Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon 50 1,4 eller 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

mats_pettersson

Avslutat medlemskap
är på jakt efter ngt av ovanstående objektiv och hittar en hel del som säljer beg. från deras analoga utrustning... hur funkar det på min d50. Jag förstår att inte autofokusen fungerar ex. men vad händer med brännvidden, och påverkar det ngt annat?

Brännvidden förlängs förståss, så du får ett kort tele. Med manuella objektiv fungerar inte heller ljusmätningen i kameran, så all exponeringautomatik är obrukbar. Då jag använt MF-objektiv med enklare digitalkamera (D70) så har jag ställt in kamerans programratt på M, valt den bländare jag vill ha och sedan successivt justerat tiden, beroende på om bilden blir över- eller underexponerad. Det är alltså inte det snabbaste sättet att få en bra exponering, så det lönar sig att ställa in värdena i förväg innan man börjar fota. För att var på den säkra sidan, fota i RAW och underexponera lite så du inte fräter ut högdagrar. Bruset i skuggorna upplever jag som ett mindre problem.

Det är framför allt all fin gammal MF-optik som motiverar mig att lägga lite extra krut på ett bra kamerahus, då dessa fungerar med MF-utrustning.

/Peter

För att förtydliga så är ju inte alla 50mm 1,4 och 1,8 helt manuella. Det är väl dom som heter AI va?

Själv har jag ett AF 50 1.4 och det är så sjukt skarpt, (det har alltså autofokus).

mvh Fredrik

Petsan skrev:
Kenneth, är det AIS-modellerna du har haft (som ju tråskaparen fiskar efter)?

/Peter

Ledsen! Fel av mej! Ibland läser jag för fort...

Den manuella 50/1,8 Ai(s) är ju smått legendarisk som jag förstått.

/Kenneth

Kör man med mindre sensor så tror jag att 50mm f1.4 är bäst faktiskt, om man vill ha AF. Både vad gäller skärpa/upplösning, kontrast och bokeh. Det är mina erfarenheter. Kan man tänka sig MF så finns det ju flera spännande objektiv runt 50mm, såväl från Nikon som från Zeiss och Cosina Voigtländer.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto