Annons

Nikon AF 20 mm f/2,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag har provat detta (inropat på auktion) på en D7000 och är inte direkt imponerad. Skärpan är skaplig vid bändare 8 men rätt usel utom i centrum vid större öppning. Jag läser om denna på Photozone.de och dom har tydligen provat två ex. det ena med rätt dåligt resultat på DX och det andra med rätt bra resultat på FX. Stor variation? Nån som har erfarenhet av denna 20mm?

Jag har provat detta (inropat på auktion) på en D7000 och är inte direkt imponerad. Skärpan är skaplig vid bändare 8 men rätt usel utom i centrum vid större öppning. Jag läser om denna på Photozone.de och dom har tydligen provat två ex. det ena med rätt dåligt resultat på DX och det andra med rätt bra resultat på FX. Stor variation? Nån som har erfarenhet av denna 20mm?

Med ett friskt exemplar så bör den leverera mycket goda resultat (dock helst på en FF-kamera) även fullt öppen. Det är ett litet nätt alternativ till zoomarna.

Kolla bakre linsen (som ligger "ytligt") så den är fri från mikrorepor.

/K

Jag är nöjd med mitt

Jag är mycket nöjd med mitt. Jag kör D700 alltså FF och har absolut inga problem med skärpa eller annat.
Lämna in till Nikon eller Lasses!
Ibland kan man ha lite otur och kamerahuset och objektivet måste kalibreras, kanske har du lite otur med det objektivet. Blir det sämre vid svagare ljus?

Har också det objektivet. Använder det på en D700. Inga större problem med det förutom att jag ångrar mitt köp till viss del. Känns som en tusing för dyrt. Hade jag köpt idag (med facit i hand) så hade jag valt en 24/2,8 istället, eventuellt en 28/2,8. De är billigare och har en mer användbar brännvidd för min del. Nu har ju du en mindre sensor så brännvidden blir väl 35mm då(?). Definitivt mer användbart i fler situationer enligt mig.

Men visst, det är ändå kul med objektiv och jag tänker inte sälja det som det ser ut nu. Om du inte tycker att det är skarpt så tycker jag att du ska lämna in det för en liten koll. Det är dock inte ett superskarpt objektiv tycker jag. Rätt "basic".

Har några bilder tagna med objektivet på min sida om du vill kolla.

/Hampus

Senast ändrad:
Med ett friskt exemplar så bör den leverera mycket goda resultat (dock helst på en FF-kamera) även fullt öppen. Det är ett litet nätt alternativ till zoomarna.

Kolla bakre linsen (som ligger "ytligt") så den är fri från mikrorepor.

/K

Ja bakre linsen ser ut att vara OK. Men det verkar inte helt centrerat. Höger är skarpare än vänster vid 5.6 och större. Varför skulle det vara bättre på FF menar du? Hörnen brukar väl vara sämst på vidvinklar!

ANNONS
Götaplatsens Foto