Annons

Nikon A

Produkter
(logga in för att koppla)

millgard

Aktiv medlem
Så verkar Nikon ha släppt sin RX1-utmanare. Det som säkert är att vänta är att handhavandet lär vara anpassat till den vane Nikonfotografen. Rimligen är det samma sensor som i Sonyn?
 
RX1 är FX och Coolpix A DX, så det är inte samma sensor. Coolpixen är nog snarare en utmanare till Fuji X100s i så fall.
 
Inte riktigt....
RX1 är småbild och 35 mm brännvidd. Coolpix A är APS-C (DX) och motsvarande 28 mm i utsnitt.
 
Intressant kamera, men varför samma dumma vidvinkelbrännvidd som den gamla varianten 28Ti?

Det är ytterst få som vill ha 28mm som enda brännvidd. Går knappt att använda till någonting. Varför inte 24mm eller 40mm? Då kunde dom sålt dubbelt så många.
 
Många fasta optiker är på 35mm ekvivalent. Jag skulle tro att 28 går att göra tillräckligt bra till en begränsad kostnad i ett segment där varje tusenlapp kostar köpare.
 
Intressant kamera, men varför samma dumma vidvinkelbrännvidd som den gamla varianten 28Ti?

Det är ytterst få som vill ha 28mm som enda brännvidd. Går knappt att använda till någonting. Varför inte 24mm eller 40mm? Då kunde dom sålt dubbelt så många.

Därför att 28mm är klassik vidvinkel i Japan och Nikon är ett japanskt företag.
 
Har en Ricoh GR 3 med 28mm fast. Gr 3 är en fantastisk kompakt men glöm höga iso så länge du inte är intresserad av grunge -svartvit. Men jag föredrar 50mm, möjligtvis 35mm. Men å andra sidan med fin sensor så kanske man kan cropa till 35/50mm...
 
Intressant kamera, men varför samma dumma vidvinkelbrännvidd som den gamla varianten 28Ti?

Det är ytterst få som vill ha 28mm som enda brännvidd. Går knappt att använda till någonting. Varför inte 24mm eller 40mm? Då kunde dom sålt dubbelt så många.

Så himla få kan det väl inte vara? Inte för att det har så stor relevans hur just jag plåtar, men jag är en flitig 28-användare (i form av 14 på micro 4/3). Det är heller knappast en ovanlig brännvidd bland dokumentärfotografer, ungefär så vidvinkligt man kan jobba utan att det blir konstigt. För mig hade 24 varit på tok för vidvinkligt. 35 ibland lite för trångt även om det ofta är en mer lättanvänd brännvidd. Ricoh GR1 var ju en poppis kompakt på sin tid, med sin fasta 28/2,8.

Tusan vad sugen jag blir på att plåta med en bra kompakt, när jag tänker på den...

Kanske man kan räkna med att det kommer en 35mm-variant analogt med 35Ti?
 
Så himla få kan det väl inte vara? Inte för att det har så stor relevans hur just jag plåtar, men jag är en flitig 28-användare (i form av 14 på micro 4/3). Det är heller knappast en ovanlig brännvidd bland dokumentärfotografer, ungefär så vidvinkligt man kan jobba utan att det blir konstigt. För mig hade 24 varit på tok för vidvinkligt. 35 ibland lite för trångt även om det ofta är en mer lättanvänd brännvidd. Ricoh GR1 var ju en poppis kompakt på sin tid, med sin fasta 28/2,8.

Tusan vad sugen jag blir på att plåta med en bra kompakt, när jag tänker på den...

Kanske man kan räkna med att det kommer en 35mm-variant analogt med 35Ti?

Instämmer. Tycker det är enklare med 35mm än 28mm men 24mm fast skulle vara svårarbetad. Även om jag gillade 24mm på min F3 eftersom personerna i utkanten inte var medvetna om att de var med på bild ;-) Detta funkar inte med 28mm.
 
Det borde gå bra att beskära bilden till motsvarande 35 mm om man nu vill det. Däremot tycker jag den där infällbara gluggen gör kameran fullständigt ointressant, då det garanterat ger en alldeles för lång starttid för min smak.

