Annons

Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VR???

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils Jansson

Ny medlem
Jag funderar på att införskaffa en Nikon D80 och till den ett lämpligt objektiv. Det finns fördelaktiga kitpriser med 18-135mm objektiv men efter att ha läst flera diskussioner är jag lite sugen på Nikkor 18-200mm med VR.

Är det värt ytterliggare cikra 3000 kr för detta?

Jag fotar mest familjebilder (småbarn som rör sig konstant, både inomhus och ute) och hinner i så fall autofokusen med?

Har även läst att denna optik "vandrar" i vertikalläge. Är det bara i vertikalläget och är det ett stort problem tycker Ni som har ett sådant objektiv?

För barn som konstant rör sig, och särskilt då inomhus (dåligt ljus) så verkar det vettigare att köpa ett ljusstarkt objektiv. VR gör bara att du inte får rörelseoskärpa av kamerans rörelse vid längre slutartider. Om objektet rör sig så blir det oskarpt om tiden är för lång, och där är enda lösningen att dra upp känsligheten (ISO) och/eller använda objektiv med hög ljusstyrka.
Behöver du 200 mm? Om inte så kan du ju köpa 18-135 eller 18-70 och komplettera med ett ljusstarkare objektiv för mellanskillnaden mot 18-200.
Rör det sig om riktiga småttingar så kanske de inte rör sig så mycket att det har någon betydelse, men när ungarna börjar flänga runt ordentligt så räcker det nog inte i vissa lägen;-)
Vilket brännvidd du behöver för det ljusstarka objektiv är svårt att säga. Ett 50/1,8 är ganska lagom för porträtt, men anses av många (däribland jag) vara en ganska knölig brännvidd. Ofta lite för lång eller för kort, aldrig riktigt lagom. Dock kostar den bara strax över tusenlappen, vilket gör att den kanske är värd ett försök i ditt fall. Vill du ha med mer av rummet så får du välja en kortare brännvidd. Vill du komma ännu "närmare" (snävare bildvinkel) så kanske ett 85/1,8 kan vara nåt istället.
Det vettigaste är nog att köpa en vanlig normalzoom först och se vilka brännvidder du tycker dig behöva. Tänk också på att det finns ljusstarkare normalzoomar kring 4000:- som dock har kortare brännviddsomfång (kring 18-50/2,8).

Lens Creep - hur var det nu? =P

En fråga som SÄKERT är besvarad i någon annan tråd, men som jag gärna tar upp igen är:

Hur är det nu med "lens creep" på Nikons 18-200. Jag har hört att det är många som är besvikna på detta. Kommer det komma någon Mark II variant av linsen med knapplås, eller att de fixar så den inte åker ut?

Sorry om jag lånade tråden, men detta kan ligga i ditt intresse med, dvs. att optiken åker ut till max när du bär runt på kameran (och kan då slå emot den + att det ser rätt skumt ut).

/Fredrik

Har D70 och en 18-200. Fotar mest barn, framför allt inne. Som någon sa tidigare så är ju inte VR funktionen något att ha när det gäller rörliga objekt. Är väldigt nöjd med mitt 18-200 men om jag hade en tight budget så hade jag lagt pengarna på en blixt istället. Köp en SB 600 eller 800. Köper du en 600 kan du ju få med en fast 50 1.8 också för samma peng.

Lycka till!

Har inga problem med lens creep som jag läst mycket om. Men det kommer väl :)

Om du inte ska ta mycket bilder på höjden, så kan jag verkligen rekommendera SB-400. Dår får du pengar över till en 50mm och lite annat smått och gott. Den ligger på "ynka" 1300:- =) Beror lite på hur du tänkt att använda blixten...

/Fredrik

Ja jag har beställt en 18-200 efter att ha provlånat en :)) Lens creep eller vad ni vill kalla det var då inget problem på det jag lånade.... Jag menar om man "drar in" gluggen på 18 mm läget så sitter den fast. Men har man den på 100 mm eller nått och låter den hänga över axeln så kryper den ut. Men varför skulle man vilja ha den annat än i kortaste läget när man springer runt.

Sen är det som de tidigare påpekat att en blixt ex. sb-600 och ett fast 50-1.8 skulle kanske fylla större nytta. Men i slut änden är det bara du som vet vilka brännvidder som kan passa dig.

Jag resonerar som så här nu när jag beställde mitt 18-200. Jag använder vidvinkel ganska ofta och är en flitig användare av tele, kan jag med ett objektiv som dessutom har VR fylla denna lucka då är ju risken att jag missar en bra bild mycket mindre än om jag skall släpa med hela kamera ryggsäcken och gräva blan objektiv medans "bilden" försvinner.
/Jonas, JOP

Jonke O skrev:
Ja jag har beställt en 18-200 efter att ha provlånat en :)) Lens creep eller vad ni vill kalla det var då inget problem på det jag lånade.... Jag menar om man "drar in" gluggen på 18 mm läget så sitter den fast. Men har man den på 100 mm eller nått och låter den hänga över axeln så kryper den ut. Men varför skulle man vilja ha den annat än i kortaste läget när man springer runt.

Sen är det som de tidigare påpekat att en blixt ex. sb-600 och ett fast 50-1.8 skulle kanske fylla större nytta. Men i slut änden är det bara du som vet vilka brännvidder som kan passa dig.

Jag resonerar som så här nu när jag beställde mitt 18-200. Jag använder vidvinkel ganska ofta och är en flitig användare av tele, kan jag med ett objektiv som dessutom har VR fylla denna lucka då är ju risken att jag missar en bra bild mycket mindre än om jag skall släpa med hela kamera ryggsäcken och gräva blan objektiv medans "bilden" försvinner.
/Jonas, JOP

Om man fotar rakt upp eller rakt ner och inte håller i zoomringen kan man inte fota utom i 18mm (upp) och 200mm (ner).

iSolen.se skrev:
Om man fotar rakt upp eller rakt ner och inte håller i zoomringen kan man inte fota utom i 18mm (upp) och 200mm (ner).

Nu har mitt objektiv kommit... Är det nån som vet om man gjort några ändringar i tillverkningen på dessa ???? Jag har provat att hålla det rakt upp å ner och det glider inget alls... Känns nästan lite trögt att zooma. Eller är det så att det "går till sig" efter ett tag???

/Jonas

Jonke O skrev:
Nu har mitt objektiv kommit... Är det nån som vet om man gjort några ändringar i tillverkningen på dessa ???? Jag har provat att hålla det rakt upp å ner och det glider inget alls... Känns nästan lite trögt att zooma. Eller är det så att det "går till sig" efter ett tag???

/Jonas

Dom har säkert ändrat. Tycker inte mitt går trögt och det har varit likadant hela tiden. Vad har du för serienummer?

ANNONS