Annons

Nikon 1-systemet J1 V1

Produkter
(logga in för att koppla)
Och det är det jag tror som gäller. Ergonomi (för mig), formfaktor( för mig), finesser för just den här kameran (som jag vill ha eller behöver). När vi diskuterar skillnader i bildkvalitet mellan bilder från sensorer i storlek mellan Nikons nya (V1/J1), mikrofourthirds och APS-storlek diskuterar vi påvens skägg. Möjligen kan man se skillnader i brus, bandning etc på högupplösta skärmar i 100% förstoring, med hysteriskt höga ISO-tal (när behöver man dem?). Men är det så vi vanliga fotografer tittar på bilderna? Bilder på print upp till A3, eller i mer normal storlek på skärmen har jag svårt att man kan se skillnad på, oavsett kamera, må det var Olympis Pen-serien, Panasonic G/GH/GX/GF-serien eller NEX eller de andra.
Huvudet på spiken. För de allra flesta spelar det _egentligen_ ingen roll. De flesta kameror idag ger såpass fin kvalitet, så det centrala är egentligen handhavandet och att man gillar kameran.

Här finns några sv/v bilder från Nikon V1, som jag tycker ser riktigt trevliga ut... http://www.pbase.com/hkrad/image/140603562

Tack för dom.. :) De ser allihopa väldigt systemkamera-liknande ut.. Mmm.. denna kamera alltså.. tänk vilken helomvändning, då jag hatade dessa kameror när de släpptes.. haha..

Nu ångrar jag definitivt inte att jag alldeles nyss tryckte på beställ på Cyberphoto :)
2012 års kameraköp avklarat :)

GODE GUD I HIMLEN säg att jag får den innan kl 16 på fredag.. Hoppas hoppas hoppas..

Grattis med ditt köp. Vad blev det ? Svart V1 + 10-30 ? Det finns en FW uppdatering från Nikon som tar bort viss oskärpan, efter det har du en fantastisk snabb tyst kamera. Lycka till. Snart är det min tur.

Adaptern FT-1 ihop med 1-systemet ger ju oanade möjligheter, sett massa spännande kombinationer på dpreviews forum och resultaten är ju grymt bra i många fall. En V-1 med FT-1 ihop med ens befintliga objektiv lockar.

Jag sitter och väljer mellan en Micro 4/3 typ Olympus E-P3 och Nikons V1. Jag var minuter från att köpa en E-P3 när jag stötte på V1 inne på MediaMarkt. Den var väldigt trevlig att använda, jag gillade den avskalade menyn och snabbheten. Mitt problem/utmaning var avsaknaden av ljusstark glugg där jag kan leka med skärpedjupet (som jag gillar att göra).

Nu slår det mig, med adaptern kanske jag skulle kunna använda min 35:a f/1.8 som då blir runt 90mm?
Vad tror ni om detta, någon som kör så och kanske har bildexempel? Kan det bli en utmaning med sådan brännvidd utan stabilisering?

Om jag har en glugg som har bildstabilisering, funkar stabiliseringen på V1 med adaptern?

Är kort skärpedjup väldigt viktigt ska du köpa nåt annat än Nikons spegellösa., M43, Sony, eller Samsung.
Är snabbhet och tysthet väldigt viktigt, du ska du köpa Nikon 1 systemet.

Är kort skärpedjup väldigt viktigt ska du köpa nåt annat än Nikons spegellösa., M43, Sony, eller Samsung.
Är snabbhet och tysthet väldigt viktigt, du ska du köpa Nikon 1 systemet.

En Pen E-P3 med t.ex. Panny Summilux 25mm f/1.4 ger rätt så trevliga möjligheter arbeta med skärpedjupet.
Men absolut, snabbheten uppskattar jag...

ANNONS
Götaplatsens Foto