Annons

Nikon D850 vs A9 II / A9 eller annat alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinA1

Medlem
Hej,

Funderar på att byta från Nikon till Sony fotar mest action (skyddshundar och motocross) och något enstaka porträtt
Någon som gjort det här bytet och kan ge mig några kloka råd.

Kör idag en D850 och har mycket glas till och tillbehör
Tamron G2 24-70 F2.8
Sigma 105mm F2.8 makro
Nikon 70-200 F2.8 VR II
Nikon 200-500 AF-S 200-500/5,6 E ED VR
Nikon TC-20E III AF-S telekonverter 2x
 
Senast ändrad:
Om man inte behöver de tredjepartsobjektiv som Sonysystemet erbjuder så skulle jag vänta ut Nikon, ska ju komma en Z8, i år? och det kommer troligen annat i framtiden. Nikon har ju visat att de med Z9 kan göra en spegelfri kamera i toppklass, men är Z9 för dyr/klumpig så kommer annat. Z9 lär driva F objektiven och särskilt med TC betydligt bättre än Z5,6,7, så Z9 är en värdig ersättare till D850 helt klart och med adapter kan man köra vidare med F objektiv
 
Hmm varför inte behålla alla objektiv och köpa en Nikon Z9? Den håller ju samma klass som dom bästa kamerorna verkar det som. Du slipper lägga massa pengar på nytt glas då också. Jag har förresten samma objektiv som du (200-500) väldigt prisvärt måste jag säga :)
 
Pengarna är sekundär prio jag lär bara köpa ett 24-70 och 70-200 så de borde räcka med det jag säljer + max 20k , jag vill egentligen bara veta om autofokusen är betydligt bättre på en Sony, jag kanske ska kolla på en A9/A1 istället?

Jag kommer aldrig sälja eller arbeta med kameran så bilderna är endast för mig själv. Därför tänker jag att jag inte behöver en proffskamera där slutaren klarar extremt många exponeringar
 
Är det verkligen bara action som gäller så tror jag de flesta recensioner menar att A9 är bättre än alla A7or beträffande autofokus. Det är väl det A9an är menad för så att säga, sport osv?
 
Z9 är ju annars väldigt bra. Visst är 40 tusen billigare än 65 tusen men då slipper du byta ut tele objektiven.
 
Nikon Z6II är ju annars en bra actionkamera. Givetvis inte i klass med en Z9 men det är ju inte priset heller. Det fina med spegellösa kameror ur en autofokussynpunkt är att fokus beräknas direkt från sensorn, man slipper det inbyggda problemet (eller hur jag skall uttrycka det) i en dslr.
Det lär ta litta tid innan beg Z9or kommer ut på marknaden. Det finns en på Blocket i skrivande stund, säljaren begär 65k för den.
 
Nikon Z6II är ju annars en bra actionkamera. Givetvis inte i klass med en Z9 men det är ju inte priset heller. Det fina med spegellösa kameror ur en autofokussynpunkt är att fokus beräknas direkt från sensorn, man slipper det inbyggda problemet (eller hur jag skall uttrycka det) i en dslr.
Det lär ta litta tid innan beg Z9or kommer ut på marknaden. Det finns en på Blocket i skrivande stund, säljaren begär 65k för den.

Z6 II har en del finesser som D850 inte har, men i det segmentet är inte kamerorna bättre rakt över hela linjen. I vissa avseenden är det fördelar, i andra nackdelar. D850 har alltjämt ett av de bästa AF-systemen för spegelreflexer och det gör att det fortfarande är väldigt bra, men kräver mer handpåläggning än något som automagiskt jagar runt efter saker som de i Canons, Nikons och Sonys spegellösa toppmodeller. Och vill man ha täckning långt ut i kanterna vinner förstås rimligt moderna spegellösa också.

65 tkr är nypriset på Z9, så det är inte ens billigare. Z9 är i det närmaste billig för vad det är för typ av kamera. Problemet är istället att det är svårt att få tag i ett nytt exemplar, då det fortfarande är kö.
 
Jag försökte göra flytt till spegellöst. Från Nikon D500 till Sony A7 IV. Bildkvalitén och af är riktigt bra på Sony. Men lämnade tillbaka A7 IV för att ergonomin är riktigt illa! Knappar och sånt sitter bra men greppet kommer inte i närheten av de kameror jag är van vid (Canon 5D3, Nikon D500). Syftet var att komma åt Sonys 200-600 men det gick inte vägen.
 
Jag försökte göra flytt till spegellöst. Från Nikon D500 till Sony A7 IV. Bildkvalitén och af är riktigt bra på Sony. Men lämnade tillbaka A7 IV för att ergonomin är riktigt illa! Knappar och sånt sitter bra men greppet kommer inte i närheten av de kameror jag är van vid (Canon 5D3, Nikon D500). Syftet var att komma åt Sonys 200-600 men det gick inte vägen.

Nej, Sonys hus är inte särskilt roliga ergonomisk i mitt tycke heller. Nikon Z6/Z7 (II) är trevligare att hålla i, tycker jag, trots att de inte är särskilt stor skillnad i storlek. Dock är huset fortfarande lite mindre än vad jag skulle vilja ha i klassen som D500 och D850. Z9 har dock inte det problemet.

Canons R6, R5 och särskilt R3 är också mer att hålla i än Sonys kamerahus.
 
Funderar på att byta från Nikon till Sony fotar mest action (skyddshundar och motocross) och något enstaka porträtt
Någon som gjort det här bytet och kan ge mig några kloka råd.
Varför funderar du på att byta system?
Är du missnöjd med något i den utrustning du har?
Går det att avhjälpa det missnöjet med att komplettera din nuvarande utrustning?
Finns det något unikt i Sonys system som skulle underlätta livet som fotograf för dig väldigt mycket?
 
Varför funderar du på att byta system?
Är du missnöjd med något i den utrustning du har?
Går det att avhjälpa det missnöjet med att komplettera din nuvarande utrustning?
Finns det något unikt i Sonys system som skulle underlätta livet som fotograf för dig väldigt mycket?

Jag är bara sugen på "nytt" och såklart intresserad av bättre.
 
Jag försökte göra flytt till spegellöst. Från Nikon D500 till Sony A7 IV. Bildkvalitén och af är riktigt bra på Sony. Men lämnade tillbaka A7 IV för att ergonomin är riktigt illa! Knappar och sånt sitter bra men greppet kommer inte i närheten av de kameror jag är van vid (Canon 5D3, Nikon D500). Syftet var att komma åt Sonys 200-600 men det gick inte vägen.

Tack för input, D500 är underbar sålde precis min då den bara blev liggandes i väskan.
 
ANNONS