Annons

Nikkor 50/1.8 vs 50/2

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusgranbom

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet mellan en Nikkor 50mm f/1.8 och en 50mm f/2 (båda är manuella). Vilken bör man välja. Personligen tycker jag det känns som att man kan ifrågasätta varför f/2:an har slutat tillverkats (borde finnas en anledning), plus att f/1.8:an är lite mindre och smidigare.
Men hur är skärpan om man jämför dem exempelvis?
Säljer min 50mm f/1.2 pga att jag tycker den är väl klumpig att ta med och så...

Tacksam för lite tips
mvh Marcus
 
Om man tiitar runt lite så är det många som påstår att 50/1.8 är ett av deras absolut skarpaste objektiv och det i kombination med att det inte kostar speciellt mycket är antagligen anledningen till att 2:an inte produceras längre. Skulle jag gissa iaf.
 
marcusgranbom skrev:
Står i valet och kvalet mellan en Nikkor 50mm f/1.8 och en 50mm f/2 (båda är manuella). Vilken bör man välja. Personligen tycker jag det känns som att man kan ifrågasätta varför f/2:an har slutat tillverkats (borde finnas en anledning), plus att f/1.8:an är lite mindre och smidigare.
Men hur är skärpan om man jämför dem exempelvis?
Säljer min 50mm f/1.2 pga att jag tycker den är väl klumpig att ta med och så...

Tacksam för lite tips
mvh Marcus
...
...även om din 1,2/50mm är klumpig...är inte skärpan bättre på 1.2:an...?
 
Johan:
Jag vet inte det. Vid bländare kring 2.8 eller 4 ska tydligen den "nya" 1.8:an vara ganska mycket skarpare. Och tydligen ska 1.2:an ha lite luriga optiska svagheter som jag iofs inte kan tillräckligt om för att nämna ytterligare. Men i upplösningstest (MTF) klarar den sig hyggligt.
Det positiva är att jag tycker den ger härliga bilder (om än lite oskarpa) som är softade med oslagbart snygg oskärpa och aningens vinjetterade på full bländare med härlig färgåtergivning. Men det är förstås jäklars subjektivt.
 
ANNONS