Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 50/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Chanine

Medlem
Jag fotar med en Nikon D90 och nu har jag köpt ett nytt objektiv, Nikkor 50/1,8. Nu undrar jag hur jag ändrar bländaren till just 1,8? Nu är det inställt på 4 och jag får inte ändrat det. Nån som kan hjälpa mej?

Du måste vrida bländarringen till 22 och fippla till den lilla flärpen där. Sen ska det fungera att justera från huset.

Det går liksom inte att vrida bländarringen längre än från 4 till 1,8. Flärpan går inte att sätta fast annat än när det är på 4.

Blev tvungen att hämta gluggen och testa. Det är den vita pricken som indikerar inställning inte den röda vid flärpen. Ställer du 22 mot vit prick så får du den röda vid 4 och kan låsa med flärpen och allt bör bara som det ska. Sen ställer du kameran i A eller M läge och snurrar på ratten under avtrycket på huset. Då ska bländarvärdet ändras i displayen. Ringen behöver du inte bry dig om när den är låst.

ANNONS
Götaplatsens Foto