Fuji X100s är nog en betydligt bättre kamera för inte mycket mer pengar, men den är förstås större och har inte samma brännvidd (fast det finns vidvinkelkonverter till den).
 
Intressant kamera, men varför samma dumma vidvinkelbrännvidd som den gamla varianten 28Ti?

Det är ytterst få som vill ha 28mm som enda brännvidd. Går knappt att använda till någonting. Varför inte 24mm eller 40mm? Då kunde dom sålt dubbelt så många.
Som enda brännvidd tror jag de flesta tycker 24 är för vidvinkligt och 40 alldeles för snävt.

Skulle jag bara få använda två brännvidder är det 28 och 85. Det är en ganska vanlig kombination.
 
Hur vet du det? Det beror väl alldeles på vad man är för fotograf. För mig skulle den (teoretiskt) vara värd 10, om jag bara hade pengarna.

Man måste se det i sitt sammanhang. För en yrkesfotograf som tar tiotusentals bilder om året av det slag den här kameran är lämplig till (troligen dokumentärt arbete, gatufoto, resor m m), är det troligen värt att lägga lite extra på ett välbyggt litet hus.

Det är trots allt mindre än vad nämnda 28Ti kostade en gång i tiden, kostar ingen film och ger vad som verkar vara D7000-kvalitet. Det är ändå en ganska bra deal.

Sen att det är mycket pengar, och att andra kanske skulle vara villiga att betala mindre för ett hus med fler kompromisser, det är en annan sak, och där finns också många alternativ.
 
Därför att 28mm är klassik vidvinkel i Japan och Nikon är ett japanskt företag.

Intressant 1: Hur stor andel av Nikons produktion av kameror och objektiv säljs i respktive utanför Japan?

Intressant 2: Om nu 28 mm är en klassisk brännvidd hur kommer det sig att Nikon inte prioriterat den brännvidden när man tagit fram fasta objektiv till DX respektive FX-formaten? För DX finns 35 mm (motsvarande ungefär 50 mm FX) som vidaste alternativ. För FX kom det nya ljusstarka (f1.4) objektiv på 50 mm, 85 mm och 35 mm innan slutligen ett 28/1.8 kom förra året.
 
Intressant 1: Hur stor andel av Nikons produktion av kameror och objektiv säljs i respktive utanför Japan?

Intressant 2: Om nu 28 mm är en klassisk brännvidd hur kommer det sig att Nikon inte prioriterat den brännvidden när man tagit fram fasta objektiv till DX respektive FX-formaten? För DX finns 35 mm (motsvarande ungefär 50 mm FX) som vidaste alternativ. För FX kom det nya ljusstarka (f1.4) objektiv på 50 mm, 85 mm och 35 mm innan slutligen ett 28/1.8 kom förra året.

Intressant 3: Dom flesta DX-zoomar som går åt det vidare hållet börjar på 18mm som motsvarar 27mm.

/Karl
 
Det kan inte vara lätt att vara kameratillverkare. Släpper man en kamera med fast optik så skulle det ha varit en zoom, släpper man med zoom är ljusstyrkan för dålig, är det välbyggt så är det för dyrt. Det är inte precis som att fasta 28:eek:r är det enda som finns på marknaden.

Själv tycker jag det är utmärkt att just den här kameran kommer, just i den här formen. Det skulle rakt av innebära samma sak jag använder nu, fast med mycket bättre bildkvalitet och i mindre storlek. Kanske kommer jag fram till att Fuji X100s passar bättre med sin snävare bildvinkel och högre ljusstyrka, men det betyder inte att Nikon har gjort fel.

Livet är fullt av kompromisser. En kamera kan inte ha mångsidigheten i en ljusstark zoom i formatet hos en fast, måttligt ljusstark optik.
För en rad fotografer (mig inkluderad) är det dock en utmärkt kompromiss. Jag skulle gladeligen åka på en tremånaders cykelresa med den, plåta många av de reportage jag gör, gatufotografera, och en massa annat.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto