Annons

Nikkor AF-VR 80-400

Produkter
(logga in för att koppla)

skurken2

Guest
Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig om Nikons AF-VR 80-400?
 

skurken2

Guest
Jag tittade igenom sidan men kunde bara hitta recensioner på digitalkameror. Inga objektiv verkade vara listade någonstans eller stirrade jag mig blind?
 

niklas_b

Aktiv medlem
Jag har haft gluggen i ett år och är mycket förtjust i den.
Att kunna fota med 400mm 1/80 fri hand är inte så dumt. Men även när det är ljust märks tydliga skillnader vid fotografering utan stativ.
En nackdel är dock att de "långa" exponeringstiderna gör att man lätt får rörelseoskärpa. Objektivet har visserligen bildstabilisering, men ett rörligt motiv har det inte.
Så även om man kan använde objektivet under samma ljusförhållande som t.ex. 300 2.8 gäller det inte när man behöver korta tider för att motivet rör sig.
Andra fördelar är givetvis vikten, ungefär lika stort som t.ex. 80-200 2.8 och kan användas under samma ljusförhållanden.
Vidare är naturligtvis priset det avgörande gentemot ljusstarka tele.

Det jag var mest tveksam inför är att objektivet inte har någon motor utan använder kamerans. Med F100 är det dock inget broblem, autofocusen är snabb, det finns också en möjlighet att begränsa inställningen till "närgräns-någonstans mitti" och sedan till oändligt. Det gör att objektivet jobbar mindre om det inte skulle hitta skärpan.

Tyvärr har jag ingen större erfarenhet av Canons IS objektiv. Jag har visserligen testat dem, men kan inte yttra mig till om de är sämre eller bättre.

/Niklas
 
ANNONS