Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon 70-200/2,8 VR & låsvred på stativfot

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
Nu håller jag på att bli tokig på låsvredet på stativfästet på Nikon 70-200/2,8 VR och funderar på att byta ut låsvredet till ett Kirk som bl a säljs på Nikonians shop.

Är det någon här på forumet som har köpt låsvredet och kan ge ett omdöme? Är det värt att göra sig besväret eller ej?

Jag tycker att det är för litet. Av någon anledning lyckas jag alltid dra det för hårt, vilket medför att det blir svårt att lossa det igen.

Ja ja, jag vet att det beror på den som är bakom spakarna...:)

Jag använder Optipods prylar sedan länge. Dock så har jag "förändrat/förbättrat" plattan till 70-200:an med ett ett extra hål så att även går att montera direkt på stativfoten till 70-200:an.

Varför använder du foten med Optipods platta, Boris?

Den stora fördelen med den plattan är ju att man slipper skruva dit och bort en fot mellan gångerna man använder stativ och när man fotograferar handhållet.

/Erik

Du har så rätt Erik. Men jag är klåfingrig och kan bara inte låta bli att förändra saker om jag för för mig att det blir till det bättre:)

Anledningen till att jag modifierade plattan är att det helt enkelt blir lättare att ställa om till stående format och att plattan tillsammmans med stativfoten blir ett riktigt bra handtag. Mycket praktiskt om än en aning klumpigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto