Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-200-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nybörjare på fotografering. Jag har dock köpt ett bättre objektiv, ett 18-200.
Det jag märker nu när jag fotar är att det blir en svart fläck längst ner på bilden ungefär som om den fotar ovansidan på objektivet.
Går detta att undvika på något sätt?

Tack på förhand

Jag fick detta också då jag använde den inbyggda blixten och solskydd på objektivet.
När jag tog bort solskyddet så försvann det.
Pröva detta.

Om det händer när använder den inbyggda blixten, men inte när du låter bli att använda blixt, så beror det på att objektivet är så stort att det skuggar blixten en aning. Ett löst blixtaggregat som man monterat ovanpå kameran löser problemet eftersom blixtljuset då kommer från en högre punkt.

Tror också på ovan förklaringar. Tyvärr var det ett tag sedan jag hade 18-200 så jag minns inte precis men det sker för många objektiv ffa längre och med motljusskydd i kombination med inbyggd blixt som sitter något lågt. Det blir mindre uttalat eller försvinner om man inte är för nära det man fotar. Det står i manualen långt bak vad jag minns hur nära man kan fota med olika vanliga objektiv tillsammans med inbyggda blixten, om man inte vill pröva ut det själv.

det stämmer det beror på att objektivet skuggar den inbyggda blixten så blixten och objektivet sitter för nära varann för ett så stort objektiv köp en SB600 eller SB900 så är allt löst

Jag fick detta också då jag använde den inbyggda blixten och solskydd på objektivet.
När jag tog bort solskyddet så försvann det.
Pröva detta.

Fotomagistern kommer in och påpekar att det heter motljusskydd! :) Solskydd hittar man i bilar.

Eftersom du är tjej har du säkert en spegel i handväskan. Hål den snett vinklad uppåt framförblixten och styr upp blixtljuset i taket så får du dels snyggare ljus på bilden och dels slipper du skuggan som motljustskyddet ger. I väntan på en extern blixt funkar det ganska bra

Om det händer när använder den inbyggda blixten, men inte när du låter bli att använda blixt, så beror det på att objektivet är så stort att det skuggar blixten en aning. Ett löst blixtaggregat som man monterat ovanpå kameran löser problemet eftersom blixtljuset då kommer från en högre punkt.

Igår fotade jag hela tiden utan blixt. Då försvann problemet... =0)

Jag har kollat på en Nikon SB-400 är det något ni skulle rekommendera?

Fotomagistern kommer in och påpekar att det heter motljusskydd! :) Solskydd hittar man i bilar.

Eftersom du är tjej har du säkert en spegel i handväskan. Hål den snett vinklad uppåt framförblixten och styr upp blixtljuset i taket så får du dels snyggare ljus på bilden och dels slipper du skuggan som motljustskyddet ger. I väntan på en extern blixt funkar det ganska bra

Dessvärre springer jag inte runt med en spegel i handväskan....

Dessvärre springer jag inte runt med en spegel i handväskan....

Då får du, och alla andra som bara har den inbyggda blixten, lägga en i fotoväskan i stället :)
SB-400 är en enkel och billig blixt som du kan vinkla uppåt. Den ger bättre ljus än den inbyggda för det priset. Det är ju tyvärr så att oftast ger de dyrare prylarna bättre möjligheter. Har du råd, satsa hellre på en sb-600. Nikons blixtar är överlag bra

Tack för ditt snabba svar =0)

Då får jag fundera på hur mycket pengar jag vill lägga.

Om du har liten budget skulle jag vilja lägga ett ord för SB400. Jag har en själv och är väldigt nöjd med den! Kankse har jag för liten erfarenhet av en bättre blixt, men jag tycker att den gör sitt jobb alldeles utmärkt.

Du kan köpa den begenat rätt billigt, eftersom många har fått den på köpet vid kameraköp. Kolla här och på blocket. När detta skrivs finns det en till salu här på FS för 700:-

Per.

Om du har liten budget skulle jag vilja lägga ett ord för SB400. Jag har en själv och är väldigt nöjd med den! Kankse har jag för liten erfarenhet av en bättre blixt, men jag tycker att den gör sitt jobb alldeles utmärkt.

Du kan köpa den begenat rätt billigt, eftersom många har fått den på köpet vid kameraköp. Kolla här och på blocket. När detta skrivs finns det en till salu här på FS för 700:-

Per.

Tack för tipset.
Jag har faktiskt redan mailat ang annonsen här på FS. Så jag väntar på svar.

En superbudgetl􏻶sning kan vara att fixa en "diffuser" till den inbyggda blixen.
Det ger mjukare ljus och sprider det 􏻤ven b􏻤ttre, m􏻶jligheten att din skugga f􏻶rsvinner helt finns.

Man kan antingen k􏻶pa en billig f􏻶r en hundring eller tv􏻥 p􏻥 t.ex kaffebrus.com eller s􏻥 kan man bygga sin egen. Vit halvgenomskinlig plast, papper, tyg... lite vadsomhelst kan fungera bra.

Jag har h􏻶rt att melittas koniska vita kaffefilter ska fungera utm􏻤rkt.
Testa!

ANNONS
Götaplatsens Foto