Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-200/4 VR III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker DxO's "nya" system är jättedåligt. Man får ingen information alls om hur de vägt resultatet...

T.ex hade det ju kanske varit intressant att veta att det gamla 70-200/2.8VR1 är mycket skarpare i mitten och lika skarpt i hörnen (på F4.0) än vad det nya F4.0 är, på i stort sett alla brännvidder. Att 2.8VR1-betyget sedan dras ner pga sämre hörnskärpa, och att en del av betyget räknas från F2.8 glömmer ju de flesta att sedan mentalt "dra ifrån" när man tittar på DxO's "totalbetyg"...

Jag föredrog deras gamla, mer ingående rapporteringssystem.

Jag tycker DxO's "nya" system är jättedåligt. Man får ingen information alls om hur de vägt resultatet...

T.ex hade det ju kanske varit intressant att veta att det gamla 70-200/2.8VR1 är mycket skarpare i mitten och lika skarpt i hörnen (på F4.0) än vad det nya F4.0 är, på i stort sett alla brännvidder. Att 2.8VR1-betyget sedan dras ner pga sämre hörnskärpa, och att en del av betyget räknas från F2.8 glömmer ju de flesta att sedan mentalt "dra ifrån" när man tittar på DxO's "totalbetyg"...

Jag föredrog deras gamla, mer ingående rapporteringssystem.

Det nya visar ju ett färgschema på hela bilden, measurments->sharpness->Field map , f4-varianten är konstant grönare än f2.8 på alla ställen i bilden.
Har jag misstolkat detta på något sätt?

Tittar man på dom nya diagramen så är f4-objektivet mycket grönare på alla f-stop än vad gamla f2.8 är.

Jag har dock aldrig varit i närheten av f4-varianten så jag har inga praktiska test att basera det på.

/Karl

Jo, det är sant, men sen är det också något sjukt med denna redovisning, vilket inte är så lätt att se utan siffror bakom. Till exempel påstår den nya grafen att F4VR3 är mycket skarpare än F2.8VR1 - på F11, alla bränddvidder?

Med det mätsätt DxO använder (objektiv, på vanlig kamera, mjukvarubaserad mätning från råfil) är detta en fysisk omöjlighet. Båda objektiven känner av diffraktionsbegränsning här, även på 24MP kamera.

Anledningen till att det blir fel ser du om du tittar på "vald kamera" som objektivet mättes på. VR1 satt på en D300, F4VR3 satt på en D3x - lite skillnad. D300 är mycket känsligare än D3x för objektiv-oskärpa.

Prova att jämför med samma kamera i stället...
http://www.dxomark.com/index.php/Le.../485/(lens3)/1071/(brand3)/Nikkor/(camera3)/0

Oups, missade att det var olika kameror.

Nu tog f2.8VR ett stort steg frammåt men fortfarande tycker jag det är till f4VR-objektivets fördel. f2.8VR är skarpare vid 70mm men på alla andra testade brännvidder så är f4VR skarpare vid f5.6.
Det är väldigt synd att inte f2.8VRII är testat av DXO.

Att f2.8VR sedan släpper igenom så pass lite (0.75steg) mer ljus än f4VR är en viktig parameter för mig.

/Karl

Har noterat en grej på mitt ex, vet inte om det är synonymt med alla ex. Min är faktiskt lite soft på 200 mm och vid närgränsen. Fenomenet avtar med brännvidd och tycks helt borta vid 70 mm. I övrigt tokskarp. Min uppfattning utifrån eget höftande är att vid ca 1,5 m försvinner det softa intrycket. Nu är det fullt tillräcklig skärpa för gott resultat även vid närgränsen i de flesta situationer men det är en synbar skillnad som är värd att ha i åtanke.

70-200/4 med telekonverter

Är det någon som provat 70-200/4 med telekonverter och i så fall vilken. Med TC-20 blir det ju ganska mörkt.

Jag har en 70-200 f/4 med TC14, skulle kunna ta lite bilder till dig om du vill, det är dock mörkt när jag kommer hem om kvällarna, men något ska man väl kunna ta.

Kanske en dum fråga..men

Fick mitt 70-200 4,0 idag och provade mot en dokumenterad titan. Ett fast 180 mm 2,8.

Samma bländare (4,0) samma iso, givetvis samma ljus o motiv. Det fasta objektivet exponerade med 1/3200 sek och zoomen med 1/2500 sek. Filter på båda..
Kameran var en d3s. Jag fattar ingenting.

lma

Fick mitt 70-200 4,0 idag och provade mot en dokumenterad titan. Ett fast 180 mm 2,8.

