Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon A

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket intressant! Ska bli ytterst trevligt att se hur kameran och optiken presterar i slutändan! Behövs fler verkliga kvalitetskompakter som inte för dess skull har superkompakta sensorer.

Intressant 1: Hur stor andel av Nikons produktion av kameror och objektiv säljs i respktive utanför Japan?

Intressant 2: Om nu 28 mm är en klassisk brännvidd hur kommer det sig att Nikon inte prioriterat den brännvidden när man tagit fram fasta objektiv till DX respektive FX-formaten? För DX finns 35 mm (motsvarande ungefär 50 mm FX) som vidaste alternativ. För FX kom det nya ljusstarka (f1.4) objektiv på 50 mm, 85 mm och 35 mm innan slutligen ett 28/1.8 kom förra året.

Det lätt tvärsäkert men inte menat så. Jag bara visa på ett möjligt samband, möjlig förklaring. Det är inget konstigt med 28mm fast på en mer avancerad kompakt. För vidvinkel är 28mm mer vanligt än 35mm, eller föredras om du nu så vill i Japan.

1. Hur stor andel av vad som säljs var har jag ingen aning om, men senaste kompakten sålde bra i Japan vad jag hört.
2. Bra frågor men det är inget konstigt med en avancerad kompakt som vänder sig till en specifik grupp att välja 28mm som fast brännvidd (richoh, contax, tidigare nikon).

De kunde de säkert, men till högre pris och större format. Kameran är ju inte större än den vanliga nikonkompakten den bygger på.

Större sensor = mer glas vid samma ljusstyrka.

Den skall snarare ses som en utmanare till Leica X2... Jag tycker att det var en intressant kamera för entusiasten. Sälvklart hade det ju varit trevligt med ett ekvivalent 24-200/1,4-2,0 men då hade ju optiken varit i klass med 180/2,8ED...

Så verkar Nikon ha släppt sin RX1-utmanare. Det som säkert är att vänta är att handhavandet lär vara anpassat till den vane Nikonfotografen. Rimligen är det samma sensor som i Sonyn?

Och liksom Sony verkar de ha glömt sökaren dessutom finns det ingen blixt.
Och med blixt i blixtskon kan man inte ha den svindyra optiska sökaren heller.
Kameran känns lika upphetsande som en Canon Eos M.
Skulle vara roligt med något som liknade Fujis kameror helst då med utbytbar optik.
Jag tycker inte Nikon har lyckats med sina kompaktkameror

Den är ju onekligen liten och ser rätt fin ut, men priset är för mig på tok för högt, speciellt om man vill ha den optiska sökaren också. Rätt bisarrt pris på den, faktiskt!

ANNONS
Götaplatsens Foto