Annons

Nikon D850 vs A9 II / A9 eller annat alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tyckte Z6 var otroligt skön att hålla. Nu har jag iofs inte så stora händer, men jag älskade den från första sekund. INTE samma känsla i min Sony A7 III trots mina små händer. :D Man vänjer sig såklart, men jag vill säga att det var naturligt för mig att ha alla fyra fingrarna på Z6 men på A7 III är lillfingret utanför om jag inte medvetet försöker byta position.
Jag hade/har inga problem med A7III huset för den delen men Sonys hus vad gäller grep och knappar har ju ändrat en hel del från generation till generation. Den fjärde (A1, A7SIII, A7IV) har ett rätt mycket större grepp och rejälare knappar/joystick (och till min glädje ordentliga portluckor :)) jämfört med A7III.

Som sagt, greppen mellan Z6 och A7IV känns rätt lika i mina händer allafall. Canons R5/6 skiljer sig lite mer tycker jag, inte sämre bara annorlunda. Ren smaksak, skulle lätt kunna använda vilken som.
 
Jag försökte göra flytt till spegellöst. Från Nikon D500 till Sony A7 IV. Bildkvalitén och af är riktigt bra på Sony. Men lämnade tillbaka A7 IV för att ergonomin är riktigt illa! Knappar och sånt sitter bra men greppet kommer inte i närheten av de kameror jag är van vid (Canon 5D3, Nikon D500). Syftet var att komma åt Sonys 200-600 men det gick inte vägen.
Jag upplevde samma känsla när jag skaffade Sony A7III men löste det med att sätta på ett L-Bracket (endast underdelen) på Sonyn. Handgreppet blev förstås inte lika bra som på D500 men ganska nära. Kanske värt att prova även för din del?
 
Jag upplevde samma känsla när jag skaffade Sony A7III men löste det med att sätta på ett L-Bracket (endast underdelen) på Sonyn. Handgreppet blev förstås inte lika bra som på D500 men ganska nära. Kanske värt att prova även för din del?

Ja, det är ju lite synd att det inte funkade med A7iv. Verkar ju inte hjälpa att kliva upp till en A1 ens då dessa har i princip identiska mått. Menyn tycker jag inte var helt åt skogen även om Nikon och framför allt Canons är enklare att jobba med. Saknade möjligheten att använda olika knappar för att aktivera AF med olika funktioner för AF.

Att jag dragit denna slutsats är ju just min subjektiva bedömning och det finns ju andra bra kameror som är mycket bättre för mina händer. Min 11-åriga son tyckte A7iv var ok...
 
Det stämmer ju inte med Z6/7 vs DSLR iaf. Dessa är ju gjorda för de med fyra fingrar på högerhanden, för lillfingern får inte plats på greppet, greppet är också lite för kort
Screenshot_20220711-052816_Chrome.jpg Det finns nog något liknande till Sony. Jag har inte testat men tycker att hela botten borde vara fylld så den inte ligger snett sittandes.
 
Ja, det är ju lite synd att det inte funkade med A7iv. Verkar ju inte hjälpa att kliva upp till en A1 ens då dessa har i princip identiska mått. Menyn tycker jag inte var helt åt skogen även om Nikon och framför allt Canons är enklare att jobba med. Saknade möjligheten att använda olika knappar för att aktivera AF med olika funktioner för AF.

Att jag dragit denna slutsats är ju just min subjektiva bedömning och det finns ju andra bra kameror som är mycket bättre för mina händer. Min 11-åriga son tyckte A7iv var ok...
Jo möjligheten att ha olika AF modes på Fn knappar blir ett krav på nästa hus, Z9 har ju det, jag trodde det skulle komma i en FW till Z6ii men icke
 
Jo möjligheten att ha olika AF modes på Fn knappar blir ett krav på nästa hus, Z9 har ju det, jag trodde det skulle komma i en FW till Z6ii men icke

Du kan ju ha olika AF modes på FN knapparna på Z6/7/II /Z50 osv.

Jag gjorde en kort video här. Ber om ursäkt att bilden blev fel vriden. Hann inte tänka och nu orkar jag inte fixa det.

 
Senast ändrad:
Du kan ju ha olika AF modes på FN knapparna på Z6/7/II .
😦, det går väl inte att sätta som D500/850 att trycker man in en knapp så får man en punkt och en annan så får man wide? Det går väl bara att sätta att man gör val som utförs med tumhjulen? Eller har jag missat något här?
 
Du kan ju ha olika AF modes på FN knapparna på Z6/7/II .

Jag gjorde en kort video här. Ber om ursäkt att bilden blev fel vriden. Hann inte tänka och nu orkar jag inte fixa det.

Ok, men du kan inte hålla inne en knapp på Z6 och med det skifta mode? Det tror jag man ska kunna med Z9 som du beskriver i slutet, antar jag är något sådant
 
Ok, men du kan inte hålla inne en knapp på Z6 och med det skifta mode? Det tror jag man ska kunna med Z9 som du beskriver i slutet, antar jag är något sådant

Nä precis, det är bara Z9 som kan hoppa från Af-S singelpoint till Af-C Wide eller vad som helst. Men man måste fortfarande hålla in en knapp och vrida åt sidan för bank A-B-C-D. Det hade naturligtvis varit än smidigare om man inte ens behövde vrida utan bara trycka på en knapp.
 
