Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 24-70 2,8 eller 3 andra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

TansoFoto

Medlem
Hej!

Ska köpa en D700 och velar bland olika objektiv.

Antingen så är det:

1) En Nikon 24-70 2,8

2) Tamron 70-200 2,8 + Tamron 90 2,8 och en Nikon 50 1,4.

Jag vill ha som ett startpaket. Har fotograferat med min D40x med 18-55 objektiv i nåt år nu och jag har fastnat för foto och film. Har faktiskt förvånansvärt fått jobb som fotograf på ett flertal ställen trots att jag bara går i gymnasiet.

Jag har ju hört lite att Tamron 70-200 ska vara lite skum i autofokus vilket gör mig lite rädd. Men vad skulle ni rekommendera? Något som jag kan klara mig med ett tag.

//Martin

En Nikon 24-70 klarar nästan alla former av reportagejobb. Du kan också ta porträtt och studio med den gluggen. En 70-200 är dock också mycket bra att ha. Men för mig är grunden en bra normalzoom.

En Nikon 24-70 klarar nästan alla former av reportagejobb. Du kan också ta porträtt och studio med den gluggen. En 70-200 är dock också mycket bra att ha. Men för mig är grunden en bra normalzoom.

Då jag nyligen börjat med studiofoto så låter det ju bra hehe :) Har inte råd med ett tele som kompliment nu, så därför får det bli antingen eller.

Med en D700 kan man ju iofs också grunda med en Tamron 28-75. Den funkar i all vesäntlighet som Nikons 24-70. Man får dock klara sig utan 24 mm och de riktigt snabba jobben hinner väl inte gluggen med.

Det låter ju bra :) Är bara lite rädd om, klarar 24-70 objektivet lite macro iallafall? Skulle faktiskt vilja ha lite utav det. Det är ju ett plus med tamron 90 2,8.
Macroläget på 24-70 är den stora akilleshälen med gluggen. Går inte att få till bra kantskärpa kring närgränsen. annars så är den helt suveränt skarp. Fördelen med Tamronen är väl att du får råd med en riktigt fin macro i tillägg. En tamron 28-75 plus Nikons egna 105 2,8 vr kostar mindre ihop än vad enbart en 24-70 kostar.

Får jag hoppa in på tråden med lite vinkel

Har själv suttit och funderat på ett 24-70 2,8 idag alternativy att köra en kombination av fasta gluggar och i så fall.

Nikon 24mm F2,8 AF-D
Nikon 50mm F1,8 AF-D
Nikon 85mm F1,8 AF-D

Vilket landar på ca 5.000 kronor mindre. Och för den mellanskillnaden kan man kasta in ett Nikon 60mm F2,8 AF-D eller G.

Blir ju lite pengar över om man skippar 60 mm och lite ljuskänsligare på 50 o 85 mm gluggarna.
Min fundering är dock om någon av alternativen innebär bättre bildkvalitet och i så fall vilket.

Nackdelen med en massa gluggar kan jag personligen leva med.

Har själv suttit och funderat på ett 24-70 2,8 idag alternativy att köra en kombination av fasta gluggar och i så fall.

Nikon 24mm F2,8 AF-D
Nikon 50mm F1,8 AF-D
Nikon 85mm F1,8 AF-D

Vilket landar på ca 5.000 kronor mindre. Och för den mellanskillnaden kan man kasta in ett Nikon 60mm F2,8 AF-D eller G.

Blir ju lite pengar över om man skippar 60 mm och lite ljuskänsligare på 50 o 85 mm gluggarna.
Min fundering är dock om någon av alternativen innebär bättre bildkvalitet och i så fall vilket.

Nackdelen med en massa gluggar kan jag personligen leva med.

24-70 2,8 står väl upp emot de fasta alternativen rent optiskt. Ljusstyrkan kan dock vara värdefull mellan varven.

Du skall definitiv satsa ppå 24-70 f/2,8 som normalglugg. Den kommer att vara aktuell i många år och håller toppklass.

