Annons

Nikon 80 - Adapter för Pentaxobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Confidence

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag undrar om det finns någon adapter som gör det möjligt att använda gamla objektiv från 80-talet som har Pentax-fattning till min Nikon D80? Jag frågade cyberphoto.se men de trodde inte att det fanns överhuvudtaget... Finns det och vad heter det? Vart kan man hitta det, eller vem ska jag fråga? Tack på förhand!!!

Hej!
Jag undrar om det finns någon adapter som gör det möjligt att använda gamla objektiv från 80-talet som har Pentax-fattning till min Nikon D80? Jag frågade cyberphoto.se men de trodde inte att det fanns överhuvudtaget... Finns det och vad heter det? Vart kan man hitta det, eller vem ska jag fråga? Tack på förhand!!!

Om du menar objektiv med M42 gänga så finns det adapter till Nikon. Ibland dyker de upp på tradera eller sök på ebay. Finns med och utan lins. Den utan lins går inte att fokusera på oändligt avstånd (objektivets fokus kommer att fungera bara på några meter).
//Stanislav Snäll

Bara för att vara tydlig: om du har Pentaxobjektiv från 80-talet så har de bajonettfattning och inte M42-gänga och till dessa lär det inte finnas någon adapter till Nikon. M42-objektiven tillverkades fram till några år in på 70-talet då Pentax K-bajonett ersatte M42-skruvgängan.

För säkerhetskull lägger jag in en bild på det jag har:
Kamera: Praktica LTL
Objektiv: Pentacon auto 1,8/50
Pentacon auto 2,8/135
Pentacon auto 2,8/29
Soligor Tele-auto 1:6,3 f=400mm
allt köpt ca 1973
pentaxkoppling/fäste (gänga)

Kan det finnas en adapter?

Bilagor

• praktica.jpg
    praktica.jpg
    14.2 KB · Visningar: 909
För säkerhetskull lägger jag in en bild på det jag har:
Kamera: Praktica LTL
Objektiv: Pentacon auto 1,8/50
Pentacon auto 2,8/135
Pentacon auto 2,8/29
Soligor Tele-auto 1:6,3 f=400mm
allt köpt ca 1973
pentaxkoppling/fäste (gänga)

Kan det finnas en adapter?

Svårt att se på bilden men om det är en Praktica med gänga så är det M42 eller det som kallas "pentaxgänga"
//Stanislav Snäll

Har en pentax me super samt en pentax sfx.
Finns det adapeter till någon av dessa att passa till en Nikon D80??

Svårt att se på bilden men om det är en Praktica med gänga så är det M42 eller det som kallas "pentaxgänga"
//Stanislav Snäll

Jag har också en gammal Practica. Dess Pentaconobjektiv anses skarpa och folk använder dem till sina moderna kameror har jag läst på någon annan tråd. Pentacon har samma gänga som Pentax och adaptrar säljs på både Tradera och ebay. Har själv en adapter med lins för Minoltaobjektiv till Nikon.

ANNONS
Götaplatsens Foto