Annons

Nikon D850 vs A9 II / A9 eller annat alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon R5 och Nikon Z9
Förutom dessa båda, har även Canon EOS R3, R6 och R7 autofokusprestanda som kan jämföras med Sonys. De ligger i helt olika prisklasser. Även den mindre dyra R10 sägs få samma/liknande autofokus (när den börjar levereras) men är knappast jämförbar i övrigt.
 
Senast ändrad:
Nikons AF har nästan alltid varit lite bättre än Canons, stod ofta förr frustrerad bredvid Nikonfotografer när jag körde äldre Canon spegelreflexmodeller, inte minst Nikons 3D-fokus var fantastisk för lite större fåglar eller annat; på tal om D500 var det en fantastisk kamera i förhållande till sitt pris.
Det vill mycket till för att byta system när man har så mycket gluggar, men å andra sidan vill man få snabbast möjliga AF får du säkert byta även Nikongluggar till nyare.
Kör nu Sony A1 parallellt med Canons R3 och1DX MarkIII. För flygande fåglar är Sony A1 helt oslagbar i dag. Men för motorsport är Nikons spegelreflexkameror bra. För hundar kan ögontracking vara bra, men är det mörka hundar har jag noterat att både Sony A1 och Canons R3 (med RF-optik) har svårt att hitta ögat ibland. Då kan gamla spegelreflexer konkurrera, men lite nedbländning för fältet med AF-punbkter på en SLR träffar sällan av en slump ögat.
Jag gillar menysystemen bättre på Canon och Nikon (jag körde Nikon från början). Sonys är inte lika lättarbetad, när jag går in i Canons menysystem är jag där jag var senast. I Sony måste jag börja bläddra för att komma tillbaka där jag var. Handgreppen däremot vänjer man sig vid,
Sonysystemets låga vikt är för mig bra när handlederna blivit utslitna av tunga kameror. Många naturfotografer valde ju Olympus för viktens skull, tyvärr förlorade de möjligheten till höga ISO-tal med mera på grund av den lilla sensorn, och nu när Sonysystemet väger så lite har jag sett flera byta tillbaka till fullformatssensor och Sony från Olympus. Men det kostar att byta.
 
Nikons AF har nästan alltid varit lite bättre än Canons, stod ofta förr frustrerad bredvid Nikonfotografer när jag körde äldre Canon spegelreflexmodeller, inte minst Nikons 3D-fokus var fantastisk för lite större fåglar eller annat; på tal om D500 var det en fantastisk kamera i förhållande till sitt pris.
Det vill mycket till för att byta system när man har så mycket gluggar, men å andra sidan vill man få snabbast möjliga AF får du säkert byta även Nikongluggar till nyare.
Kör nu Sony A1 parallellt med Canons R3 och1DX MarkIII. För flygande fåglar är Sony A1 helt oslagbar i dag. Men för motorsport är Nikons spegelreflexkameror bra. För hundar kan ögontracking vara bra, men är det mörka hundar har jag noterat att både Sony A1 och Canons R3 (med RF-optik) har svårt att hitta ögat ibland. Då kan gamla spegelreflexer konkurrera, men lite nedbländning för fältet med AF-punbkter på en SLR träffar sällan av en slump ögat.
Jag gillar menysystemen bättre på Canon och Nikon (jag körde Nikon från början). Sonys är inte lika lättarbetad, när jag går in i Canons menysystem är jag där jag var senast. I Sony måste jag börja bläddra för att komma tillbaka där jag var. Handgreppen däremot vänjer man sig vid,
Sonysystemets låga vikt är för mig bra när handlederna blivit utslitna av tunga kameror. Många naturfotografer valde ju Olympus för viktens skull, tyvärr förlorade de möjligheten till höga ISO-tal med mera på grund av den lilla sensorn, och nu när Sonysystemet väger så lite har jag sett flera byta tillbaka till fullformatssensor och Sony från Olympus. Men det kostar att byta.

Håller med dig om att Sonys meny system inte är så roligt, Men när man väl konfigurerat alla programmebara knappar och lagt upp profiler för olika användningsfall är det ytterst sällan man behöver gå in dit och rota. När jag väl konfigurerat alla knappar som jag ville ha dem upplever jag Sony som mera snabbanvänd än mina gamla Nikon D8?0.
 
:) Snabbknapparna ger många möjligheter på A1, upplever också dessa som väldigt användbara. Innan jag började plåta med A1 gick jag igenom det mesta men ibland måste du ändå in i menyerna. Menysystemet på A1 har blivit bättre jämfört med en del äldre hus, men just det där med att man är där man var senast är otroligt skönt på mina Canonhus. Ett jädra bläddrande på Sony och skärmen är och känns ännu mindre jämfört med displayen på R3. Tvingas ofta titta i sökaren medan jag håller på med menyerna, lite onödigt känns det som.
 
:) Snabbknapparna ger många möjligheter på A1, upplever också dessa som väldigt användbara. Innan jag började plåta med A1 gick jag igenom det mesta men ibland måste du ändå in i menyerna. Menysystemet på A1 har blivit bättre jämfört med en del äldre hus, men just det där med att man är där man var senast är otroligt skönt på mina Canonhus. Ett jädra bläddrande på Sony och skärmen är och känns ännu mindre jämfört med displayen på R3. Tvingas ofta titta i sökaren medan jag håller på med menyerna, lite onödigt känns det som.

Mycket kan även förenklas om du lägger upp egna menyer, men visst det finns tillfällen man måste in i menyhärket.
 

Tycker det här är en bra deal om man räknar med 5000 kr totalt i cashback... relativt mindre dyrt iaf ;-)
 
Märkligt att A1 inte skulle gå tillbaka till senaste menybesök, mins tillbaka när A77 kom 2011-12 och det var kritik just för att komma tillbaka till senaste M-besök. En konstig översättning i menyn ställde till det ( Sony hade några sådana )- Lennart Aspman som för tiden hade en A77 klurade snart ut den knepiga översättningen som låg på avstängt i menyn, ett klick där och funktionen var i gång.

Det var samma med DMF ( Direkt manuell fokus )- som Canon/Nikon har haft sedan Hedenhös, alltså en slutjustering av fokus manuellt efter att autofokusen gjort sitt bästa ( om behovet fans )- men det gällde att aktivera det i menyn, Sony kunde ha flera sådana som först behövdes letas upp i menyerna för dom låg avstängda, var det då märkliga översättningar så ställde det till det för somliga.
 
Senast ändrad:
Märkligt att A1 inte skulle gå tillbaka till senaste menybesök.
Gissar på att den fungerar som A7IV och den går mer eller mindre tillbaka till där du senast var.

Om du klickar dig ner i meny-hierarki och gör en ändring sen hoppar ur menyn/stänger av kameran så kommer den hoppa upp en nivå i menyn nästa gång du går in i menyn.

Så om du vill ändra tillbaka det du nyss gjorde innan du stängde av kameran så får du klicka ok en extra gång.

Men den minns ju var du meny-hierarkin, du behöver inte bläddra tillbaka från topp-menyn eller nåt sånt.
 
Senast ändrad:
ANNONS