Nä precis, det är bara Z9 som kan hoppa från Af-S singelpoint till Af-C Wide eller vad som helst. Men man måste fortfarande hålla in en knapp och vrida åt sidan för bank A-B-C-D. Det hade naturligtvis varit än smidigare om man inte ens behövde vrida utan bara trycka på en knapp.
På Z9, om du håller inne en knapp utan att vrida står den då inte på något från början som då man kan använda? Tex om du kör AF-C wide och håller inne en knapp som används för AF-S och den står på Single kan man inte fotografera så med att bara hålla inne knappen? Jag hade hoppats att Z9 hade den möjlighet som D500/D850 att det räcker att trycka på en knapp för att skifta mode
 
Senast ändrad:
Saknade möjligheten att använda olika knappar för att aktivera AF med olika funktioner för AF.
Att byta AF med en knapptryckning går ju att göra på flera sätt med Sony kameror.
Är det bara AF-mode man vill byta kan man ju tex köra en custom button med ”AF area registration toggle” för att snabbt växla mellan två AF modes.
Eller mer användbart är ju ”Recall custom hold”, där du utöver AF-mode kan sätta alla möjliga andra inställningar som du vill ha i det här läget.
Om du tex fotar fåglar och snabbt vill kunna ändra från de inställningar du har för att fota snabba fåglar i luften till de inställningar du vill ha när de sitter stilla. Är ju supersmidigt tycker jag.
 
Att byta AF med en knapptryckning går ju att göra på flera sätt med Sony kameror.
Är det bara AF-mode man vill byta kan man ju tex köra en custom button med ”AF area registration toggle” för att snabbt växla mellan två AF modes.
Eller mer användbart är ju ”Recall custom hold”, där du utöver AF-mode kan sätta alla möjliga andra inställningar som du vill ha i det här läget.
Om du tex fotar fåglar och snabbt vill kunna ändra från de inställningar du har för att fota snabba fåglar i luften till de inställningar du vill ha när de sitter stilla. Är ju supersmidigt tycker jag.

Det ska vara både byte av AF funktion samt aktivering av AF i samma knapp. Tex trycker man på den bakre AF-on knappen så blir det enpnkts AF i mitten med låsande AF. Trycker man på Fn1 så blir stor area med följande AF. Båda så aktiveras AF samtidigt som knappen trycks.
 
Det ska vara både byte av AF funktion samt aktivering av AF i samma knapp. Tex trycker man på den bakre AF-on knappen så blir det enpnkts AF i mitten med låsande AF. Trycker man på Fn1 så blir stor area med följande AF. Båda så aktiveras AF samtidigt som knappen trycks.
Ja, så kan du göra med ”recall custom hold”. Som sagt du kan sätta en flertalet olika inställningar med denna funktion. Bland annat säga att AF-ON skall vara aktiv för den och då aktiveras även AF när du håller ner den knappen.
Så du kan ha wide AF på AF-ON för flygande fåglar och sen en custom button för aktivera small-spot tracking för stillasittande fåglar tex.
 
Du kan ju ha olika AF modes på FN knapparna på Z6/7/II /Z50 osv.

Jag gjorde en kort video här. Ber om ursäkt att bilden blev fel vriden. Hann inte tänka och nu orkar jag inte fixa det.

Tack John för videovisningen! Nu, äntligen fick jag inlagt i mina z-hus, att Fn1+valfri ratt ställer in Mätning, Fn2+primärratt ställer in AF-område och Fn2+sekundärratt ställer in Fokusläge. Sedan såg jag att man kan aktivera "Släppknapp......" så att jag inte behöver göra två saker samtidigt med samma hand (kan vara knepigt annars när när händerna år stela)! Fantastiskt bra och lättanvänt samtidigt som det frigör utrymme för annat i i-menyn.
För övrigt får man väl säga att det är väldigt snålt med Fn-knappar på Z7/Z6-husen.
 
På Z9, om du håller inne en knapp utan att vrida står den då inte på något från början som då man kan använda? Tex om du kör AF-C wide och håller inne en knapp som används för AF-S och den står på Single kan man inte fotografera så med att bara hålla inne knappen? Jag hade hoppats att Z9 hade den möjlighet som D500/D850 att det räcker att trycka på en knapp för att skifta mode

Du har banker. Bank A. B, C, D. Dessa kan du ha olika inställningar på. Tex auto ISO på bank A med AF-S singelpoint. På Bank B kanske jag har ISO 6400 och AF-C Wide. Håll in knapp och vrid för att hoppa från Bank A till Bank B. Det är otroligt smidigt när man lärt sig arbeta med det.

Är jag på Bank A och trycker in knappen utan att vrida så visar den att jag ligger på bank A. Just nu har jag kört mycket auto ISO i både A och B så det har gått snabbt att hoppa mellan. C och D har jag inte än så länge använt.
 
Senast ändrad:
Nu har jag provat en Sony A9 mark I, håller med om ergonomin men vilken kamera för actionfotografering. Någon som gått från 850:n till en A9? Tänker mest om jag kommer sakna upplösningen då jag kroppar endel då det inte alltid går att komma nära. Jag använder oftast 70-200 då 200-500 är så extremt otympligt att dra runt på.
 
Från D800 till D750 gick jag från 36 till 24. Jag tycker att det går fint att leka med 24 megapixel. På min Z50 har jag bara 20 megapixel och det duger det också. Croppa gör jag ibland på 20 megapixlar men inte speciellt extremt. Så länge kameran har bra dynamiskt omfång, det känns viktigast.
 
Finns det några andra moderna alternativ jag missar? Jag lägger störst vikt vid autofokusen, just nu är siktet inställt på A9 med Tamron 35-150 och ett 150-600.


Missar jag något när jag bara kollar på Sony?
 
ANNONS