Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-200-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nybörjare på fotografering. Jag har dock köpt ett bättre objektiv, ett 18-200.
Det jag märker nu när jag fotar är att det blir en svart fläck längst ner på bilden ungefär som om den fotar ovansidan på objektivet.
Går detta att undvika på något sätt?

Tack på förhand

Jag fick detta också då jag använde den inbyggda blixten och solskydd på objektivet.
När jag tog bort solskyddet så försvann det.
Pröva detta.

Om det händer när använder den inbyggda blixten, men inte när du låter bli att använda blixt, så beror det på att objektivet är så stort att det skuggar blixten en aning. Ett löst blixtaggregat som man monterat ovanpå kameran löser problemet eftersom blixtljuset då kommer från en högre punkt.

Tror också på ovan förklaringar. Tyvärr var det ett tag sedan jag hade 18-200 så jag minns inte precis men det sker för många objektiv ffa längre och med motljusskydd i kombination med inbyggd blixt som sitter något lågt. Det blir mindre uttalat eller försvinner om man inte är för nära det man fotar. Det står i manualen långt bak vad jag minns hur nära man kan fota med olika vanliga objektiv tillsammans med inbyggda blixten, om man inte vill pröva ut det själv.

det stämmer det beror på att objektivet skuggar den inbyggda blixten så blixten och objektivet sitter för nära varann för ett så stort objektiv köp en SB600 eller SB900 så är allt löst

Jag fick detta också då jag använde den inbyggda blixten och solskydd på objektivet.
När jag tog bort solskyddet så försvann det.
Pröva detta.

Fotomagistern kommer in och påpekar att det heter motljusskydd! :) Solskydd hittar man i bilar.