Jag har inget riktigt macroobjektiv, utan kör på fältet med 50mm f/1,8 samt mellanring. Det är ett riktigt skapligt budgetalternativ.

Ja en Tamron ja, billig var den också. Men håller den ett tag? För jag vill gärna köpa en kameran och objektiv som håller i några år då jag ska satsa mycket på video.

Kan dock inte hitta just det Tamron objektivet på warehouseexpress.com där jag tänkte handla :(

Angående kantskärpan vid "macro" på 24-70. Kan ju inte bli så dålig kantskärpa väl för det priset!? Det är väl inget att gråta över eller?

Du skall definitiv satsa ppå 24-70 f/2,8 som normalglugg. Den kommer att vara aktuell i många år och håller toppklass.

Jag har inget riktigt macroobjektiv, utan kör på fältet med 50mm f/1,8 samt mellanring. Det är ett riktigt skapligt budgetalternativ.

Det är det där med att den är aktuell i många år som jag vill, det låter väldigt bra!

Ja en Tamron ja, billig var den också. Men håller den ett tag? För jag vill gärna köpa en kameran och objektiv som håller i några år då jag ska satsa mycket på video.

Kan dock inte hitta just det Tamron objektivet på warehouseexpress.com där jag tänkte handla :(

Angående kantskärpan vid "macro" på 24-70. Kan ju inte bli så dålig kantskärpa väl för det priset!? Det är väl inget att gråta över eller?
Jo kantskärpan på 70 mm och objektivets närgräns är dålig. Du kan inte placera huvudmotivet speciellt långt ut till höger eller vänster.

Det låter ju inte bra, men det är under macrofotografering eller hur? Inte vid 70mm porträttfoton?
Precis, det är just vid närgränsen. För porträtt är den klockren. Som objektiv för allmänfotografering är det den bästa normalzoom jag haft. buggen kring närgränsen är inget att fundera över tycker jag. Man använder inte gluggen på det viset. Inte jag i alla fal. Det som är riktigt störande för många, är pris, storlek och vikten.

En variant är att montera en mellanring på 24-70:an. Jag har testat på min, med förvånansvärt gott resultat.

24-70 är nog mer allround än de andra objektiven. Framför allt tror jag du skulle känna dig begränsad med 50 mm som kortaste brännvidd.

Det låter bra, jag är helt övertygad över objektivet nu. Det blir nog det. Känns bra med ett Nikon original på en Nikon kamera också :D

En variant är att montera en mellanring på 24-70:an. Jag har testat på min, med förvånansvärt gott resultat.

24-70 är nog mer allround än de andra objektiven. Framför allt tror jag du skulle känna dig begränsad med 50 mm som kortaste brännvidd.

Nu kapar jag tråden lite ;)

Vad har du använt för mellan ring till 24-70?

Jag har idag en hyfsad objektivkollektion med 14-24 24-70 och 70-200 alla f/2,8. Jag saknar ett bra macro och kör 50mm f/1,8 på fältet med mellanring. För produktmacro använder jag bälg med 50mm f/1,8. Jag kör FX

ist för 24-70:
sigma 24mm 1,8
nikon 50mm 1.4
nikon 85mm 1,8
pengar över till en sistaminuten resa,,,

du tjänar alltså ett-två bländarsteg men har ingen zoom... beror väl på hur och vad man fotar...

ist för 24-70:
sigma 24mm 1,8
nikon 50mm 1.4
nikon 85mm 1,8
pengar över till en sistaminuten resa,,,

du tjänar alltså ett-två bländarsteg men har ingen zoom... beror väl på hur och vad man fotar...
precis, det beror på vad och hur man fotar. För studio med levande modeller tror jag att en zoom är bättre om man vill ha flyt i fotandet. Det går självklart också med fast optik, men just att snabbt kunna växla utsnitt skulle nog jag tycka vore bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto