Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som har en 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
definiera bildkvalitet
gör en test

min 40d la av i djungeln i sydamerika, obrukbar i ett dygn, min 5d klarade strapatserna utan problem.

(nästa gång tar jag med en riktig kamera som klarar ökenstorm och 100m ner i djupet)
 

Bilagor

RG

Avslutat medlemskap
macrobild skrev:
definiera bildkvalitet
gör en test

min 40d la av i djungeln i sydamerika, obrukbar i ett dygn, min 5d klarade strapatserna utan problem.

(nästa gång tar jag med en riktig kamera som klarar ökenstorm och 100m ner i djupet)
Uv hus?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
klarar nästan allt, US Navy beställde ett stort antal kameror , under kriget med Irak och Kuvaitkriget var detta den enda kamera som pallade ökenstormarna.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Canonfanatikerna vrider sig som maskar på krokarna och vägrar acceptera att Nikon numera gör bättre kameror i nämnda segment, lite roligt är det ändå :)
Man kan ju definiera "segment" lite hur man vill, men nog är det ganska svårt att påstå att Canon 40D och Nikon D300 skulle vara direkta konkurrenter? Prismässigt ligger ju Nikon D300 närmare Canon 5D än Canon 40D.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
ErlandH skrev:
Man kan ju definiera "segment" lite hur man vill, men nog är det ganska svårt att påstå att Canon 40D och Nikon D300 skulle vara direkta konkurrenter? Prismässigt ligger ju Nikon D300 närmare Canon 5D än Canon 40D.
och de kamerorna är inte ett dugg lika, 5d är en traktor i jämförelse.
 

Palletheking

Aktiv medlem
macrobild skrev:
och de kamerorna är inte ett dugg lika, 5d är en traktor i jämförelse.
Jag tror jag förstår precis vad du menar. Men man kan kanske se traktorliknelsen på ett positivt sätt också. Kameran är gammal men levererar bildresultat nästan i klass med med alla dagens moderna kameror. Den tål att jämföras med de flesta och är av många ansedd som en väldigt prisvärd modell. Den kommer nog inte skämmas för sig än på två-tre år och blir nog inte rejält akterseglad sett till bildresultat förrän om kanske två generationer, dvs 5D Mark III. Lite traktorlik är den allt.

Edit: Påminner lite om F90X, en kamera som tåldes att jämföras nästan alla analoga modeller framåt. Visst kom det bättre och snabbare. Men den som inte fixade uppdragen med en F90X fixade det nog inte så mycket bättre med någon annan modell heller.
 
Senast ändrad:

elbe

Avslutat medlemskap
ErlandH skrev:
Man kan ju definiera "segment" lite hur man vill, men nog är det ganska svårt att påstå att Canon 40D och Nikon D300 skulle vara direkta konkurrenter? Prismässigt ligger ju Nikon D300 närmare Canon 5D än Canon 40D.
Jo, 40D och D300 är direkta konkurrenter och troligtvis är det D300 som pressar 40D neråt i pris. Men det är bara att gratulera alla nya 40D-köpare.

/Leif
 

Palletheking

Aktiv medlem
elbe skrev:
Jo, 40D och D300 är direkta konkurrenter och troligtvis är det D300 som pressar 40D neråt i pris. Men det är bara att gratulera alla nya 40D-köpare.

/Leif
Om vi ha tur så blir uppföljaren till 5D en riktig prisbomb och med det så menar jag en prissättning under 25000 kr. Det borde i sin tur innebära att man pressar priset på D300 och alla blir nöjda o glada.
 

ErlandH

Aktiv medlem
elbe skrev:
Jo, 40D och D300 är direkta konkurrenter och troligtvis är det D300 som pressar 40D neråt i pris.
Du är nog ganska ensam om att uppfatta det så. D300 är nyare, mer avancerad på ganska många punkter och ungefär 50 procent dyrare.

Precis som 40D är nyare, mer avancerad på ganska många punkter och ungefär 50 procent dyrare än Nikon D80.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Skall vi tala priser så spekuleras det i från en Sonykälla jag har talat med att den nya 24 Mpixel 24x36mm kameran kommer att landa på runt 30000:- kronor ,jag vet ett märke som kommer få det svårt att hävda att deras prissättning på sin 21 mpixelkamera är det rätta i sammanhanget.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Med cashback får du en 40D väldigt billigt idag. Man undrar lite över nya 450D:s prissättning. Det skiljer löjligt lite med tanke på att 450D är Canons instegskamera.

