Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 10.5/2.8G Fisheye Autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hej, jag köpte nyss detta Fisheye objektiv

http://www.fotokungen.com/ShowProduct.aspx?prodid=704

Men då jag kopplat det på min Nikon D5000 får jag ingen autofokus.
Jag har kikat i manualen och där står detta.

"Autofocus is not possible with nikons D40 camera. When using the lens with this model, set camera focus mode to M.
If your camera has a depth of field preview (stop-down) button or lever, depth of field can be observed while looking through the camera viewfinder.
It is possible to determine the depth of field by using the depth of field table."

Innebär detta att man inte kan få någon autofokus med min kamera? eller är objektivet trasigt?
Det känns konstigt då objektivet har inbyggd AF motor.

Nikons fish-eye för DX som du nämner har inte någon inbyggd motor.
Det kräver alltså manuell fokusering eller att kameran har motor, tror inte D5000 har det, men däremot D90.

Beteckning för inbyggd motor i objektivet brukar hos Nikon betecknas AF-S. Är det bara AF så krävs motor i kamerahuset om det ska fungera.

Nikons fish-eye för DX som du nämner har inte någon inbyggd motor.
Det kräver alltså manuell fokusering eller att kameran har motor, tror inte D5000 har det, men däremot D90.

Beteckning för inbyggd motor i objektivet brukar hos Nikon betecknas AF-S. Är det bara AF så krävs motor i kamerahuset om det ska fungera.

Tack så mycket!
Ja det var det som jag var rädd för. Men då vet jag att det inte är något fel på varken min kamera eller objektiv vilket är en lättnad.
Får se om man skaffar en D90 eller mer avancerad kamera i framtiden.
D5000 duger dock mycket bra med mina andra objektiv.

Att fokusera ett fisheye-objektiv manuellt borde inte vara något som helst problem, med tanke på skärpedjupet som är tämligen rejält(*).

Har du problem med oskärpa, eller ville du bara vara säker på hur det fungerar?

Per.

*) Även på full bländare har du skärpa från 1m till oändligheten om du ställer avståndet på 2m! Bländar du ned en aning blir det ännu mer.

Senast ändrad:
Som sagt, det borde vara enkelt att fokusera manuellt med det. Du kan ju ställa det på ca 2m och bara justera det om du tar bilder vid närgränsen.

Som sagt, det borde vara enkelt att fokusera manuellt med det. Du kan ju ställa det på ca 2m och bara justera det om du tar bilder vid närgränsen.

Jodå, det är inte speciellt svårt med manuell fokusen. Men när man pungat ut närmare 7000 så vill man ju ändå kunna använda alla funktioner :) Nåväl, jag får nöja mig vid detta. Är ju en väldigt skön glugg hur som hällts.

ANNONS
Götaplatsens Foto