Samma bländare (4,0) samma iso, givetvis samma ljus o motiv. Det fasta objektivet exponerade med 1/3200 sek och zoomen med 1/2500 sek. Filter på båda..

lma

Det pratas ju om att 4,0 har ett större ljusinsläpp än storebror relativt sett till sin bländare. Kanske likadant jämfört med 180 2,8

Lothar: Kan du inte testa skärpan på 200 mm och dess närgräns och se om också du upplever en viss mjukhet jämfört mot ex 2 m avstånd.

lma

f-värdet relaterar inte direkt till ljusinsläppet, det visar hur stor ingången är jämte brännvidden på objektivet vilket kan användas för att räkna ut skärpedjupet.

Ljusinsläppet defineras av T-värdet (som tillverkarna talar tyst om) i en teoretisk värld där alla linserna släpper igenom 100% av ljuset så är f-värdet och T-värdet detsamma. I den riktiga världen så klarar linserna dock inte av det utan varje lins i ett objektiv fungerar som väldigt svaga ND-filter.

Som jag nämnde tidigare i denna tråden så har 70-200/f4VR ett T-värde på T4.4 och 70-200/f2.8VR motsvara T3.4. Enligt DXOMark.

70-200/f4VRs linser tillsammans motsvarar alltså ett ND-filter på 1/4 steg, medans 70-200/f2.8VRs linser tillsammans motsvarar ett ND-filter på 1/2 steg.

DXO har inte mätt upp 180f2.8, men det har 8st linser och 70-200f4-zoomen har 20st, så 1800f2.8 linser verkar blockera väldigt lite ljus kanske ett 1/8 steg vilket gör att kameran väljer att exponera bilder 1/4 snabbare.

Samma sak med 85G-objektivet f1.4 = T1.7 och f1.8 = T1.9. 85/1.4G-objektivet kan få 2/3-steg kortare skärpedjup än f1.8G-varianten, men bara 1/3-steg kortare slutartid än f1.8G-varianten.

/Karl

Tack Karl

Låter logiskt, men inget jag kommer att ta hänsyn till när jag fotar. Alltid centrumvägd fokusmätning med tummen. Högt iso för att undvika rörelseoskärpa, stor bländare för det korta skärpedjupet och slutartiden beroende på VR eller inte... Till sist VVB (våga vägra blixt).

lma

Låter logiskt, men inget jag kommer att ta hänsyn till när jag fotar. Alltid centrumvägd fokusmätning med tummen. Högt iso för att undvika rörelseoskärpa, stor bländare för det korta skärpedjupet och slutartiden beroende på VR eller inte... Till sist VVB (våga vägra blixt).

lma

Vaddå inte kommer att ta hänsyn till när du fotar? Hur tänkte du låta bli att ta hänsyn till det? ;-)

Inte kommer jag

Vaddå inte kommer att ta hänsyn till när du fotar? Hur tänkte du låta bli att ta hänsyn till det? ;-)

i en given situation att testa av olika objektiv för att se vilket som i just den situationen har bäst ljusgenomsläpp (snabbaste exponeringstiden). Dagens kamerahus har tack och lov resurser för att jämna ut dessa variationer och funkar det inte finns alltid LR eller liknande för att hämta hem..

När man blir äldre är det inte så viktig VARFÖR det blir. Det viktiga är ATT det blir.

lma

Våga vägra blixt. För det mesta behövs inte blixten, men den kan definitivt förbättra bilder om den används rätt. Med rätt tänker jag på indirekt ljus, kompensera, synk på andra ridån och dagsljusupplättning när skuggorna sabbar bilden. Men det är ytterst sällan jag själv använder blixt. med dagens kameror är ju behovet tack o lov litet.

Kameran tar hänsyn till det hela åt dig. Det enda man behöver veta är att man inte skall stirra sig blind på f-värden när det gäller ljusgenomsläpp. Oftast kan f2.8-zoomar och fasta f3.5-objektiv hålla ungefär samma slutartider när dom är fullt öppna vid samma ISO. Så är man ute efter korta slutartider så skall man titta efter T-värdet istället för f-värdet som man skall titta efter om man är ute efter ett speciellt skärpedjup.

70-200f4VR har för en zoom väldigt bra ljusgenomsläpp med bara en fjärdedels stegs förlust med 20-linsers konstruktion.

/Karl

ANNONS