Jag har lite svårt att förstå att inte Canon slängde på ca två tusen i pris på 40D och gav den en lite mer professionell stämpel. En ordentlig vädertätning, tydliga och bra specar för slutarens hållbarhet, samt ett riktigt professionellt och dyrare batterigrepp. Många hade nog mer än gärna laxat upp de extra kronorna för den extra (kanske falska) tryggheten. En del Canonägare verkar ha gått över till Nikon, även pga D300 då den ligger så nära D3, bortsett från af-speed och FF med allt vad det innebär.
 

Palletheking

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Skall vi tala priser så spekuleras det i från en Sonykälla jag har talat med att den nya 24 Mpixel 24x36mm kameran kommer att landa på runt 30000:- kronor ,jag vet ett märke som kommer få det svårt att hävda att deras prissättning på sin 21 mpixelkamera är det rätta i sammanhanget.
Det blir nog inte många som med gott samvete kan hävda att deras kameror ligger rätt i pris. Kanske Sony då kan tänka sig att ödmjukt prissätta gluggarna utifrån samma norm. Tänk er ett 24 mp hus som kostar endast ett fåtal tusenlappar mer än deras 70-200 2,8.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
det kommer säkerligen en sänkning om de vill öka sin andel av marknaden, är den så dyr jämfört med Nikon/Canon??
 

PMD

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Vad jag däremot vet är att kombinationen kompetent kamera och en pang-på-framifrån-röda-ögon-blixt inte är ngt bra alternativ :)
Jodå, som upplättningsblixt är en sådan alldeles utmärkt mycket bättre än en blixt som ligger hemma eller i kameraväskan.
 

PMD

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Men skriv ut-knappen är ngt som jag med all sannolikhet fått betala för och den går heller inte att programmera om till ngt vettigt :/

Samma sak med motivprogrammen, kostar säkert en slant de med.
EOS 40D hade inte kostat ett dugg mindre utan dessa finesser. Programvaran för motivprogrammen återanvänds från tidigare modeller, och den där knappen inverkar minimalt på produktionskostnaden. Canon sätter det pris som marknaden är villig att betala.

Förslagsvis hade man kunnat ersätta dem med fler utrymmen för egendefinierade profiler såsom de befintliga C1-C3. Ingen bra lösning att langa in "finesser" som man finner i segmentet digitalkompakter.
Ja, det hade varit mer användbara finesser för dig och mig, men risken är att man hade tappat försäljning. Jag tror inte att Canon gissar vilt när de väljer hur en mellansegmentkamera ska utformas, utan baserar sig troligare på marknadsundersökningar som visar att det finns en hel del köpare som vill ha motivprogrammen.
 

PMD

Aktiv medlem
f16 skrev:
- Att Spotmätning sakans på 20D är skamligt
Jag använder spotmätning ytterst sällan på 40D. Den evaluerande mätningen gör oftast ett bättre jobb än vad jag skulle göra med spotmätning (som ju kräver flera mätningar och eftertanke, kanske lite beräkningar, samt gärna tur).

Jag vill ha en blinkande varning i sökaren som talar om att jag använder spotmätning, eftersom det har hänt alltför många gånger att jag har glömt att ställa tillbaka till evaluerande mätning.

Möjligen är den evaluerande mätningen i 40D förbättrad jämfört med 20D/30D, jag vet inte eftersom jag aldrig har använt en 20D/30D. Mycket tyder på att det är så, och det skulle i så fall vara ytterligare ett skäl att uppgradera. Ett bättre skäl än avsaknad av spotmätning i 20D enligt min mening.
 

PMD

Aktiv medlem
elbe skrev:
Spegeluppfällning kanske även om den funktionen liggar bra i C3 tillsammans med slutarfördröjningen på 2s i min kamera.
På min EOS 40D ligger spegeluppfällning på SET-knappen i mitten av det bakre inmatningshjulet.

(Samtidigt dyker det upp en rörlig bild på skärmen, men det behöver man ju inte bry sig om. :)
 
ANNONS