Annons

Nikon 300 f4 af-d fokuserar inte på D3

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanoj_lidatorp

Aktiv medlem
Köpte ett begagnat Nikon 300 f4 af-d, men lyckas inte få autofokusen att fungera med varken Nikon D3 eller Nikon D700.
Är det något fel på objektivet eller skit bakom spakarna?
Behöver jag göra några inställningar på kameran?

Tacksam för er erfarenhet.

Screenshot_20200320-234408_Samsung Internet.jpg

Mvh Jonas
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har haft ett sådant och AF har fungerat på mina D300, D90, D7000 som jag hade då. Har du skjutit AF reglaget på objektivet så att det står i A, fast det är väl så den står i bilden tror jag? I det ena läget är motorn i kameran inkopplad och i andra så kan man ställa fokus manuellt. Du har en spak på kameran också som ska stå i AF
 

Sanoj_lidatorp

Aktiv medlem
AF spak på kameran? Menar du switchen som kan ställas på C, S eller M?
När den står på S eller C får jag ingen autofokus. Sätter jag den på M och M på objektivet kan jag fokusera manuellt.

Mvh Jonas
 

pdahlen

Aktiv medlem
AF spak på kameran? Menar du switchen som kan ställas på C, S eller M?
När den står på S eller C får jag ingen autofokus. Sätter jag den på M och M på objektivet kan jag fokusera manuellt.

Mvh Jonas
Det kanske var så den var märkt då, nu är det AF eller M på kameran. Det var en 5 år sedan jag hade den, men jag tror inte att det var något mer kunde ställa på kameran. Eftersom AF inte fungerar på två kameror så lutar det åt objektivet. När man satte switchen på objektivet i A så har jag för mig att fokusringen var fast. Kan smuts på kontakterna på objektivet påverka, kan ju testa att göra rent?
 

Ventures

Aktiv medlem
Snurrar skruven på objektivet (den som greppar i fokuspinnen på kamerahuset) när du vrider på fokusringen på objektivet?
Fokuseringen sitter vad jag förstår inte i objektivet över huvud taget utan i kamerahuset. Så länge kameran inte låst fokus så går fokusmotorn i kamerahuset fram och tillbaka (och snurrar på "skruven" i objektivet) tills fokus hittas. Har för mig att A eller M på knappen kvittar, eller om det var på det här objektivet som man kopplade bort fokusskruven med knappen? "Skruven" bör i alla fall snurra på objektivet när af är på och man vrider på fokusringen.

Hade en 300/4 till min D3. En välbalanserad kombination. Något långsam och ljudlig fokusering bara.
 

Sanoj_lidatorp

Aktiv medlem
Har jag objektivet löst i handen i A-läge så kan jag inte vrida på fokusringen alls. I M-läge så rör sig skruven.

Mvh Jonas
 

frwe

Aktiv medlem
Missar jag något här? Det lilla vredet nere vid bajonetten på kameran nedanför knappen för att lossa objektivet. M/AF
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Långt fram på objektivet finns en skruv. Det är en begränsare för fokusområdet. Lossa lite på den skruven och ställ den enligt markeringarna. Skulle kunna vara så att den förhindrar AF att arbeta.
 
ANNONS