Annons

Nikkor vr AF-S 70-200mm, snart ute?

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Saxat från www.dpreview.com

Objektivet verkar vara på gång, jag har själv beställt så jag väntar på det ivrigt. Denna kille som skrev det nedan verkar få det nästa torsdag.

.............. after reading about Greys of Westminster (London) having stock of this lens I asked again today about my long promised sample. I got the response that I got yesterday when I enquired, “London don’t have them!”

I said about the forum post and the dealer rang London as I waited, yes they have stock, yes they will send the promised two next week with the weekly consignment.

So I hope I am posting a success next Thursday. ;))

I've already paid €2,100 for this lens, and my dealer had not looked for more so .....!!!

Den gluggen är jag också intresserad av. Om du har lust och tid ser jag fram emot en kort rapport.

Förresten, har du hört något om prissättningen än? På Kameradoktorn trodde de att priset skulle hamna någonstans mellan 20 och 30.000 när jag frågade för några veckor sedan.

Jag har använt Nikkor VR 80-400/4.5-5.6 en hel del och blivit glatt överraskad. Bildstabiliseringen funkar verkligen. Men det krävs att man vänjer sig vid den och inte förväntar sig makalösa resultat från första början.

Lite nyheter till som jag fann på www.nikondigital.org angående det nya heta objektivet. Själv tror jag att jag får mitt tidigast i mars. Det kliar i fingrarna!

"A senior Nikon (UK) executive has just confirmed to me that the company has received their first shipment of this new lens, however, its release for sale or review is embargoed until Tuesday, 11th February 2003. So no lens 'til next week I am afraid - and then only if you have pre-ordered one.

Still it's available far sooner than the April/May date Nikon were quoting until recently."

"Demand for this lens will be very high - bourne out by the fact that of five main Nikon authorised UK dealers I have contacted today - all stated that their first allocations are pre-sold and their back order lists are getting longer by the day.

The lenses currently at Nikon (UK) are in the process of being checked before release, but I not been given any indication as to exactly how many they have.

Maybe I will still not see mine until April/May afterall

Fastän jag har beställt detta utan själv sett det eller läst någon test om det, så är jag rätt övertygad om att detta är ett riktigt fint objektiv. Men många frågetecken finns, kan man sätta på en telekonverter? borde man kunna men jag hittar ingen information om det, samma sak gäller, kan man ta av stativfoten? Som många av er vet så är det många som har klagat på stativfötterna på 300mm f/4 samt 80-400mm f/4-5.6 att dessa har varit för klena, tittar man på det nya 70-200mm så verkar fästanordningen vara mycket breddare och därav stabilare, Nikon verkar ha lyssnat på fotograferna. Jag saknar någon form av Hyperfocalskala på objektivet, kanske lite svårt att få till det på zoom? Det tulipanformade motljusskyddet verkar vara väldigt stort, är inte utskjutbart utan får "skruvas" på och när man förvarar objektivet sitter motljusskyddet på reverserat och då tar det nog stor plats i kameraväskan. Jag får verkligen hoppas att den optiska kvalitén är i klass med 80-200mm eller bättre och även är bra i maximalbländaröppning (2.8).

Tydligen annuleras vr automatiskt när man panorerar, enligt Nikon. vr annuleras också efter 4 sekunder efter exponeringen har startats.

Två vr inställningar finns:

Vr normal: Oskärpa vid tagning på fri hand, plötsliga stötar vid tagning med stativ.

Vr Active: Mekanisk vibration från ett fordon i rörelse.

Jag är övertygad att detta objektiv blir mycket populärt.

Omar skrev:
Tydligen annuleras vr automatiskt när man panorerar, enligt Nikon. vr annuleras också efter 4 sekunder efter exponeringen har startats.

Märkligt. VR fungerar finfint med panoreringar på 80-400:an. När objektivet tycker sig upptäcka att fotografen panorerar (hur nu det går till) så kompenserar den bara för skakningar längs motsatt axel. Just den funktionen tycker jag fungerar utmärkt och är till stor nytta.

Jag blev själv förvånad när jag läste det och visst vill man att det skall fungera som du skrev. Man kan ju tolka texten lite hur som helst, så man får väl testa själv vad som funkar.

Här kommer lite mer av texten från tidningen Nikon Pro

"vr frågor och svar.

Vid panorering annuleras vr automatiskt. Är detta rätt?

Ja, och av goda skäl. Vid normal metod känner vr-systemet igen en avsiktlig sidorörelse (panorering) och stänger av sig själv för att inte kompensera för att det är oskarpt. Men om det är en långsam panorering vid exponerings-ögonblicket kan det hända att vr-systemet försöker kompensera. Vid långsam panorering bör VR stängas av. Vid Active VR metod är panorering inte möjlig"

På B&H i USA har man plockart bort AFS 80-200/2.8 ur sortimentet, så AFS 70-200/2.8G VR är nog snart här...

-- Nicke

ANNONS
Götaplatsens Foto