionsfilm.
Helt undermålig kan tekniken inte vara.
Det går säkert att få till något som är bra. Men frågan är om det är värt att satsa på mer än i undantagsfall. Dox i Stockholm har slutat göra dior från digitalt pga för låg efterfrågan. Vanligaste kunden är nog folk som håller föredrag, t ex läkare.
Johan Okker
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det går säkert att få till något som är bra. Men frågan är om det är värt att satsa på mer än i undantagsfall. Dox i Stockholm har slutat göra dior från digitalt pga för låg efterfrågan. Vanligaste kunden är nog folk som håller föredrag, t ex läkare.
Marknaden är säkert tynande, kanske framförallt det segmentet som betalar ur egen ficka.