Annons

Nikon 105 med converter och byte från D90 till D800

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill påpeka en sak till: din makro är 2,8 i bländartal, dock vid 1:1 är ljusförlusten så att du tappar ca ett steg så ljusinsläppet blir som om du hade bl 4,0. Mellanringar, trots att de saknar linselement gör att du tapper lite ljus p g a ökat utdrag.

Vill påpeka en sak till: din makro är 2,8 i bländartal, dock vid 1:1 är ljusförlusten så att du tappar ca ett steg så ljusinsläppet blir som om du hade bl 4,0. Mellanringar, trots att de saknar linselement gör att du tapper lite ljus p g a ökat utdrag.

Ursäkta den dumma frågan, men kan du förklara det här närmare?

1:1 innebär det att det fotade föremålen är lika stort på sensorn som i verkligheten? Men vad innebär det.

Så om jag fotar på 2,8 så innebär det i realiteten att jag tappar ett steg, så att jag skulle ha 3,8 (4 då). Innebär det också att vid 9 så blir det som 11 etc?

Så med mellanring så tappar jag ytterligare 1,5 vilket gör att 9 blir först 11 som sedan blir 18?

Så antingen lite billigare
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3396497

Tjänar man på att se på Nikons egna 1,7a?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3332284

Eller är Nikons egna, mer för tele zoom och vanliga mellanringar som Kenkos egna fungerar för Macro?

PS. Tack för allas svar, ni är så hjälpsamma här på Fotosidan att man blir alldeles varm. Detta till trots att man är en nybliven amatör och ställer massa dumma frågor. DS

Blanda inte ihop teleconvereter och mellanring. En telekonverter ökar brännvidden t ex med faktor 1,7 eller 1,4. Alltså blir 105mm ca 180mm resp 147mm med bibehållen närgräns. En mellan ring har inga linselement utan ökar bara avståndet mellan objektiv och sensor vilket gör att du kan komma närmare motivet = ökad förstoringsgrad men du kan inte fokusera till oändligt vilket kan kännas ganska bökigt.

/FW

1:1 innebär det att det fotade föremålen är lika stort på sensorn som i verkligheten? Men vad innebär det.

Så om jag fotar på 2,8 så innebär det i realiteten att jag tappar ett steg, så att jag skulle ha 3,8 (4 då). Innebär det också att vid 9 så blir det som 11 etc?

Så med mellanring så tappar jag ytterligare 1,5 vilket gör att 9 blir först 11 som sedan blir 18?

1:1 innebär precis som du säger att något som i verkligheten är 1x1cm blir avbildat i naturlig storlek på sensorn. Oftast tittar du på bilden på en skärm eller liknande som är mycket större så redan där får du en rejäl förstoring.

Nikons TC1,4 ger ett stegs ljusförlust. Största bländare på 105an är 2,8 vilket innebär att du får största bländare 4 med telekonvertern. TC 1,7 ger 1,5 stegs ljusförlust och TC2,0 ger två stegs förlust.

Sätt 105an på kameran och på ditt stativ, fokusera på oändligt och ställ in läget P på kameran. Snurra på ratten så att du får bländare 2,8. Fokusera sedan mot närgränsen, gärna manuellt, så ser du att bländarvärdet kommer att ändras. Samma effekt får du med en mellanring så du har fattat rätt även om dina värden haltar litet. /FW

Ett litet tips:photax i nybro,säljer en mellanringssats från Senz
som har alla kopplingar så att allting fungerar som vanligt.
1095:- för 3 st ringar till nikon.

1:1 innebär precis som du säger att något som i verkligheten är 1x1cm blir avbildat i naturlig storlek på sensorn. Oftast tittar du på bilden på en skärm eller liknande som är mycket större så redan där får du en rejäl förstoring.

Nikons TC1,4 ger ett stegs ljusförlust. Största bländare på 105an är 2,8 vilket innebär att du får största bländare 4 med telekonvertern. TC 1,7 ger 1,5 stegs ljusförlust och TC2,0 ger två stegs förlust.

Sätt 105an på kameran och på ditt stativ, fokusera på oändligt och ställ in läget P på kameran. Snurra på ratten så att du får bländare 2,8. Fokusera sedan mot närgränsen, gärna manuellt, så ser du att bländarvärdet kommer att ändras. Samma effekt får du med en mellanring så du har fattat rätt även om dina värden haltar litet. /FW

Men.. vi pratar ju om mellanringar, inte teleomvandlare.

Läs litet högre upp så ser du att han frågar om både TC och mellanringar. Du får ljusförlust om du fokuserar ett makroobjektiv mot närgränsen precis som med en mellanring.

/FW

Ja, även mellanringar skäl ljus. Men till skillnad från en converter blir den officiella bländaren samma med mellanringar. Mellanringer förkortar närgränsen men förlänger inte brännvidden som en teleconverter gör. Kortfattat kan man säga att en TC ökar förstoringsgraden genom att ge längre brännvidd vid ett visst fokusavstånd men påverkar inte närgränsen. Mellanringar ökar förstoringsgraden genom att minska närgränsen men påverkar inte brännvidden. I regel om det bara är ökad förstoring som önskas och du kan komma närmre (t ex du inte fotar skygga insekter) är mellanringar ett bättre val då skärpan påverkas mindre än med TC.

Förtydligande. Med alla telekonvertrar får du info om hur mycket ljus du förlorar, 1 steg, 1,5 steg eller 2 steg, men det pratas inte lika högt vad gäller mellanringar men i praktiken förlorar du ljus även med dem. /FW

Räkna med ett par tusen spänn och uppåt för en "elektronisk" mellanring.

Det räcker med cirka 500 spänn för tre stycken om man klarar sig med kinatillverkad plast och elektronik. Det kallar inte jag svindyrt, men det kanske är bättre (mekaniska) kopplingar i de som faktiskt är svindyra.

ANNONS
Götaplatsens Foto